Het Decreet Lokaal Bestuur treedt op 1 januari 2019 in werking en houdt de wijziging in van een aantal principes vervat in het huidig toepasselijke Gemeentedecreet.
Naar aanleiding van dit Decreet Lokaal Bestuur zullen de statuten van het AGB Nijlen moeten worden aangepast om in overeenstemming te zijn met de nieuwe wetgeving die in voege treedt op 1 januari 2019.
Door de invoering van het Decreet Lokaal Bestuur werden een aantal fundamentele principes gewijzigd, zodat een statutenwijziging opportuun is.
De statutenwijziging werd door de raad van bestuur van AGB Nijlen in zitting van 3 december 2018 gunstig geadviseerd.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
De huidige statuten van het AGB Nijlen.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt de wijziging van de statuten van AGB Nijlen goed als volgt:
Artikel 1
Artikel 2 wordt gewijzigd als volgt:
“Het bedrijf is onderworpen aan artikel 263decies van de nieuwe gemeentewet, aan de artikelen 225 tot en met 244 van het Decreet Lokaal Bestuur, aan de andere toepasselijke wetten, decreten en besluiten, en aan deze statuten voor zover zij niet van voornoemde regelen afwijken.”
Artikel 2
Artikel 3 wordt gewijzigd als volgt:
“§1. Onderhavige statuten worden ter inzage gepubliceerd via de webtoepassing van de gemeente.
§2. Op voorstel of na advies van de raad van bestuur kan de gemeenteraad de statuten van het bedrijf wijzigen.
De statutenwijziging wordt op dezelfde wijze bekendgemaakt als de oprichtingsbeslissing en de statuten. De volledig gecoördineerde tekst van de statuten wordt gepubliceerd via een webtoepassing van de gemeente.”
Artikel 3
Artikel 6, §4 wordt opgeheven.
Artikel 4
Artikel 9, §3 wordt gewijzigd als volgt:
“De beheersovereenkomst, evenals elke verlenging, wijziging, schorsing of ontbinding ervan, wordt via een webtoepassing van de gemeente openbaar gemaakt.”
Artikel 5
Er wordt een nieuw artikel 10 ingevoegd:
“Artikel 10 Aangaan van verbintenissen, kredietbewaking, wetmatigheidscontrole en de ondertekening van girale betalingsorders.
Zolang het autonoom gemeentebedrijf geen eigen regels heeft vastgesteld voor het aangaan van verbintenissen, de kredietbewaking, de wetmatigheidscontrole of de ondertekening van de girale betalingsorders, is de ontvangsten- en uitgavencyclus, zoals bepaald voor de gemeente in artikel 265 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur, van toepassing, met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het autonoom gemeentebedrijf";
2° "de gemeenteraad" als "de raad van bestuur";
3° "de algemeen directeur" als "de gedelegeerd bestuurder" of, als het autonoom gemeentebedrijf geen gedelegeerd bestuurder heeft, als "de voorzitter van de raad van bestuur";
4° "het college van burgemeester en schepenen" als "de raad van bestuur".”
Artikel 6
Huidig artikel 10 wordt aangepast als volgt:
“Het bedrijf wordt bestuurd door een raad van bestuur en een directiecomité.
De vergaderingen van de raad van bestuur en het directiecomité zijn niet openbaar. Via een webtoepassing van de gemeente wordt een lijst met besluiten van de raad van bestuur gepubliceerd.
De webtoepassing vermeldt bovendien de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de notulen van de raad van bestuur en van het directiecomité.
Het bedrijf is onderworpen aan dezelfde verplichtingen inzake formele motivering en openbaarheid van bestuur die gelden voor de gemeente.”
Artikel 7
Huidig artikel 15, derde lid wordt gewijzigd als volgt:
“De uitnodiging wordt verzonden via een automatisch gegenereerde e-mail van het e-besluitvormingsprogramma. Deze uitnodiging bevat de plaats, de dag, het tijdstip en de link die het raadslid toelaat zich aan te melden op de webtoepassing. Deze link verwijst het raadslid door naar de dagorde van die raad van bestuur.
Voor elk agendapunt van de raad van bestuur worden de dossiers, in het bijzonder de verklarende nota’s, de feitelijke gegevens, de eventueel verleende adviezen en de ontwerpbeslissingen betreffende de op de agenda ingeschreven zaken vanaf de verzending van de oproeping, elektronisch ter beschikking gesteld via het e-besluitvormingsprogramma.
De documenten die niet elektronisch ter beschikking kunnen worden gesteld, worden tijdens de kantooruren ter beschikking van de raadsleden gehouden.
Deze raadsleden kunnen voor de vergadering tijdens de kantooruren deze documenten inkijken. Elk raadslid kan in geval van problemen met de digitale zending een papieren versie van de agenda en de ontwerpbesluiten bekomen.”
Artikel 8
Artikel 17 wordt aangevuld met volgende zin: “Vanaf het e-besluitvormingsprogramma het toelaat gebeurt de stemming digitaal.”.
Huidig artikel 18, 3de lid wordt gewijzigd als volgt:
“Deze notulen worden gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. De webtoepassing vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de notulen van het directiecomité.”
Artikel 9
Huidig artikel 19 wordt aangevuld als volgt:
“De raad van bestuur stelt de deontologische code op. Deze code voorziet minstens in volgende verplichtingen:
- Het ambt wordt op loyale en correcte wijze uitgeoefend;
- De persoonlijke waardigheid van eenieder dient te worden gerespecteerd;
- In principe bestaat er een spreekrecht, doch bepaalde info mag niet worden bekendgemaakt aan derden;
- Discriminatie is te allen tijde verboden;
- Personeelsleden dienen steeds giften, beloningen of enige andere voordelen in verband met hun ambt te weigeren en mogen dit evenmin vragen noch eisen;
- Personeelsleden hebben daarenboven recht op informatie en vorming. Vorming is een plicht indien ze noodzakelijk blijkt voor een betere uitoefening van de functie of betere functionering van de dienst.
Het staat de raad van bestuur vrij om eveneens bijkomende deontologische rechten en verplichtingen in de code op te nemen.”
Artikel 10
Artikel 20 wordt gewijzigd als volgt:
“De raad van bestuur is bevoegd voor het aanwerven van personeel en stelt het personeelsstatuut vast. De bevoegdheid tot aanwerving van personeel kan evenwel worden gedelegeerd aan het directiecomité en desgevallend aan personeelsleden van het bedrijf. Eveneens kan worden gedelegeerd het dagelijks personeelsbeheer, de bevoegdheid voor het aanstellen en het ontslaan van het personeel alsook de sanctie- en tuchtbevoegdheid ten aanzien van het personeel:
Dit kan echter niet voor:
- het beslissen over participaties;
- het vaststellen van het reglement van inwendige orde van de raad van bestuur;
- het vaststellen van de rechtspositieregeling van het personeel;
- het afsluiten van beleids-, beheers- en samenwerkingsovereenkomsten bedoeld in artikel 9;
- het vaststellen van de jaarrekening of het meerjarenplan.”
Artikel 11
Huidig artikel 27 wordt aangevuld als volgt:
“De uitnodiging wordt verzonden via ene automatisch gegenereerde e-mail van het e-besluitvormingsprogramma. Deze uitnodiging bevat de plaats, de dag, het tijdstip en de link die het lid van het directiecomité toelaat zich aan te melden op de webtoepassing. Deze link verwijst het lid van het directiecomité door naar de dagorde van dat directiecomité.
Voor elk agendapunt van het directiecomité worden de dossiers, in het bijzonder de verklarende nota’s, de feitelijke gegevens, de eventueel verleende adviezen en de ontwerpbeslissingen betreffende de op de agenda ingeschreven zaken vanaf de verzending van de oproeping, elektronisch ter beschikking gesteld via het e-besluitvormingsprogramma.
