Terug

2018_OCMW_RMW_00107 - Uitzendarbeid: modaliteiten gebruik binnen lokaal bestuur Nijlen - Goedkeuring

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
wo 07/11/2018 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Vandecruys, Annemie De Winter, Wendy Van Dyck, Tom Scheers, Marc Van Tendeloo, Lutgarde Roevens, Stijn Lemmens, Filip Gielis, Jef De bruyn, Iris Mulkens

Afwezig

Nicole Daems, Sven  Janssens, Sofie Hellemans

Verontschuldigd

Leo Verelst

Secretaris

Iris Mulkens
2018_OCMW_RMW_00107 - Uitzendarbeid: modaliteiten gebruik binnen lokaal bestuur Nijlen - Goedkeuring 2018_OCMW_RMW_00107 - Uitzendarbeid: modaliteiten gebruik binnen lokaal bestuur Nijlen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Uitzendarbeid in België heeft zijn wettelijk kader gekregen met de uitzendarbeidswet van 24 juli 1987. Sindsdien is er een gigantische groei gekomen van +- 5 000 uitzendkrachten per dag tot 100.000 per dag in 2015. De openbare sector is sinds de uitzendarbeidswet van 24 juli 1987 niet uitgesloten geweest maar het wettelijk kader was niet duidelijk genoeg. Het decreet betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en lokale besturen van 24 april 2018 heeft hierin verandering gebracht. Uitzendkrachten kunnen daarom ingeschakeld worden op basis van volgende motieven:

- Tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid:

* wiens arbeidsovereenkomst tijdelijk geschorst is;

* wiens arbeidsovereenkomst beëindigd is;

* dat deeltijdse loopbaanonderbreking of deeltijds zorgkrediet geniet.

- Tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of slechts deeltijds uitoefent:

- Tijdelijke vermeerdering van werk;

- Uitvoering van uitzonderlijk werk;

- In het kader van tewerkstellingstrajecten (erkenning VDAB);

- Voor artistieke prestaties of artistieke werken (erkenning uitzendbureau).

De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het algemeen kader waarbinnen uitzendarbeid mogelijk is binnen het lokaal bestuur. Het uitvoerend orgaan kan binnen dit kader uitzendkrachten tewerkstellen met een delegatie naar het hoofd van personeel.

Argumentatie

De vraag om binnen lokale besturen met uitzendarbeid te kunnen werken heeft zowel een economische achtergrond alsook een sociale context.

Binnen ons lokaal bestuur is er vraag naar flexibiliteit en vooral naar een snellere invulling van medewerkers die tijdelijk (om diverse redenen) afwezig zijn. Tevens zorgt het werken met uitzendarbeid ervoor dat medewerkers zich kunnen focussen op de kerntaken, alsook is dit een extra tool voor een compleet HR beleid.

Er is een sterke verbetering gekomen op vlak van het sociaal statuut van uitzendkrachten de laatste jaren. Er is een strikte controle op de uitzendsector en daarnaast gaan mensen ook meer en meer een bewuste keuze maken om te werken als uitzendkracht. Uitzendkrachten doen verschillende ervaringen op en kunnen hierna een bewuste keuze maken over de job die ze graag op lange termijn willen uitoefenen. Uitzendarbeid kan ook een opstap zijn naar het verkrijgen van een vaste job.

Werken op interim basis is vaak ook de enige toegang tot de arbeidsmarkt voor kwetsbare groepen.

Om een snelle en efficiënte manier van werken te bekomen, is het aangeraden om de beslissingsbevoegdheid rond het aanwerven van één of meerdere uitzendkrachten te delegeren naar het hoofd van personeel, namelijk de algemeen directeur. Wat betreft de motieven om uitzendarbeid in te roepen is het aangeraden om de volgende te gebruiken:

- Tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid:

* wiens arbeidsovereenkomst tijdelijk geschorst is;

* wiens arbeidsovereenkomst beëindigd is;

* dat deeltijdse loopbaanonderbreking of deeltijds zorgkrediet geniet.

- Tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of slechts deeltijds uitoefent:

- Tijdelijke vermeerdering van werk;

- Uitvoering van uitzonderlijk werk;

- In het kader van tewerkstellingstrajecten (erkenning VDAB);

- Voor artistieke prestaties of artistieke werken (erkenning uitzendbureau).

De modaliteiten voor het gebruik van uitzendarbeid binnen het lokaal bestuur Nijlen op basis van bovenstaande motieven werden goedgekeurd door het vast bureau van 17 oktober 2018, dewelke deze ter goedkeuring doorstuurt naar de raad voor maatschappelijk welzijn.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het volgende kader goed omtrent het gebruik van uitzendarbeid binnen het lokaal bestuur Nijlen.

Motieven:

- Tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid:

* wiens arbeidsovereenkomst tijdelijk geschorst is;

* wiens arbeidsovereenkomst beëindigd is;

* dat deeltijdse loopbaanonderbreking of deeltijds zorgkrediet geniet.

- Tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of slechts deeltijds uitoefent:

- Tijdelijke vermeerdering van werk;

- Uitvoering van uitzonderlijk werk;

- In het kader van tewerkstellingstrajecten (erkenning VDAB);

- Voor artistieke prestaties of artistieke werken (erkenning uitzendbureau).

Uitzendarbeid zal gebruikt worden voor vervangingen, vermeerdering van werk of uitvoering van uitzonderlijk werk van een korte periode. 

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat de beslissingsbevoegdheid rond de tewerkstelling van uitzendkrachten gedelegeerd wordt naar het hoofd van personeel, met name de algemeen directeur.