Volgens de bepalingen van het gemeentedecreet rapporteert het college aan de gemeenteraad over de meldingen en de klachten die in 2017 werden ingediend via het daartoe bestemde formulier op de gemeentelijke website.
Volgende artikels van het gemeentedecreet bepalen de organisatie van een systeem van klachtenbehandeling:
Artikel 197. (01/01/2007- ...)
De gemeenteraad organiseert bij reglement een systeem van klachtenbehandeling.
Artikel 198. (09/05/2009- ...)
§ 1. Het systeem van klachtenbehandeling moet worden georganiseerd op het ambtelijke niveau van de gemeente en maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben.
§ 2. Elke gemeente kan op een van de volgende wijzen een ombudsdienst oprichten :
1° in eigen beheer;
2° in samenwerking met het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient;
3° in het kader van een intergemeentelijk samenwerkingsverband, zoals bepaald in het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking »;
4° via een overeenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst opgericht bij decreet van 7 juli 1998.
Volgens het gemeentedecreet moet er aan de gemeenteraad gerapporteerd worden over de meldingen en de klachten die door de inwoners werden ingediend.
De gemeenteraad neemt kennis van de inventaris van meldingen en klachten van het jaar 2017.