De documenten die niet elektronisch ter beschikking kunnen worden gesteld, worden bij het team management- en bestuursondersteuning tijdens de kantooruren ter beschikking van de leden van het directiecomité gehouden.
Deze leden van het directiecomité kunnen voor de vergadering tijdens de openingsuren van het team management- en bestuursondersteuning deze documenten inkijken. Elk lid van het directiecomité kan in geval van problemen met de digitale zending bij het team management- en bestuursondersteuning een papieren versie van de agenda en de ontwerpbesluiten bekomen.”
Artikel 12
In huidig artikel 28 worden als 3de en 4de lid het volgende ingevoegd:
“Het directiecomité kan slechts geldig beraadslagen indien tenminste de helft van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Indien dit quorum niet wordt bereikt, kan het directiecomité opnieuw bijeengeroepen worden met dezelfde agenda. Die zal geldig beraadslagen en beslissen indien tenminste twee leden van het directiecomité aanwezig of vertegenwoordigd zijn.
De tweede oproeping moet geschieden overeenkomstig de bepalingen van artikel 16 en er moet vermeld worden dat de oproeping voor de tweede maal geschiedt. Bovendien moet het derde lid van huidig artikel in de tweede oproeping woordelijk worden overgenomen.”
Artikel 13
Artikel 29 wordt gewijzigd als volgt:
“De beraadslagingen van het directiecomité worden vastgelegd in notulen. Een afschrift ervan wordt via het e-besluitvormingsprogramma digitaal ter beschikking gesteld aan de leden van de raad van bestuur.
De afschriften of uittreksels, in rechte of anderszins voor te leggen, worden ondertekend door de algemeen directeur. Deze bevoegdheid kan worden opgedragen aan een lasthebber.
De webtoepassing vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de notulen van het directiecomité.”
De eerste zin wordt aangevuld met de woorden: “op de wijze zoals is bepaald in artikel 16.”.
Artikel 14
Artikel 34 wordt gewijzigd als volgt:
“Het autonoom gemeentebedrijf maakt een meerjarenplan op overeenkomstig de regels die krachtens de artikelen 254 tot 259 en artikel 242 van het Decreet Lokaal Bestuur gelden voor het meerjarenplan van de gemeente. De boekhouding wordt gevoerd en de jaarrekening wordt opgesteld overeenkomstig de regelen die krachtens de artikelen 260 tot en met 262 en artikel 242 van het Decreet Lokaal Bestuur worden gesteld voor de boekhouding en de jaarrekening van de gemeente. Het autonoom gemeentebedrijf doet uiterlijk op 31 december van ieder jaar de nodige opnemingen, verificaties, opzoekingen en waarderingen om die inventaris op te maken van al de bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van het autonoom gemeentebedrijf, van welke aard ook.
De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur.
De raad van bestuur stelt het meerjarenplan, het budget en de aanpassingen vast en legt ze ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor.”
Artikel 15
Er wordt een nieuw artikel ingevoegd onder artikel 35 inzake de procedure voor de jaarrekening:
“§1. De raad van bestuur spreekt zich uit over de vaststelling van de jaarrekening voor 30 juni van het boekjaar, volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
§2. De gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening van het bedrijf.
Indien de gemeenteraad geen advies heeft verstuurd aan de raad van bestuur binnen de termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na ontvangst van de jaarrekening door het gemeentebestuur, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
§3. De raad van bestuur keurt de jaarrekening goed op voorwaarde dat:
1° Aan de raadsleden in het beleidsrapport alle noodzakelijke informatie ter beschikking is gesteld om met kennis van zaken een beslissing te nemen;
2° De jaarrekening juist en volledig is en een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand van de gemeente;
3° Het beleidsrapport dat aan de raadsleden werd bezorgd, overeenstemt met de digitale rapportering die daarover aan de Vlaamse regering is bezorgd met toepassing van artikel 250 van het Decreet Lokaal Bestuur;
4° De algemene en budgettaire boekhouding op elkaar aansluiten.
De raad van bestuur kan bij de goedkeuring bepaalde verrichtingen als onregelmatig bestempelen en beslist dan over de aansprakelijkheid van de actoren die betrokken zijn bij die verrichtingen. Ze brengt de betrokkenen onmiddellijk op de hoogte van haar beslissing met een aangetekende brief of een andere melding die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 Burgerlijk Wetboek, en die een bewijs oplevert van die melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens.
In voorkomend geval wordt daarbij een verzoek gevoegd om het vastgestelde bedrag aan de gemeente te betalen. Een afschrift van de beslissing van de raad van bestuur wordt bezorgd aan de gemeente.
§5. Onmiddellijk na de definitieve vaststelling van een beleidsrapport, bezorgt de gemeente de gegevens over het vastgestelde beleidsrapport in digitale vorm aan de Vlaamse Regering. Bij gebrek aan een vastgestelde jaarrekening op 30 juni van het jaar dat volgt op het financiële boekjaar in kwestie bezorgt het autonoom gemeentebedrijf de gegevens over het ontwerp van de jaarrekening in een digitaal bestand aan de Vlaamse Regering.
Het door de gemeenteraad goedgekeurde beleidsrapport van het autonoom gemeentebedrijf, vermeld in het eerste lid, is pas uitvoerbaar als de Vlaamse Regering in het bezit is van de digitale rapporten. De Vlaamse Regering verstuurt onmiddellijk een ontvangstmelding van de rapporten naar het autonoom gemeentebedrijf.”
Artikel 16
De artikelen 35 en 38 t.e.m. 41 worden opgeheven.
Artikel 17
Er wordt een nieuw artikel ingevoegd inzake Audit:
“§1. In elk autonoom gemeentebedrijf wordt periodiek een audit uitgevoerd door Audit Vlaanderen, vermeld in artikel 34, §1, van het kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003.
Audit Vlaanderen bezorgt de verslagen van de audits aan de voorzitter van de raad van bestuur, die ze bezorgt aan de leden van de raad van bestuur.
§2. Audit Vlaanderen evalueert de organisatiebeheersing, gaat na of ze adequaat is en formuleert aanbevelingen tot verbetering daarvan. Audit Vlaanderen kan daarvoor organisatie- en procesaudits uitvoeren en is gemachtigd alle bedrijfsprocessen en activiteiten te onderzoeken.
Audit Vlaanderen is ook bevoegd voor het uitvoeren van forensische audits.
§3. Om zijn bevoegdheid te kunnen uitoefenen, heeft Audit Vlaanderen toegang tot alle informatie en documenten, ongeacht de drager ervan, en tot alle gebouwen, ruimtes en installaties waar taken worden uitgevoerd van de besturen. Audit Vlaanderen kan aan ieder personeelslid de inlichtingen vragen die het voor de uitvoering van zijn opdrachten nodig acht. Ieder personeelslid is ertoe gehouden zo snel mogelijk en zonder voorafgaande machtiging op een volledige wijze te antwoorden en alle relevante informatie en documenten te verstrekken.
Elk personeelslid heeft het recht om Audit Vlaanderen rechtstreeks op de hoogte te brengen van onregelmatigheden die hij in de uitoefening van zijn functie vaststelt.
Buiten gevallen van kwade trouw, persoonlijk voordeel of valse aangifte die een dienst of een persoon schade toebrengen, kan een rapportering aan Audit Vlaanderen nooit aanleiding geven tot een tuchtsanctie of een ontslag. Dergelijke verklaringen vallen niet onder het inzagerecht, tenzij het betrokken personeelslid daarvoor zijn instemming verleent.”
