De gemeente heeft sinds 2009 signalen en voorstellen ontvangen van de eigenaar van de projectsite om deze te transformeren naar een woongebied. De gemeente zag dit als een kans om de dorpskern van Kessel-Station nieuw leven in te blazen. Na een eerste reeks ontwerpen die werden aangeleverd door architectenbureau INARCO besliste de gemeente om de projectsite mee te bekijken in het kader van de herziening van zijn gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. In deze herziening werd voor de site via ontwerpend onderzoek de maximale kansen op dorpskernvernieuwing bekeken met verweving van wonen en werken als centraal aandachtspunt.
De gemeenteraad van Nijlen nam op 3 mei 2016 een startbeslissing inzake het decreet complexe projecten voor de herinrichting en herbestemming van een industriezone naar een duurzaam woonwerk project, gelegen aan de Lindekensbaan en de stationsomgeving van Kessel.
De procesaanpak is gebaseerd op de procedure die in het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten werd uitgetekend. De procedure omvat 4 fases (verkenningsfase, onderzoeksfase, uitwerkingsfase en uitvoeringsfase) met drie beslismomenten (startbeslissing, voorkeursbesluit en projectbesluit) en twee openbare onderzoeken (ter voorbereiding van het voorkeurs- en projectbesluit). De onderzoeken en procedures verlopen op een geïntegreerde manier. De nieuwe bijhorende procesaanpak betreft een werkwijze die steunt op participatie, openheid en overleg. De procedure en de nieuwe aanpak beogen samen een efficiënt en kwaliteitsvol proces, dat gericht is op de realisatie van een complex project binnen een aanvaardbare termijn en met een maximaal draagvlak.
De gemeenteraad krijgt een terugkoppeling van de stand van zaken van het complex project dat zich momenteel in de onderzoeksfase bevind.
De onderzoeksfase van een complex project gaat van start als de startbeslissing, met een duidelijke projectdefinitie, doelstellingen en voorstel van mogelijke oplossingen, is genomen. Het doel van de onderzoeksfase is om de beste globale oplossing te filteren uit een brede waaier van mogelijkheden. Daarvoor moeten de verschillende oplossingen op een geïntegreerde manier onderzocht en tegenover elkaar afgewogen worden
Binnen deze fase is recent de alternatievenonderzoeksnota afgewerkt.
De alternatievenonderzoeksnota wordt opgemaakt bij de start van de onderzoeksfase. Deze nota geeft een beschrijving van de doelstellingen en de geografische werkingssfeer van het complexe project en bepaalt de reikwijdte van het geïntegreerde onderzoek (op het vlak van milieu, ruimte, mobiliteit, natuur, erfgoed, veiligheid, economie, financiën,…). De nota beschrijft welke alternatieven er mogelijk zijn en hoe de verschillende effecten van de alternatieven onderzocht zullen worden.
De verschillende alternatieven vertrekken van de bestaande bedrijvigheid, van daaruit wordt stelselmatig nagegaan hoe enerzijds deze bedrijvigheid vernieuwd kan worden, hoe een percelering op deze bedrijvigheid toegepast kan worden en hoe een letterlijke verweving van wonen en werken gerealiseerd kan worden.
Bij het onderzoek werden 3 ‘niet’ redelijke alternatieven of nulalternatieven uitgesloten van verder onderzoek. Het geeft drie mogelijke invullingen weer die mogelijk zijn binnen de huidige planologische context nl gewestplanbestemming ‘milieubelastende industrie’. Deze geven een referentiesituatie, een feitelijke situatie. Het betreft de weergave van de huidige vigerende bestemming wat tot gevolg heeft dat deze alternatieven niet beantwoorden aan de gedefinieerde projectdoelstelling zoals vastgelegd in de startbeslissing. Geen van de drie beantwoorden aan de vooropgestelde plandoelstelling van het alternatievenonderzoek, namelijk de verweving van ‘wonen en werken’. Deze 3 nulalternatieven worden dan ook niet verder opgenomen in het alternatievenonderzoek en niet onderworpen aan de bijhorende SWOT- analyses.
Volgende redelijke alternatieven zullen wel worden onderzocht (zie bijlage):
Met de alternatievenonderzoeksnota wordt ervoor gezorgd dat alle onderzoeken gelijktijdig kunnen starten met dezelfde informatie en basisgegevens. De alternatievenonderzoeksnota geldt als kennisgeving waarop ingesproken kan worden. Na het samenbrengen van de onderzoeksresultaten in een synthesenota, een adviesronde en een openbaar onderzoek kan het voorkeursbesluit vastgesteld worden. Dat voorkeursbesluit kiest voor één globale oplossing en brengt een waaier van acties in beeld die noodzakelijk zijn om het project te realiseren.
Nadat de afgewerkte alternatievenonderzoeksnota op de gemeenteraad is gebracht, zal er een publieke raadpleging/participatiemoment van start gaan.
De gemeenteraad neemt kennis van de afgewerkte alternatievenonderzoeksnota en de stand van zaken van het complex project Lindekensbaan.