Terug

2018_GR_00086 - Uitrol vervoerregio's in Vlaanderen - keuze vervoerregio - Bekrachtiging

Gemeenteraad
di 24/04/2018 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bert Celis, Paul Verbeeck, Paul Laurijssen, Luc Luyten, Geert Verrelst, Carrie Verelst, Veerle Boeckxstaens, Griet Van Olmen, Leo Verelst, Jan Zander, Rene Van Goubergen, Ferdi Heylen, Karin Dillen, Ingrid Van Wunsel, Jinse Van den Bogaert, Marcel Beirinckx, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Andre Marien, John Van Laer, Geert Marien, Marleen Dobbeleir, Gust Diels, Stefaan Bruyninckx, Wendy Van Dyck, Dorien Van Assche, Iris Mulkens

Afwezig

Nicole Daems

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Bert Celis
2018_GR_00086 - Uitrol vervoerregio's in Vlaanderen - keuze vervoerregio - Bekrachtiging 2018_GR_00086 - Uitrol vervoerregio's in Vlaanderen - keuze vervoerregio - Bekrachtiging

Motivering

Argumentatie

Nijlen heeft, rekening houdende met zijn ligging, momenteel de keuze tussen drie vervoerregio's: de regio Mechelen (proefproject waartoe Nijlen momenteel behoort), de regio Antwerpen (proefproject) of de regio Kempen (nog op te starten).

Vervoerregio Mechelen:

De stad Lier gaf eerder reeds aan toe te willen treden tot de vervoerregio Antwerpen. Indien dit gebeurt, heeft Nijlen geen enkele verbinding van openbaar vervoer binnen de vervoerregio Mechelen. Enkel de gemeente Berlaar grenst namelijk binnen de vervoerregio. Het lijkt in dat geval dan ook aangewezen om de vervoerregio Mechelen te verlaten.

Vervoerregio Antwerpen:

De grootste stroom van personen vanuit Nijlen gaat (gevoelsmatig) richting Antwerpen. In dat opzicht lijkt het aangewezen om toe te treden tot de vervoerregio Antwerpen. Er moet echter opgemerkt worden, op basis van de ervaringen uit de vervoerregio Mechelen, dat we ook hier vaststellen dat er één grote speler is, namelijk stad Antwerpen, en dat bij de optimalisering van het openbaar vervoer deze kernregio een zeer groot deel zal opeisen (vraaggestuurd). Als randgemeente is onze invloed mogelijk te beperkt. De doorstroming op de ring in Antwerpen is tevens een belangrijk gegeven wanneer we kijken naar de mobiliteit in onze gemeente, echter ook voor dit probleem zal de oplossing niet gevonden worden in de vervoerregio Antwerpen.

Vervoerregio Kempen:

Indien Nijlen toetreedt tot de vervoerregio Kempen, vermoeden we eerder een gelijke partner te zijn met de andere gemeenten en een partner te kunnen vinden in Herentals voor wat betreft de buslijn Lier - Herentals, daar waar Lier deze buslijn niet expliciet tot Herentals wil laten doorlopen. In de vervoerregio Kempen lijkt er geen gebied te zijn waar bijzonder grote vraag aanwezig is, dewelke in vervoerregio Mechelen en Antwerpen wel duidelijk aanwezig zijn gelet de twee centrumsteden.

Daarnaast werkt Nijlen eerder samen met de gemeenten ten oosten van Nijlen (IOK, Kempen2020, mobiliteitsoverleg Kempen, ...) en niet met de regio Antwerpen. Om deze redenen lijkt het dan ook aangewezen toe te treden tot de vervoerregio Kempen.

We vermoeden dat de buslijn Lier - Herentals zal behoren tot de vervoerregio Antwerpen of Kempen, afhankelijk van de vervoerregio waartoe Nijlen zal toetreden. Indien Nijlen bij de vervoerregio Mechelen blijft en Lier naar de vervoerregio Antwerpen gaat, zal de buslijn mogelijk onder de bevoegdheid van vervoerregio Kempen vallen. Dit is echter een vermoeden, bij De Lijn werd nagevraagd wat de gevolgen zijn in de verschillende scenario's. Tot op heden werd er echter nog geen antwoord ontvangen van De Lijn.

Aanleiding en context

De doelstelling van de vervoerregio Mechelen en het proefproject basisbereikbaarheid is het vervoer te oriënteren naar basisbereikbaarheid in plaats van basismobiliteit (van aanbod naar vraag gestuurd). Men wil 'met basisbereikbaarheid naar een efficiënt en aantrekkelijk vervoersmodel in Vlaanderen dat optimaal tegemoet komt aan de globale en lokale vervoersvraag' (conceptnota Vlaamse Regering van 18 december 2015). Op de gemeenteraad van 13 december 2016 werd de deelname aan het proefproject vervoerregio Mechelen goedgekeurd.

Nu de pilootprojecten reeds meer dan een jaar lopen, worden ook de andere vervoerregio's opgestart. In kader van deze opstart wordt aan de randgemeenten van een vervoerregio gevraagd of zij tot de vervoerregio willen blijven behoren of naar een andere regio wensen over te stappen. Deze vraag werd door de provinciegouverneur ook aan de burgemeester van Nijlen gesteld op een toelichting op maandag 26 maart. De gemeenten worden gevraagd om uiterlijk voor 21 april te berichten tot welke vervoerregio zij wensen te behoren. Deze keuze werd besproken op het college van 16 april.

Besluit

De gemeenteraad keurt, met 20 stemmen voor (CD&V, N&U, Open Vld, Groen en de onafhankelijke raadsleden Leo Verelst, Bert Celis, John Van Laer, Jan Zander en Gust Diels) en 6 onthoudingen (N-VA en Vlaams Belang), het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van de provinciegouverneur of dat de gemeente Nijlen wenst over te stappen naar een andere vervoerregio.

Artikel 2

De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van 16 april 2018 om de vervoerregio Mechelen te verlaten en toe te treden tot de vervoerregio Kempen.

Artikel 3

De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van 16 april 2018 om een raadgevende stem te vragen in de vervoerregio Antwerpen.