Artikel 18
In artikel 44, §1 wordt “voorzitter” gewijzigd naar “voorzitter van de raad van bestuur”.
Artikel 44, §4 wordt aangepast als volgt:
“In afwijking van §2 en §3 kan de gemeenteraad in het ontbindingsbesluit de personeelsleden in statutair dienstverband, die daarmee moeten instemmen, en de rechten en verplichtingen afwijzen die overgenomen worden door de overnemer of de overnemers van de activiteiten van het gemeentebedrijf.”
Artikel 19
De gecoördineerde statuten luiden vanaf 1 januari 2019 als volgt:
“STATUTEN
HOOFDSTUK I
ALGEMENE BEPALINGEN
Art. 1 Rechtsvorm en naam
Het "Autonoom Gemeentebedrijf NIJLEN" is een autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid opgericht bij besluit van de gemeenteraad van NIJLEN van 2 september 2003. Het wordt hieronder “het bedrijf” genoemd.
Art. 2 Wettelijk kader
Het bedrijf is onderworpen aan artikel 263decies van de nieuwe gemeentewet, aan de artikelen 225 tot en met 244 van het Decreet Lokaal Bestuur, aan de andere toepasselijke wetten, decreten en besluiten, en aan deze statuten voor zover zij niet van voornoemde regelen afwijken.
Art. 3 Statutenwijzigingen
§1. Onderhavige statuten worden ter inzage gepubliceerd via de webtoepassing van de gemeente.
§2. Op voorstel of na advies van de raad van bestuur kan de gemeenteraad de statuten van het bedrijf wijzigen.
De statutenwijziging wordt op dezelfde wijze bekendgemaakt als de oprichtingsbeslissing en de statuten. De volledig gecoördineerde tekst van de statuten wordt gepubliceerd via een webtoepassing van de gemeente.
Art. 4 Zetel
De zetel van het bedrijf is gevestigd te, 2560 NIJLEN, Kerkstraat 4.
Art. 5 Doel, activiteiten en bevoegdheden
§ 1. Het bedrijf heeft als doel het beheer, de exploitatie, de rendabilisering en de valorisering van het patrimonium behorend tot het openbaar en het privaat domein waarvan het eigenaar is of waarop het, ongeacht de rechtstechniek, door de gemeente een beheers- of gebruiksrecht wordt toegekend, evenals de exploitatie van infrastructuren bestemd voor culturele, sportieve of toeristische activiteiten of voor ontspanning, voor het onderwijs, voor sociale, wetenschappelijke of verzorgende activiteiten.
§2. Ter realisering van de in § 1 vermelde doelstellingen, kan het bedrijf, binnen de wettelijke bevoegdheden en de bepalingen van deze statuten en de beheersovereenkomst, alle handelingen stellen en activiteiten ontwikkelen die het nuttig acht om haar doel te verwezenlijken, in het bijzonder: de exploitatie van infrastructuren bestemd voor culturele, sportieve of toeristische activiteiten of voor ontspanning, voor het onderwijs, voor sociale, wetenschappelijke of verzorgende activiteiten; het verwerven van onroerende goederen, de vorming van zakelijke onroerende rechten, de bouw, de renovatie, de verbouwing, het verhuren of de financieringshuur van onroerende goederen met het oog op de verkoop, de verhuur, de financieringshuur of andere juridische behandelingen betreffende deze onroerende goederen; het beheer van het onroerend vermogen van de gemeente”.
§3 Het bedrijf mag, binnen de grenzen van haar doel, vrij beslissen over de verwerving, de aanwending en de vervreemding van haar lichamelijke en onlichamelijke goederen, de vestiging of de opheffing van de zakelijke rechten op die goederen, alsook over de uitvoering van dergelijke beslissingen en over hun financiering. Het mag gebruik maken van alle rechtstechnieken, waaronder de vestiging en de opheffing van zakelijke en persoonlijke rechten, de verlening en beëindiging van concessies, en het uitgeven en verhandelen van vastgoedcertificaten en andere effecten.
Het bedrijf kan, na machtiging door de Vlaamse regering, overgaan tot de onteigeningen die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van zijn doelstellingen.
Het bedrijf kan op voorwaarde van bijzondere en omstandige motivering, zakelijke rechten vestigen op de onroerende goederen die behoren tot het openbaar domein, voor zover de gevestigde zakelijke rechten niet kennelijk onverenigbaar zijn met de bestemming van deze goederen.
Het is bevoegd voor de affectaties en de desaffectaties van alle goederen waarvan het eigenaar is. Binnen de grenzen van haar doel kan het bedrijf met betrekking tot de eigen goederen en de goederen van de gemeente optreden als bemiddelaar met het oog op de verkoop, aankoop, ruil, verhuring of afstand van onroerende goederen, en roerende rechten of handelsfondsen, instaan voor het beheer van onroerende goederen of van onroerende rechten, en het “syndicschap” van onroerende goederen in mede-eigendom uitoefenen; het bedrijf, de leden van haar organen, haar personeel en haar andere vertegenwoordigers zijn daarbij niet onderworpen aan de regelgeving tot bescherming van de beroepstitel en de uitoefening van het beroep van vastgoedmakelaar.
Art. 6 Participaties
§1 Het bedrijf kan rechtspersonen (hierna ‘filialen’ genoemd) oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen, voor zover dat past in de opdrachten van het bedrijf, vermeld in artikel 5 en voor zover hiermee geen speculatieve oogmerken worden nagestreefd.
§2 De oprichting, deelname of vertegenwoordiging gebeurt in overeenstemming met het gelijkheidsbeginsel, de regelgeving inzake mededinging en staatssteun en de voorwaarden bepaald in de overeenkomst zoals bedoeld in artikel 9. De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging toont aan dat aan de voormelde voorwaarden is voldaan.
§3 Ongeacht de grootte van de inbreng van de verschillende partijen in het maatschappelijk kapitaal van het filiaal, moet het bedrijf minstens een mandaat van bestuurder worden toegekend.
Art. 7 Rechtspersoonlijkheid en duur
Het bedrijf heeft rechtspersoonlijkheid verkregen op de dag van de oprichtingsbeslissing onder voorbehoud van de wettelijke vereiste goedkeuring.
Het bedrijf wordt opgericht voor onbepaalde duur.
HOOFDSTUK II
EXTERNE VERHOUDINGEN
Art. 8 Bevoegdheid van het bedrijf
Het bedrijf is verantwoordelijk voor de externe aspecten van zijn activiteiten in de ruimste zin van het woord.
Binnen de grenzen van het in artikel 5 omschreven doel onderhoudt het bedrijf contacten, pleegt het overleg, voert het onderhandelingen, regelt het de samenwerking, maakt het afspraken, en sluit het overeenkomsten met andere natuurlijke personen en met publiek- zowel als privaatrechtelijke rechtspersonen.
Art. 9 Beleids- beheers- en samenwerkingsovereenkomsten
§1 Na onderhandelingen sluit het bedrijf met de gemeente een beheersovereenkomst, die onder voorbehoud van de mogelijkheid tot verlenging, wijziging, schorsing en ontbinding wordt gesloten voor een periode die eindigt uiterlijk zes maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad.
Als bij het verstrijken van de beheersovereenkomst geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden, wordt de bestaande overeenkomst van rechtswege verlengd. Als geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden binnen één jaar na deze verlenging, of als een beheersovereenkomst werd ontbonden of geschorst, kan de gemeente na overleg met het bedrijf voorlopige regels vaststellen inzake de in de beheersovereenkomst bedoelde aangelegenheden. Die voorlopige regels zullen als beheersovereenkomst gelden tot op het ogenblik dat een nieuwe beheersovereenkomst in werking treedt.
