Een van de aanbevelingen vanuit de audit was:
Effectiviteit: doelstellingenmanagement:
'Om de doelgerichtheid van de organisatie te vergroten, werkt de organisatie actief met coherente, concrete en meetbare doelstellingen voor aspecten m.b.t. de interne werking, de weerkerende dienstverlening en de beleidsaccenten en vertaalt de organisatie deze op een systematische wijze (inhoudelijk en financieel) door naar zowel de medewerkers als de ondersteunende processen.'
De visie dienstverlening deelt onze hulp en dienstverlening op in eerste, tweede en derdelijn dienstverlening. Er wordt gewerkt met een kanalenmix en maximaal ingezet op digitaal.
Monitoring van de dienstverlening zorgt ervoor dat er systematisch cijfers ter beschikking zijn waarop lange en korte termijn beslissingen kunnen worden genomen en accenten kunnen worden gelegd. Daarnaast kan er met deze cijfers ook bekeken worden of vooropgestelde doelen bereikt zijn.
Om een monitoring op te zetten die op deze manier bijdraagt tot de effectiviteit van de organisatie wordt eerst op organisatieniveau bepaald wat cijfermatig in kaart wordt gebracht, welke accenten worden gelegd, hoever in detail moet worden gegaan.
Hiervoor is een basisrapport opgemaakt.
Dit rapport is deels opgehangen aan de indeling eerste, tweede en derdelijns dienstverlening en de kanalenmix.
Dit rapport geeft de cijfers van 2017 en is een nulmeting. Deze cijfers worden om de vier maanden gerapporteerd (indien nuttig).
De cijfers van zorg en hulpverlening zijn van 2016. De cijfers van 2017 zullen worden gerapporteerd in de volgende rapportage.
De monitoring van een aantal cijfers moet nog worden opgestart of verfijnd. Deze cijfers zullen gerapporteerd worden in het volgende trimester.
Het rapport wordt viermaandelijks voorgelegd.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het monitoringsrapport dienst- en hulpverlening 2017.