Terug

2018_GR_00187 - Uitzendarbeid: modaliteiten gebruik binnen lokaal bestuur Nijlen - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 06/11/2018 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bert Celis, Paul Verbeeck, Paul Laurijssen, Luc Luyten, Geert Verrelst, Carrie Verelst, Griet Van Olmen, Rene Van Goubergen, Ferdi Heylen, Karin Dillen, Ingrid Van Wunsel, Jinse Van den Bogaert, Marcel Beirinckx, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Andre Marien, John Van Laer, Geert Marien, Marleen Dobbeleir, Stefaan Bruyninckx, Wendy Van Dyck, Dorien Van Assche, Iris Mulkens

Afwezig

Jan Zander, Nicole Daems

Verontschuldigd

Veerle Boeckxstaens, Leo Verelst, Gust Diels

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Bert Celis
2018_GR_00187 - Uitzendarbeid: modaliteiten gebruik binnen lokaal bestuur Nijlen - Goedkeuring 2018_GR_00187 - Uitzendarbeid: modaliteiten gebruik binnen lokaal bestuur Nijlen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Uitzendarbeid in België heeft zijn wettelijk kader gekregen met de uitzendarbeidswet van 24 juli 1987. Sindsdien is er een gigantische groei gekomen van +- 5 000 uitzendkrachten per dag tot 100.000 per dag in 2015. De openbare sector is sinds de uitzendarbeidswet van 24 juli 1987 niet uitgesloten geweest, maar het wettelijk kader was niet duidelijk genoeg. Het decreet betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en lokale besturen van 24 april 2018 heeft hierin verandering gebracht. Uitzendkrachten kunnen daarom ingeschakeld worden op basis van volgende motieven:

- Tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid:

* wiens arbeidsovereenkomst tijdelijk geschorst is;

* wiens arbeidsovereenkomst beëindigd is;

* dat deeltijdse loopbaanonderbreking of deeltijds zorgkrediet geniet.

- Tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of slechts deeltijds uitoefent.

- Tijdelijke vermeerdering van werk.

- Uitvoering van uitzonderlijk werk.

- In het kader van tewerkstellingstrajecten (erkenning VDAB).

- Voor artistieke prestaties of artistieke werken (erkenning uitzendbureau).

De gemeenteraad bepaalt het algemeen kader waarbinnen uitzendarbeid mogelijk is binnen het lokaal bestuur. Het uitvoerend orgaan kan binnen dit kader uitzendkrachten tewerkstellen met een delegatie naar het hoofd van personeel.

Argumentatie

De vraag om binnen lokale besturen met uitzendarbeid te kunnen werken heeft zowel een economische achtergrond alsook een sociale context.

Binnen ons lokaal bestuur is er vraag naar flexibiliteit en vooral naar een snellere invulling van medewerkers die tijdelijk (om diverse redenen) afwezig zijn. Tevens zorgt het werken met uitzendarbeid ervoor dat medewerkers zich kunnen focussen op de kerntaken alsook is dit een extra tool voor een compleet HR beleid.

Er is een sterke verbetering gekomen op vlak van het sociaal statuut van uitzendkrachten de laatste jaren. Er is een strikte controle op de uitzendsector en daarnaast gaan mensen ook meer en meer een bewuste keuze maken om te werken als uitzendkracht. Uitzendkrachten doen verschillende ervaringen op en kunnen hierna een bewuste keuze maken over de job die ze graag op lange termijn willen uitoefenen. Uitzendarbeid kan ook een opstap zijn naar het verkrijgen van een vaste job.

Werken op interim basis is vaak ook de enige toegang tot de arbeidsmarkt voor kwetsbare groepen.

Om een snelle en efficiënte manier van werken te bekomen, is het aangeraden om de beslissingsbevoegdheid rond het aanwerven van één of meerdere uitzendkrachten te delegeren naar het hoofd van personeel, namelijk de algemeen directeur. Wat betreft de motieven om uitzendarbeid in te roepen is het aangeraden om de volgende te gebruiken:

- Tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid:

* wiens arbeidsovereenkomst tijdelijk geschorst is;

* wiens arbeidsovereenkomst beëindigd is;

* dat deeltijdse loopbaanonderbreking of deeltijds zorgkrediet geniet.

- Tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of slechts deeltijds uitoefent.

- Tijdelijke vermeerdering van werk.

- Uitvoering van uitzonderlijk werk.

- In het kader van tewerkstellingstrajecten (erkenning VDAB).

- Voor artistieke prestaties of artistieke werken (erkenning uitzendbureau).

De modaliteiten voor het gebruik van uitzendarbeid binnen het lokaal bestuur Nijlen op basis van bovenstaande motieven werden goedgekeurd op het managementteam van 10 september 2018 dewelke deze doorstuurde naar het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad.

Juridische grond

De uitzendarbeidswet van 24 juli 1987.

Het decreet betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en lokale besturen van 24 april 2018.

Besluit

De gemeenteraad keurt, met 17 stemmen voor (CD&V, N&U, Groen, Open Vld, Vlaams Belang en de onafhankelijke raadsleden Bert Celis en John Van Laer) en 5 stemmen tegen (N-VA), het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het volgende kader goed omtrent het gebruik van uitzendarbeid binnen het lokaal bestuur Nijlen en legt het kader ter goedkeuring voor op de gemeenteraad.

Motieven:

- Tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid:

* wiens arbeidsovereenkomst tijdelijk geschorst is;

* wiens arbeidsovereenkomst beëindigd is;

* dat deeltijdse loopbaanonderbreking of deeltijds zorgkrediet geniet.

- Tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of slechts deeltijds uitoefent.

- Tijdelijke vermeerdering van werk.

- Uitvoering van uitzonderlijk werk.

- In het kader van tewerkstellingstrajecten (erkenning VDAB).

- Voor artistieke prestaties of artistieke werken (erkenning uitzendbureau).

Uitzendarbeid zal gebruikt worden voor vervangingen, vermeerdering van werk of uitvoering van uitzonderlijk werk van een korte periode.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt goed dat de beslissingsbevoegdheid rond de tewerkstelling van uitzendkrachten gedelegeerd wordt naar het hoofd van personeel, met name de algemeen directeur.