§2 De beheersovereenkomst en de uitvoering ervan worden jaarlijks geëvalueerd door de gemeenteraad. Hiertoe zal door de raad van bestuur een verslag omtrent de beheersovereenkomst worden opgemaakt.
Het bedrijf legt eveneens in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden een evaluatieverslag voor aan de gemeenteraad over de uitvoering van de beheersovereenkomst, sinds de inwerkingtreding ervan. Dat verslag omvat ook een evaluatie van de verzelfstandiging, waarover de gemeenteraad zich binnen drie maanden uitspreekt.
De beheersovereenkomst, evenals elke verlenging, wijziging, schorsing of ontbinding ervan, wordt via een webtoepassing van de gemeente openbaar gemaakt
§4 De beheersovereenkomst regelt minstens volgende aangelegenheden:
- concretisering van de doelstelling van het bedrijf en van de wijze waarop het bedrijf haar taken moet vervullen;
- toekenning van middelen voor eigen werking en voor uitvoering van de doelstellingen van het bedrijf;
- het presentiegeld en de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van het bedrijf worden toegekend conform de toekenningsvoorwaarden bepaald door de Vlaamse regering;
- de voorwaarden waaronder eigen inkomsten of andere financieringen mogen worden verworven en aangewend;
- de wijze waarop de tariefstructuren en de tarieven voor de geleverde prestaties door de raad van bestuur worden vastgesteld en berekend;
- de gedragsregels inzake dienstverlening door het bedrijf;
- de voorwaarden waaronder het bedrijf andere personen kan oprichten, erin kan deelnemen of zich erin kan laten vertegenwoordigen;
- de informatieverstrekking door het bedrijf aan de gemeente. Er wordt minstens voorzien in een jaarlijks ondernemingsplan en een operationeel plan op middellange en lange termijn;
- de rapportering door het bedrijf aan de gemeente op basis van beleids- en beheersrelevante indicatoren en kengetallen. Er wordt minstens voorzien in een jaarlijks rapport betreffende de uitvoering van de beheersovereenkomst gedurende het afgelopen kalenderjaar;
- de wijze waarop het bedrijf zal voorzien in een systeem van interne controle;
- de maatregelen bij niet-naleving door de gemeente of het bedrijf van haar verbintenissen uit hoofde van de beheersovereenkomst en de bepalingen inzake beslechting van geschillen die rijzen bij de uitvoering van de beheersovereenkomst; en
- de omstandigheden waarin en de wijze waarop de beheersovereenkomst kan worden verlengd, gewijzigd, geschorst en ontbonden.
§5 Naast deze beheersovereenkomst, kunnen het bedrijf en de gemeente één of meer concessie-, beleids-, samenwerkings- of andere overeenkomsten of convenanten sluiten met betrekking tot het onderling afstemmen van het beleid van de gemeente en dat van het bedrijf in de relevante beleidsdomeinen en de ermee verbonden activiteiten. Omtrent het beheer van onroerende goederen kunnen het bedrijf en de gemeente één of meer lastgevingsovereenkomsten sluiten.
§6 De gemeenteraad kan aan het bedrijf middelen, infrastructuur of, mits naleving van de terzake geldende rechtspositieregeling en onverminderd de bepalingen van artikel 21 van de statuten, personeel ter beschikking stellen of overdragen.
§7 Het bedrijf onderhandelt en contracteert met alle bevoegde instanties zowel op internationaal, Europees, federaal, gemeenschaps-, gewestelijk, provinciaal, gemeentelijk en districtsniveau over investeringen, financiële tussenkomsten en alle andere aangelegenheden die zijn doelstellingen raken.
Art. 10 Aangaan van verbintenissen, kredietbewaking, wetmatigheidscontrole en de ondertekening van girale betalingsorders
Zolang het autonoom gemeentebedrijf geen eigen regels heeft vastgesteld voor het aangaan van verbintenissen, de kredietbewaking, de wetmatigheidscontrole of de ondertekening van de girale betalingsorders, is de ontvangsten- en uitgavencyclus, zoals bepaald voor de gemeente in artikel 265 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur, van toepassing, met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het autonoom gemeentebedrijf";
2° "de gemeenteraad" als "de raad van bestuur";
3° "de algemeen directeur" als "de gedelegeerd bestuurder" of, als het autonoom gemeentebedrijf geen gedelegeerd bestuurder heeft, als "de voorzitter van de raad van bestuur";
4° "het college van burgemeester en schepenen" als "de raad van bestuur".
HOOFDSTUK III
ORGANEN
Afdeling 1
Inleidende bepaling
Art. 11 Structuur en openbaarheid
Het bedrijf wordt bestuurd door een raad van bestuur en een directiecomité.
De vergaderingen van de raad van bestuur en het directiecomité zijn niet openbaar. Via een webtoepassing van de gemeente wordt een lijst met besluiten van de raad van bestuur gepubliceerd.
De webtoepassing vermeldt bovendien de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de notulen van de raad van bestuur en van het directiecomité.
Het bedrijf is onderworpen aan dezelfde verplichtingen inzake formele motivering en openbaarheid van bestuur die gelden voor de gemeente.
Afdeling 2
Raad van bestuur
Art. 12 Samenstelling
§1 De gemeenteraad wijst de leden van de raad van bestuur aan. Het aantal leden van de raad van bestuur bedraagt maximaal twaalf (12). Ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur is van hetzelfde geslacht.
§2 Elke fractie kan minstens één lid van de raad van bestuur voordragen en dit voordrachtrecht waarborgt elke fractie een vertegenwoordiging in de raad van bestuur. Als de gewaarborgde vertegenwoordiging evenwel afbreuk zou doen aan de mogelijkheid voor de fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen om minstens de helft van de leden van de raad van bestuur voor te dragen, wordt er gewerkt met gewogen stemrecht binnen de groep van door de fracties voorgedragen bestuurders. De gemeenteraad kiest de verdeling van de leden van de raad van bestuur over de fracties.
§3 Volgende personen komen niet in aanmerking als bestuurslid van het bedrijf:
- de provinciegouverneur van de provincie Antwerpen, de provinciegriffier, de arrondissementscommissaris en de adjunct-arrondissementscommissaris van het arrondissement Mechelen;
- de magistraten, de plaatsvervangende magistraten en de griffiers bij de hoven en de rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Grondwettelijk Hof;
- de leden van het operationeel, administratief of logistiek kader van de politiezone Berlaar - Nijlen;
- de personen die op commerciële wijze of met een winstoogmerk activiteiten uitoefenen in dezelfde beleidsdomeinen als het agentschap en waarin het agentschap niet deelneemt, alsook de werknemers en de leden van een bestuurs- of controleorgaan van die personen; en
- de personen die in een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een functie uitoefenen, gelijkwaardig aan een ambt of een functie, vermeld in deze paragraaf, en de personen die in een lokale basisoverheid van een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een mandaat uitoefenen dat gelijkwaardig is aan dat van gemeenteraadslid, schepen of burgemeester.
§4 De leden van de raad van bestuur worden door de gemeenteraad verkozen op basis van een akte van voordracht per kandidaat-lid van de raad van bestuur, ondertekend door meer dan de helft van de gemeenteraadsleden die deel uitmaken van de fractie die de voordracht doet. Als de fractie, die de voordracht doet, slechts twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van één van hen. Als de fractie, die de voordracht doet, slechts één verkozene telt, volstaat de handtekening van deze verkozene.
