Terug

2018_GR_00189 - VVSG als aankoopcentrale voor overheidsopdracht diensten "Raamcontract voor de sluiting van individuele contracten inzake universele postdiensten voor Vlaamse lokale besturen" - advies - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 06/11/2018 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bert Celis, Paul Verbeeck, Paul Laurijssen, Luc Luyten, Geert Verrelst, Carrie Verelst, Griet Van Olmen, Rene Van Goubergen, Ferdi Heylen, Karin Dillen, Ingrid Van Wunsel, Jinse Van den Bogaert, Marcel Beirinckx, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Andre Marien, John Van Laer, Geert Marien, Marleen Dobbeleir, Stefaan Bruyninckx, Wendy Van Dyck, Dorien Van Assche, Iris Mulkens

Afwezig

Jan Zander, Nicole Daems

Verontschuldigd

Veerle Boeckxstaens, Leo Verelst, Gust Diels

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Bert Celis
2018_GR_00189 - VVSG als aankoopcentrale voor overheidsopdracht diensten "Raamcontract voor de sluiting van individuele contracten inzake universele postdiensten voor Vlaamse lokale besturen" - advies - Goedkeuring 2018_GR_00189 - VVSG als aankoopcentrale voor overheidsopdracht diensten "Raamcontract voor de sluiting van individuele contracten inzake universele postdiensten voor Vlaamse lokale besturen" - advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De brievenpostdiensten zijn in België volledig vrijgemaakt sedert 1 januari 2011, dit ingevolge de laatste Postrichtlijn van 2008. Dit heeft tot gevolg dat de aanbestedende overheden alle brievenpostdiensten, ook diensten voor de brievenpost tot 50 gram, in mededinging moeten stellen. De omzendbrieven van de FOD Kanselarij van de Eerste Minister van 15 november 2010 en 18 februari 2011 herinneren aan deze verplichting en bevatten praktische aanbevelingen voor de aanbestedende overheden. 

Verschillende grote gemeenten en steden hebben reeds een ingebrekestelling ontvangen van TBC Post. TBC Post is een dienstverlener die na de vrijmaking een vergunning van het Belgisch instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) heeft ontvangen.

Argumentatie

In uitvoering van de beslissing van de directievergadering van VVSG van 12 juni 2017 is bepaald dat:

  • VVSG als aanbestedende overheid overeenkomstig artikel 2, 6°, a), artikel 2°, b) en artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het kader van vermelde opdracht zal optreden als aankoopcentrale voor de in de opdrachtdocumenten vermelde bepaalde Vlaamse lokale besturen. Deze besturen zullen zich gedurende de duurtijd van het te sluiten raamcontract, die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht (besteknummer VVSGvzw-2017/09/18), op de aankoopcentrale kunnen beroepen om op basis daarvan, individuele contracten inzake universele postdiensten te sluiten die beheerst worden door de voorwaarden van het bestek en de offerte van de dienstverlener.
  • Het raamcontract niet exclusief is, en dus VVSG -net als de andere afnemers- steeds de vrijheid hebben om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren, wat in voorkomend geval niet als een wijziging van de opdracht wordt beschouwd.

De beslissing van het directiecomité van 17 oktober 2018 waarbij voornoemd raamcontract volgt is gegund aan bpost.

De voornoemde opdracht van VVSG "Raamcontract voor de sluiting van individuele contracten inzake universele postdiensten voor Vlaamse lokale besturen" is een raamcontract met een dienstverlener en VVSG treedt hierbij op als aankoopcentrale.

De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van het raamcontract via de aankoopcentrale gebruik maken overeenkomstig de voorwaarden van het bestek met nummer VVSGvzw-2017/09/18 waardoor zij krachtens artikel 47, §2 van de wet van 17 juni 2016 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:

  • de in de aankoopcentrale voorziene postdiensten voldoen aan de behoefte van het bestuur
  • het bestuur moet zelf geen plaatsingsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent
  • VVSG beschikt over knowhow en technische expertise inzake de aanbesteding van postdiensten

De gemeente is niet verplicht tot enige afname van het raamcontract. Er is dus geen afnameverplichting.

De nodige budgetten zijn beschikbaar.

Juridische grond

Artikel 42, §2 juncto artikel 43, §2, 11° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005.

Wetgeving inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 2, 6°-7°, artikel 43 en artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

Fasering

De principiële beslissing van de directievergadering van VVSG van 12 juni 2017 tot gunning via een open procedure van de overheidsopdracht voor diensten met als titel "Raamcontract voor de sluiting van individuele contracten inzake universele postdiensten voor Vlaamse lokale besturen".

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 september 2017 waarin de interesse tot toetreding werd ter kennis gebracht aan VVSG.

De aankondiging in het Bulletin der Aanbestedingen van 17 november 2017 (BDA-nummer 2017-534975) en het Publicatieblad van de Europese Unie van 22 november 2017 (nr. 2017/S 224-466080).

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeente doet beroep op de aankoopcentrale van VVSG voor de aanbesteding van een overheidsopdracht voor postdiensten via het raamcontract "Raamcontract voor de sluiting van individuele contracten inzake universele postdiensten voor Vlaamse lokale besturen" met het besteknummer VVSGvzw-2017/09/18.

Artikel 2

Team financiën, aankopen en contracten wordt belast met de administratieve afhandeling van het contract. De opdracht zal gesloten worden met de dienstverlener na de inachtneming van de standstill periode van 15 dagen.

Artikel 3

Team dienstverlening wordt belast met de uitvoering van het contract.