Terug

2018_GR_00114 - Aanpassingen arbeidsreglement gemeente Nijlen - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 22/05/2018 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bert Celis, Paul Verbeeck, Paul Laurijssen, Luc Luyten, Geert Verrelst, Carrie Verelst, Veerle Boeckxstaens, Griet Van Olmen, Leo Verelst, Jan Zander, Karin Dillen, Jinse Van den Bogaert, Marcel Beirinckx, Lien Du Four, Andre Marien, John Van Laer, Geert Marien, Marleen Dobbeleir, Gust Diels, Stefaan Bruyninckx, Dorien Van Assche, Iris Mulkens

Afwezig

Nicole Daems

Verontschuldigd

Rene Van Goubergen, Ferdi Heylen, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Wendy Van Dyck

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Bert Celis
2018_GR_00114 - Aanpassingen arbeidsreglement gemeente Nijlen - Goedkeuring 2018_GR_00114 - Aanpassingen arbeidsreglement gemeente Nijlen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De beslissing van de gemeenteraad op 12 december 2017 waarbij het nieuwe arbeidsreglement voor gemeente Nijlen werd goedgekeurd.

De toelichtingen eind februari 2018 over het nieuwe arbeidsreglement aan alle medewerkers van gemeente en OCMW Nijlen.

Het managementteam van 12 maart 2018 waarbij, op basis van de evaluatie van de proefprojecten bibliotheek en sport- en gemeenschapscentra alsook de feedback van het personeel na de toelichtingen over het arbeidsreglement, een aangepast ontwerp van arbeidsreglement werd goedgekeurd en deze ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het college.

Het college van burgemeester en schepenen van 26 maart 2018 waarbij het ontwerp van het aangepaste arbeidsreglement werd goedgekeurd en wordt voorgelegd ter onderhandeling aan de vakorganisaties.

Het overleg met de vakorganisaties van 18 april 2018 waarbij een protocol van akkoord werd bekomen omtrent de aanpassingen aan het arbeidsreglement van gemeente Nijlen.

Argumentatie

Uit de proefprojecten bibliotheek en sport- en gemeenschapscentra zijn een aantal inzichten voortgevloeid die ervoor zorgen dat een aanpassing van het huidige arbeidsreglement aan de orde is. De aanpassingen zijn noodzakelijk om het arbeidsreglement met bijhorende uurroosters meer transparant en performant te maken. Eveneens werden er een aantal wijzigingen doorgevoerd op basis van input van de medewerkers na de toelichtingen van eind februari 2018 over het nieuwe arbeidsreglement.

Daarnaast werd er tussen januari en maart 2018 werk gemaakt van een alcohol- en drugsbeleid alsook de uitwerking van principes rond thuiswerk. Deze twee laatste werden dan ook meegenomen in het aangepaste arbeidsreglement in bijlage.

Besluit

De gemeenteraad keurt met 20 stemmen voor (CD&V, N&U, N-VA, Groen en de onafhankelijke raadsleden Bert Celis, Gust Diels, John Van Laer en Jan Zander) en 1 onthouding (onafhankelijk raadslid Leo Verelst), het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het arbeidsreglement voor gemeente Nijlen goed en bepaalt als ingangsdatum 1 juni 2018.