Die akte wordt uiterlijk acht dagen voor de vergadering van de gemeenteraad, waarop de verkiezing van de leden van de raad van bestuur geagendeerd staat, aan de algemeen directeur overhandigd. De algemeen directeur bezorgt een afschrift van de akte aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De voorzitter van de gemeenteraad gaat na of de akten van voordracht ontvankelijk zijn overeenkomstig de voorwaarden, bepaald in de voorgaande leden. Enkel de handtekeningen van de gemeenteraadsleden die de eed hebben afgelegd, worden hiertoe in aanmerking genomen.
Als aan het vereiste dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht dient te zijn niet is voldaan op basis van de voorgedragen kandidaten, geldt het vereiste dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht dient te zijn zowel voor de fracties die deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen als voor de fracties die geen deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen en worden de fracties opnieuw uitgenodigd om nieuwe voordrachten te doen.
Als aan het vereiste dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht dient te zijn niet is voldaan op basis van de tweede ronde voordrachten, dragen de grootste fracties in afnemende volgorde het lid van het andere geslacht voor tot voldaan is aan het vereiste dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht dienen te zijn. De overige voordrachten blijven behouden.
Indien de akten ontvankelijk zijn en de toekomstige samenstelling van de raad van bestuur voldoet aan de voorwaarden bepaald in het Decreet Lokaal Bestuur en de statuten, worden de voorgedragen kandidaat-leden van de raad van bestuur verkozen verklaard.
Deze paragraaf wordt eveneens toegepast bij de vervanging van één of meerdere leden van de raad van bestuur. Bij de vervanging van één of meerdere leden van de raad van bestuur zijn voordrachten slechts ontvankelijk indien aan het vereiste dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht dient te zijn, voldaan blijft na het verkozen verklaren van de kandidaat-leden.
Art. 13 Duur en einde van de mandaten
§1 Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan. In dat geval blijven de leden van de raad van bestuur in functie tot de nieuwe gemeenteraad tot hun vervanging is overgegaan.
Binnen de maand na de benoeming wordt de raad van bestuur van het bedrijf samengeroepen.
§2 De leden van de raad van bestuur kunnen te allen tijde op gemotiveerde wijze door de gemeenteraad van de gemeente worden ontslagen. In dat geval blijven de leden van de raad van bestuur in functie tot de gemeenteraad tot hun vervanging is overgegaan.
Art. 14 Vergoedingen
De leden van de raad van bestuur oefenen hun mandaat bezoldigd of onbezoldigd uit.
De eventuele vergoedingen van de leden van de raad van bestuur worden vastgelegd door de raad van bestuur, conform de modaliteiten die door de Vlaamse regering worden bepaald.
Art. 15 Voorzitterschap
De raad van bestuur kiest uit zijn leden een voorzitter die deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen en een ondervoorzitter en duidt een secretaris aan.
Art. 16 Vergaderingen
De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter telkens als de belangen van het bedrijf het vereisen en minstens twee maal per jaar.
Op verzoek van minstens vier bestuurders is de voorzitter verplicht de raad bijeen te roepen.
De uitnodiging wordt verzonden via een automatisch gegenereerde e-mail van het e-besluitvormingsprogramma. Deze uitnodiging bevat de plaats, de dag, het tijdstip en de link die het raadslid toelaat zich aan te melden op de webtoepassing. Deze link verwijst het raadslid door naar de dagorde van die raad van bestuur.
Voor elk agendapunt van de raad van bestuur worden de dossiers, in het bijzonder de verklarende nota’s, de feitelijke gegevens, de eventueel verleende adviezen en de ontwerpbeslissingen betreffende de op de agenda ingeschreven zaken vanaf de verzending van de oproeping, elektronisch ter beschikking gesteld via het e-besluitvormingsprogramma.
De documenten die niet elektronisch ter beschikking kunnen worden gesteld, worden tijdens de kantooruren ter beschikking van de raadsleden gehouden.
Deze raadsleden kunnen voor de vergadering tijdens de kantooruren deze documenten inkijken. Elk raadslid kan in geval van problemen met de digitale zending een papieren versie van de agenda en de ontwerpbesluiten bekomen.
Art. 17 Beraadslagingen
De raad van bestuur beraadslaagt op de zetel van het bedrijf of, indien de omstandigheden dit vereisen, op een andere plaats die wordt bepaald door de voorzitter.
De raad van bestuur wordt voorgezeten door de voorzitter. Indien de voorzitter verhinderd is, wordt de raad van bestuur voorgezeten door de ondervoorzitter of, bij diens afwezigheid, door de oudste in leeftijd aanwezige bestuurder.
De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen indien tenminste de helft van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Indien dit quorum niet wordt bereikt, kan een nieuwe raad bijeengeroepen worden met dezelfde agenda. Die zal geldig beraadslagen en beslissen indien tenminste twee bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd zijn.
De tweede oproeping moet geschieden overeenkomstig de bepalingen van artikel 16 en er moet vermeld worden dat de oproeping voor de tweede maal geschiedt. Bovendien moet het derde lid van huidig artikel in de tweede oproeping woordelijk worden overgenomen.
De besluiten van de raad van bestuur worden bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen genomen. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.
In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend; bij geheime stemming evenwel wordt de beslissing verworpen.
Over punten die niet op de agenda werden vermeld, kan de raad van bestuur slechts geldig beraadslagen mits akkoord van twee derden van de aanwezige stemgerechtigde leden.
Indien op een vergadering van de raad van bestuur het vereiste quorum om geldig te beraadslagen is bereikt en één of meer bestuurders zich onthouden, al of niet ingevolge een belangenconflict, worden de besluiten geldig genomen bij meerderheid van de overige aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders.
Elke bestuurder heeft één stem. Als de gewaarborgde vertegenwoordiging evenwel afbreuk zou doen aan de mogelijkheid voor de fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen om minstens de helft van de leden van de raad van bestuur voor te dragen, wordt er gewerkt met gewogen stemrecht binnen de groep van door de fracties voorgedragen bestuurders.
Iedere bestuurder kan per brief, per fax, elektronisch of op een andere schriftelijke wijze aan een bestuurder volmacht geven om hem op een vergadering te vertegenwoordigen.
Een bestuurder mag niet meer dan één volmacht uitoefenen.
De stemmingen gebeuren bij handopsteking, behalve bij benoemingen en voordrachten, waar de stemmingen geheim zijn. Vanaf het e-besluitvormingsprogramma het toelaat gebeurt de stemming digitaal.
Art. 18 Belangenconflicten
Indien een bestuurder rechtstreeks of onrechtstreeks een belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met een beslissing of een verrichting die tot de bevoegdheid behoort van de raad van bestuur, moet hij dat meedelen aan de andere bestuurders voor de raad van bestuur een besluit neemt.
Zijn verklaring, alsook de rechtvaardigingsgronden betreffende voornoemd strijdig belang moeten worden opgenomen in de notulen van de raad van bestuur die de beslissing moet nemen. De betrokken bestuurder moet tevens de commissarissen van het strijdig belang op de hoogte brengen.
De raad van bestuur omschrijft in de notulen de aard van de in het eerste lid bedoelde beslissing of verrichting en verantwoordt het genomen besluit. Ook de vermogensrechtelijke gevolgen ervan voor het bedrijf moeten in de notulen worden vermeld.
Voornoemde regeling is niet van toepassing wanneer de beslissingen van de raad van bestuur betrekking hebben op gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben onder de voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen.
Dit artikel doet geen afbreuk aan de gelding van andere bepalingen betreffende de belangenvermenging in hoofde van bestuurders en met openbare diensten belaste personen, zoals onder meer artikel 245 van het Strafwetboek.
Art. 19 Verboden handelingen
Het is de bestuurders niet toegestaan:
- aanwezig zijn bij de bespreking en de stemming over aangelegenheden waarin hij een rechtstreeks belang heeft, hetzij persoonlijk, hetzij als vertegenwoordiger, of waarbij de echtgenoot, of bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Dat verbod strekt niet verder dan de bloed- en aanverwanten tot en met de tweede graad als het gaat om de voordracht van kandidaten, benoemingen, ontslagen, afzettingen en schorsingen. Voor de toepassing van deze bepaling worden personen die een verklaring van wettelijke samenwoning als vermeld in artikel 1475 van het Burgerlijk Wetboek, hebben afgelegd, met echtgenoten gelijkgesteld;
- rechtstreeks of onrechtstreeks een overeenkomst te sluiten, behoudens in geval van een schenking aan het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente, of deel te nemen aan een opdracht voor aanneming van werken, leveringen of diensten, verkoop of aankoop ten behoeve van het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente, behoudens in de gevallen waarbij de bestuurder een beroep doet op een door het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente aangeboden dienstverlening en ten gevolge daarvan een overeenkomst aangaat;
- rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris tegen betaling werkzaam te zijn in geschillen ten behoeve van het bedrijf. Dit verbod geldt eveneens ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken; en
- rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris werkzaam te zijn in geschillen ten behoeve van de tegenpartij van het bedrijf of ten behoeve van een personeelslid van het bedrijf aangaande beslissingen in verband met de tewerkstelling binnen het autonoom gemeentebedrijf. Dit verbod geldt eveneens ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken.
Art. 20 Notulen
De beraadslagingen van de raad van bestuur worden vastgelegd in notulen die door de secretaris worden opgesteld en door de voorzitter en secretaris worden ondertekend.
De notulen van de vergaderingen worden meegestuurd met de uitnodiging voor de volgende vergadering waar ze ter goedkeuring worden voorgelegd.
Deze notulen worden gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. De webtoepassing vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de notulen van het directiecomité.
De afschriften of uittreksels, in rechte of anderszins voor te leggen, worden ondertekend door de secretaris. Deze bevoegdheid kan worden opgedragen aan een lasthebber.
Art. 21 Bevoegdheden
De raad van bestuur is gemachtigd alle nuttige of noodzakelijke handelingen te verrichten om de doelstellingen van het bedrijf te verwezenlijken.
De raad van bestuur beslist tot het instellen van rechtsvorderingen. In het belang van het bedrijf kan de voorzitter rechtsgeldig en zonder enige voorafgaande formaliteit alle gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen namens het bedrijf stellen. Hij kan onder meer beslissen namens het bedrijf een procedure als eiser of verweerder te voeren zowel voor de gewone rechtbanken als voor de administratieve rechtscolleges. Een beslissing tot het instellen van een rechtsgeding wordt ter bekrachtiging aan de eerstvolgende raad van bestuur voorgelegd.
De raad van bestuur controleert het bestuur van het directiecomité.
Telkens indien de gemeenteraad hem daartoe verzoekt, brengt de raad van bestuur verslag uit over alle of sommige activiteiten van het bedrijf en minstens eenmaal per jaar. De raad van bestuur stelt jaarlijks een ondernemingsplan en een activiteitenverslag op.
De raad van bestuur is bevoegd om binnen de perken van de statuten zijn werking nader te regelen in een reglement van inwendige orde.
De raad van bestuur stelt de deontologische code op. Deze code voorziet minstens in volgende verplichtingen:
- Het ambt wordt op loyale en correcte wijze uitgeoefend;
- De persoonlijke waardigheid van eenieder dient te worden gerespecteerd;
- In principe bestaat er een spreekrecht, doch bepaalde info mag niet worden bekendgemaakt aan derden;
- Discriminatie is te allen tijde verboden;
- Personeelsleden dienen steeds giften, beloningen of enige andere voordelen in verband met hun ambt te weigeren en mogen dit evenmin vragen noch eisen;
- Personeelsleden hebben daarenboven recht op informatie en vorming. Vorming is een plicht indien ze noodzakelijk blijkt voor een betere uitoefening van de functie of betere functionering van de dienst.
Het staat de raad van bestuur vrij om eveneens bijkomende deontologische rechten en verplichtingen in de code op te nemen.
Art. 22 Bevoegdheidsdelegatie
De raad van bestuur is bevoegd voor het aanwerven van personeel en stelt het personeelsstatuut vast. De bevoegdheid tot aanwerving van personeel kan evenwel worden gedelegeerd aan het directiecomité en desgevallend aan personeelsleden van het bedrijf. Eveneens kan worden gedelegeerd het dagelijks personeelsbeheer, de bevoegdheid voor het aanstellen en het ontslaan van het personeel alsook de sanctie- en tuchtbevoegdheid ten aanzien van het personeel:
Dit kan echter niet voor:
- het beslissen over participaties;
- het vaststellen van het reglement van inwendige orde van de raad van bestuur;
- het vaststellen van de rechtspositieregeling van het personeel;
- het afsluiten van beleids-, beheers- en samenwerkingsovereenkomsten bedoeld in artikel 9;
- het vaststellen van de jaarrekening of het meerjarenplan.
Art. 23 Personeel
De raad van bestuur is bevoegd voor het aanwerven van personeel en stelt het personeelsstatuut vast.
De overeenstemmende rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel is van toepassing op het personeel van het autonoom gemeentebedrijf. Het autonoom gemeentebedrijf stelt de afwijkingen op deze rechtspositieregeling vast, voor zover het specifieke karakter van het autonoom gemeentebedrijf dat verantwoordt. Het gemeentebedrijf bepaalt de rechtspositieregeling van de betrekkingen die niet bestaan binnen de gemeente.
Wanneer de raad van bestuur beslist tot contractuele aanwervingen, stelt zij in dit geval het arbeidsreglement en de algemene voorwaarden van de arbeidsovereenkomsten vast.
De gemeente kan binnen wettelijke grenzen, personeel ter beschikking stellen aan het bedrijf.”
Art. 24 Niet-binding van de bestuurders
De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van het bedrijf.
De bestuurders zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur. Ten aanzien van de overtredingen waaraan zij geen deel hebben gehad, worden de bestuurders van die aansprakelijkheid ontheven als hun geen schuld kan worden verweten en als zij die overtredingen hebben aangeklaagd bij de gemeenteraad binnen een maand nadat zij er kennis van hebben gekregen.
Afdeling 3
Directiecomité
Art. 25 Samenstelling
Het directiecomité is samengesteld uit maximaal vijf (5) leden, aangesteld door de raad van bestuur.
Art. 26 Duur en einde van de mandaten
Alle mandaten vallen samen met de duur van een gemeentelijke legislatuur. In elk geval neemt het mandaat van lid van het directiecomité een einde op de eerste vergadering van de raad van bestuur die volgt op de installatie van de gemeenteraad.
Het lid van het directiecomité waarvan het mandaat voortijdig een einde neemt, wordt geacht van rechtswege ontslagnemend te zijn. De raad van bestuur regelt zijn vervanging.
De raad van bestuur kan te allen tijde het mandaat van voorzitter van het directiecomité of van lid van het directiecomité herroepen.
Art. 27 Vergoedingen
De leden van het directiecomité oefenen hun mandaat bezoldigd of onbezoldigd uit.
De eventuele vergoedingen van de leden van het directiecomité worden vastgelegd door de raad van bestuur, conform de modaliteiten die door de Vlaamse regering worden bepaald.
Art. 28 Voorzitterschap
Het directiecomité kiest uit zijn leden een voorzitter en duidt een secretaris aan.
Art. 29 Vergaderingen
Het directiecomité vergadert telkens wanneer de aangelegenheden die onder zijn bevoegdheden vallen het vereisen en wordt door de voorzitter bijeengeroepen, op de wijze zoals is bepaald in artikel 16.
Voor elk agendapunt van het directiecomité worden de dossiers, in het bijzonder de verklarende nota’s, de feitelijke gegevens, de eventueel verleende adviezen en de ontwerpbeslissingen betreffende de op de agenda ingeschreven zaken vanaf de verzending van de oproeping, elektronisch ter beschikking gesteld via het e-besluitvormingsprogramma.
De documenten die niet elektronisch ter beschikking kunnen worden gesteld, worden bij het team management- en bestuursondersteuning tijdens de kantooruren ter beschikking van de leden van het directiecomité gehouden.
Deze leden van het directiecomité kunnen voor de vergadering tijdens de openingsuren van het team management- en bestuursondersteuning deze documenten inkijken. Elk lid van het directiecomité kan in geval van problemen met de digitale zending bij het team management- en bestuursondersteuning een papieren versie van de agenda en de ontwerpbesluiten bekomen.
Art. 30 Beraadslagingen
Het directiecomité beraadslaagt op de zetel van het bedrijf of, indien de omstandigheden dit vereisen, op een andere plaats zoals wordt bepaald door de voorzitter.
Het directiecomité wordt voorgezeten door de voorzitter. Indien de voorzitter verhinderd is, wordt het directiecomité voorgezeten door een lid van het directiecomité die door de voorzitter daartoe wordt aangeduid. Indien geen vervangende voorzitter werd aangeduid door de voorzitter zit het oudste in leeftijd aanwezige lid van het directiecomité de vergadering voor.
Het directiecomité kan slechts geldig beraadslagen indien tenminste de helft van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Indien dit quorum niet wordt bereikt, kan het directiecomité opnieuw bijeengeroepen worden met dezelfde agenda. Die zal geldig beraadslagen en beslissen indien tenminste twee leden van het directiecomité aanwezig of vertegenwoordigd zijn.
De tweede oproeping moet geschieden overeenkomstig de bepalingen van artikel 16 en er moet vermeld worden dat de oproeping voor de tweede maal geschiedt. Bovendien moet het derde lid van huidig artikel in de tweede oproeping woordelijk worden overgenomen.
Het directiecomité beraadslaagt en beslist volgens de regels die zijn vastgesteld in deze statuten. Het directiecomité is bevoegd om binnen de perken van de statuten zijn werking nader te regelen in een reglement van inwendige orde.
De besluiten van het directiecomité worden genomen bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen. In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.
De regels inzake verboden handelingen en belangenconflicten voor de leden van de raad van bestuur, vastgelegd in de artikelen 18 en 19, zijn mutatis mutandis ook van toepassing voor de leden van het directiecomité.
Art. 31 Notulen
De beraadslagingen van het directiecomité worden vastgelegd in notulen. Een afschrift ervan wordt via het e-besluitvormingsprogramma digitaal ter beschikking gesteld aan de leden van de raad van bestuur.
De afschriften of uittreksels, in rechte of anderszins voor te leggen, worden ondertekend door de secretaris. Deze bevoegdheid kan worden opgedragen aan een lasthebber.
De webtoepassing vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de notulen van het directiecomité.
Art. 32 Bevoegdheden
Het directiecomité is belast met het dagelijks bestuur, met de vertegenwoordiging met betrekking tot dat bestuur en met de uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur.
Het directiecomité is daarenboven bevoegd voor alle materies die door de raad van bestuur worden gedelegeerd.
Het directiecomité is verantwoording verschuldigd aan de raad van bestuur. Het verschaft de raad van bestuur informatie over zijn beslissingen en licht hem in over al zijn handelingen.
Het directiecomité kan de hem toevertrouwde bevoegdheden verder delegeren aan zijn voorzitter en aan personeelsleden van het bedrijf of van de gemeente.
Art. 33 Niet-binding van de leden van het directiecomité
De leden van het directiecomité zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van het bedrijf.
De leden van het directiecomité zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur. Ten aanzien van de overtredingen waaraan zij geen deel hebben gehad, worden de leden van het directiecomité van die aansprakelijkheid ontheven als hun geen schuld kan worden verweten en als zij die overtredingen hebben aangeklaagd bij de gemeenteraad binnen een maand nadat zij er kennis van hebben gekregen. De raad van bestuur wordt door het betrokken lid schriftelijk op de hoogte gebracht van de overtreding en van de beslissing van de gemeenteraad.
HOOFDSTUK V
FINANCIEN EN FINANCIELE CONTROLE
Art. 34 Kapitaal
Het geplaatst maatschappelijk kapitaal van het bedrijf bedraagt € 914 550,17.
Het geplaatst maatschappelijk kapitaal stemt overeen met de netto-inbrengwaarde van de in te brengen vermogensbestanddelen, met name een inbreng van een vordering van de gemeente op het bedrijf voor een bedrag van € 914 550,17.
Behoudens in het kader van een ontbinding van het bedrijf kan het kapitaal noch geheel noch gedeeltelijk, op welke wijze dan ook, worden vervreemd, uitgekeerd of vergedragen. Een vermindering van het kapitaal is enkel mogelijk om exploitatieverliezen, minderwaarden of (duurzame) waardeverminderingen te compenseren.
Art. 35 Inkomsten en uitgaven
Het bedrijf ontvangt de inkomsten van alle activiteiten die het uitvoert en draagt de lasten van deze activiteiten.
Art. 36 Financiering
De raad van bestuur beslist vrij over de omvang, de technieken en de voorwaarden van zijn externe financiering.
Het bedrijf kan onder meer toelagen, giften en legaten ontvangen en leningen aangaan.
Art. 37 Boekhouding en jaarrekening
Het autonoom gemeentebedrijf maakt een meerjarenplan op overeenkomstig de regels die krachtens de artikelen 254 tot 259 en artikel 242 van het Decreet Lokaal Bestuur gelden voor het meerjarenplan van de gemeente. De boekhouding wordt gevoerd en de jaarrekening wordt opgesteld overeenkomstig de regelen die krachtens de artikelen 260 tot en met 262 en artikel 242 van het Decreet Lokaal Bestuur worden gesteld voor de boekhouding en de jaarrekening van de gemeente. Het autonoom gemeentebedrijf doet uiterlijk op 31 december van ieder jaar de nodige opnemingen, verificaties, opzoekingen en waarderingen om die inventaris op te maken van al de bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van het autonoom gemeentebedrijf, van welke aard ook.
De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur.
De raad van bestuur stelt het meerjarenplan, het budget en de aanpassingen vast en legt ze ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor.
Art. 38 Procedure jaarrekening
§1. De raad van bestuur spreekt zich uit over de vaststelling van de jaarrekening voor 30 juni van het boekjaar, volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
§2. De gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening van het bedrijf.
Indien de gemeenteraad geen advies heeft verstuurd aan de raad van bestuur binnen de termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na ontvangst van de jaarrekening door het gemeentebestuur, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
§3. De raad van bestuur keurt de jaarrekening goed op voorwaarde dat:
1° Aan de raadsleden in het beleidsrapport alle noodzakelijke informatie ter beschikking is gesteld om met kennis van zaken een beslissing te nemen;
2° De jaarrekening juist en volledig is en een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand van de gemeente;
3° Het beleidsrapport dat aan de raadsleden werd bezorgd, overeenstemt met de digitale rapportering die daarover aan de Vlaamse regering is bezorgd met toepassing van artikel 250 van het Decreet Lokaal Bestuur;
4° De algemene en budgettaire boekhouding op elkaar aansluiten.
De raad van bestuur kan bij de goedkeuring bepaalde verrichtingen als onregelmatig bestempelen en beslist dan over de aansprakelijkheid van de actoren die betrokken zijn bij die verrichtingen. Ze brengt de betrokkenen onmiddellijk op de hoogte van haar beslissing met een aangetekende brief of een andere melding die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 Burgerlijk Wetboek, en die een bewijs oplevert van die melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens.
In voorkomend geval wordt daarbij een verzoek gevoegd om het vastgestelde bedrag aan de gemeente te betalen. Een afschrift van de beslissing van de raad van bestuur wordt bezorgd aan de gemeente.
§5. Onmiddellijk na de definitieve vaststelling van een beleidsrapport, bezorgt de gemeente de gegevens over het vastgestelde beleidsrapport in digitale vorm aan de Vlaamse regering. Bij gebrek aan een vastgestelde jaarrekening op 30 juni van het jaar dat volgt op het financiële boekjaar in kwestie bezorgt het autonoom gemeentebedrijf de gegevens over het ontwerp van de jaarrekening in een digitaal bestand aan de Vlaamse Regering.
Het door de gemeenteraad goedgekeurde beleidsrapport van het autonoom gemeentebedrijf, vermeld in het eerste lid, is pas uitvoerbaar als de Vlaamse regering in het bezit is van de digitale rapporten. De Vlaamse regering verstuurt onmiddellijk een ontvangstmelding van de rapporten naar het autonoom gemeentebedrijf.
Art. 39 Alarmbelprocedure
Wanneer ten gevolge van een geleden verlies het netto-actief gedaald is tot minder dan de helft van het geplaatste maatschappelijke en statutaire kapitaal zoals bedoeld in artikel 31bis eerste lid van de statuten, dan moet de raad van bestuur het college van burgemeester en schepenen notificeren van dit feit en het college van burgemeester en schepenen verzoeken de gemeenteraad uit te nodigen om binnen een termijn van ten hoogste twee maanden nadat het verlies is vastgesteld bijeen te komen teneinde in voorkomend geval te beraadslagen en te besluiten over de maatregelen die de raad van bestuur voorstelt in een plan opgesteld ter sanering van de financiële toestand.
Art. 40 Resultaatsbestemming
Met inachtneming van de ter zake gesloten beleidsovereenkomsten en nadat een bedrag van ten minste een twintigste van de nettowinst is ingehouden voor de vorming van een reservefonds, een verplichting die ophoudt wanneer het reservefonds een tiende van het maatschappelijk kapitaal heeft bereikt en nadat de raad van bestuur heeft beslist over het reserveren of overdragen van het resultaat van het bedrijf, wordt het saldo aan de gemeente uitgekeerd.
Art. 41 Kwijting aan de bestuurders
Jaarlijks beslist de gemeenteraad over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Deze kwijting is slechts rechtsgeldig in zoverre de ware toestand van het bedrijf niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering betreffende de uitvoering van de beheersovereenkomst.
Art. 42 Audit
§1. In elk autonoom gemeentebedrijf wordt periodiek een audit uitgevoerd door Audit Vlaanderen, vermeld in artikel 34, §1, van het kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003.
Audit Vlaanderen bezorgt de verslagen van de audits aan de voorzitter van de raad van bestuur, die ze bezorgt aan de leden van de raad van bestuur.
§2. Audit Vlaanderen evalueert de organisatiebeheersing, gaat na of ze adequaat is en formuleert aanbevelingen tot verbetering daarvan. Audit Vlaanderen kan daarvoor organisatie- en procesaudits uitvoeren en is gemachtigd alle bedrijfsprocessen en activiteiten te onderzoeken.
Audit Vlaanderen is ook bevoegd voor het uitvoeren van forensische audits.
§3. Om zijn bevoegdheid te kunnen uitoefenen, heeft Audit Vlaanderen toegang tot alle informatie en documenten, ongeacht de drager ervan, en tot alle gebouwen, ruimtes en installaties waar taken worden uitgevoerd van de besturen. Audit Vlaanderen kan aan ieder personeelslid de inlichtingen vragen die het voor de uitvoering van zijn opdrachten nodig acht. Ieder personeelslid is ertoe gehouden zo snel mogelijk en zonder voorafgaande machtiging op een volledige wijze te antwoorden en alle relevante informatie en documenten te verstrekken.
Elk personeelslid heeft het recht om Audit Vlaanderen rechtstreeks op de hoogte te brengen van onregelmatigheden die hij in de uitoefening van zijn functie vaststelt.
Buiten gevallen van kwade trouw, persoonlijk voordeel of valse aangifte die een dienst of een persoon schade toebrengen, kan een rapportering aan Audit Vlaanderen nooit aanleiding geven tot een tuchtsanctie of een ontslag. Dergelijke verklaringen vallen niet onder het inzagerecht, tenzij het betrokken personeelslid daarvoor zijn instemming verleent.
HOOFDSTUK VI
SLOTBEPALINGEN
Art. 43 Vertegenwoordiging
Het bedrijf wordt ten overstaan van derden geldig vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur, de voorzitter van het directiecomité of twee bestuurders samen. Het bedrijf wordt in rechte vertegenwoordigd door de raad van bestuur.
Binnen de grenzen van het dagelijks bestuur wordt het bedrijf geldig vertegenwoordigd door de voorzitter van het directiecomité.
Het bedrijf kan eveneens geldig worden vertegenwoordigd door bijzondere lasthebbers, binnen de grenzen van hun mandaat.
Art. 44 Rechtsopvolging
De gemeente NIJLEN kan aan het bedrijf bij of na de oprichting rechten en plichten overdragen, waaronder het eigendomsrecht op roerende en onroerende goederen.
Deze overdracht zal van rechtswege geschieden voor de overeenkomsten, eigendommen, en andere rechten en plichten die de gemeenteraad bij of na de oprichting aanduidt. Deze rechtsopvolging van rechtswege berust op de wettelijke en reglementaire bepalingen vermeld in artikel 2 van deze statuten en volgt uit de overdracht van de betrokken activiteiten door de gemeente aan het bedrijf. Van deze rechtsopvolging van rechtswege wordt door de gemeente bij aangetekende brief kennis gegeven aan het bedrijf en mogelijke andere belanghebbende partijen.
De overdracht en de rechtsopvolging zijn evenwel voltrokken door het enkele gemeenteraadsbesluit. Het bedrijf en de gemeente kunnen de door de gemeente besliste overdracht van de eigendom van onroerende goederen zo nodig met bijkomende middelen tegenstelbaar aan derden maken.
De overdracht van andere overeenkomsten, rechten en plichten door de gemeente aan het bedrijf geschiedt op basis van de desbetreffende overeenkomsten of het gemeen recht terzake.
Bij of na de oprichting van het bedrijf kan de gemeente goederen aan het bedrijf verkopen of ter beschikking stellen onder nader overeen te komen voorwaarden.
Art. 45 Ontbinding en vereffening
§1 De gemeenteraad kan steeds beslissen om tot ontbinding en vereffening van een autonoom gemeentebedrijf over te gaan.
In de beslissing tot ontbinding wijst de gemeenteraad de vereffenaars aan. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van de ontbinding.
§2 Het personeel in statutair dienstverband van het ontbonden autonoom gemeentebedrijf wordt overgenomen door de gemeente.
De gemeente waarborgt de rechten die het autonoom gemeentebedrijf op het ogenblik van ontbinding voor het overgenomen personeel had vastgesteld.
§3 De rechten en verplichtingen van het ontbonden autonoom gemeentebedrijf worden overgenomen door de gemeente.
§4 In afwijking van §2 en §3 kan de gemeenteraad in het ontbindingsbesluit de personeelsleden in statutair dienstverband, die daarmee moeten instemmen, en de rechten en verplichtingen aanwijzen die overgenomen worden door de overnemer of de overnemers van de activiteiten van het gemeentebedrijf.”