Terug

2018_GR_00014 - Vraag van raadslid Jinse Van den Bogaert voor N-VA - Verkeersreglement - verschillende voorrangsregels in de Grobbendonkseweg

Gemeenteraad
di 09/01/2018 - 19:30 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Bert Celis, Paul Verbeeck, Paul Laurijssen, Luc Luyten, Geert Verrelst, Carrie Verelst, Veerle Boeckxstaens, Griet Van Olmen, Leo Verelst, Jan Zander, Rene Van Goubergen, Ferdi Heylen, Karin Dillen, Ingrid Van Wunsel, Jinse Van den Bogaert, Marcel Beirinckx, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Andre Marien, John Van Laer, Geert Marien, Marleen Dobbeleir, Gust Diels, Stefaan Bruyninckx, Wendy Van Dyck, Dorien Van Assche, Nicole Daems, Iris Mulkens

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Bert Celis
2018_GR_00014 - Vraag van raadslid Jinse Van den Bogaert voor N-VA - Verkeersreglement - verschillende voorrangsregels in de Grobbendonkseweg 2018_GR_00014 - Vraag van raadslid Jinse Van den Bogaert voor N-VA - Verkeersreglement - verschillende voorrangsregels in de Grobbendonkseweg

Motivering

Argumentatie

 

Vraag

Op het kruispunt tussen de Grobbendonkseweg en de Beenderstraat werd de regel betreffende de voorrang gewijzigd van voorrang aan rechts naar voorrangsweg voor de Grobbendonkseweg, via verkeersbord B15 en "stoppen" komende vanuit de Beenderstraat via verkeersbord B5 (stoppen en voorrang verlenen).

De twee voorgaande kruispunten komende van Nijlen centrum (Vonderstraat) blijven evenwel voorrang aan rechts. Consequent is dit niet echt, dit schept alleen maar verwarring, door op korte afstand twee verschillende regels te hanteren.

De vorige mobiliteitsambtenaar hanteerde de regel dat best éénzelfde voorrangsregeling zou gelden binnen eenzelfde straat, om verwarring te voorkomen.

Op de agenda van de gemeenteraad staat daarom ook het plaatsen van een extra voorrangsbord op de Bevelsesteenweg, net om deze verwarring van twee verschillende voorrangsregels op korte afstand te voorkomen. Toch kan men niet consequent zijn.

Om te benadrukken dat in de Grobbendonkseweg aan de kruispunten met de Vonderstraat de algemene regel 'voorrang aan rechts' geldt, werden de borden B17 (zwart kruis) geplaatst.

In andere straten in Nijlen waar dagelijks deze voorrangsregel met de voeten getreden wordt, werd dit bord (nog) niet geplaatst, hoewel ik dit meer dan een jaar geleden op een commissie verkeer gevraagd had. Ik denk hierbij aan het kruispunt tussen de Molenstraat en de Doelstraat.

Vragen:

Waarom is men hier niet consequent in de Grobbendonkseweg?

Waarom werd er nog geen bord B17 geplaatst in de Molenstraat? 

Antwoord en debat

Schepen Paul Laurijssen antwoordt dat de maatregel aan het kruispunt Grobbendonkseweg en Beenderstraat zich opdrong omdat de voorrang van rechts niet werd gerespecteerd en het kruispunt aan bijzonder hoge snelheid werd gekruist. Er werden meerdere meldingen ontvangen over deze situatie. Er is daar ook een spijtig ongeval gebeurd. Daarom werd er op korte termijn actie ondernomen. Aangezien voorlopig werd beslist om de voorrangsregeling enkel op dit kruispunt aan te passen en om op de andere kruispunten van de Grobbendonkseweg voorrang van rechts te behouden, was het wel noodzakelijk om alle kruispunten van duidelijke signalisatie te voorzien. Naar de toekomst toe wordt wel gans de straat herbekeken. Echter zullen de voor- en nadelen moeten worden afgewogen, omdat door deze maatregel in gans de Grobbendonkseweg door te trekken de snelheid aanzienlijk zou stijgen (verkeersremmend effect aan de kruispunten wordt teniet gedaan). Vandaar werden in de Molenstraat ook nog geen acties ondernomen.  

Raadslid Jinse Van den Bogaert wil weten wat de schepen bedoelt met de toekomst, waarop de schepen antwoordt dat dit in de komende 2 à 3 maanden zal zijn, maar het is wel eerst aan de raad om een beslissing te nemen.  

Raadslid John Van Laer verwacht van de N-VA toch meer wat betreft mobiliteit. In het huis-aan-huis blad van N-VA leest raadslid Van Laer dat door de goede contacten met N-VA Lier de Nijlense N-VA afdeling een constructieve rol heeft gespeeld bij het project Woon-Bal. Ook hebben ze de minister van mobiliteit. Waarom worden sommige kruispunten op de gewestwegen N13 dan niet aangepakt, zoals dit is omschreven in het mobiliteitsplan van 2009. Het enige wat N-VA doet is zagen over de afgeschafte ringweg.  

Raadslid Stefan Bruyninckx merkt op dat raadslid Van Laer toch een tijdje tot N-VA behoorde en wil weten of hij dit dan zelf heeft gedaan.  

Raadslid John Van Laer verzekert hem van wel.  

Raadslid Lien Du Four vindt het heel interessant de uiteenzetting over de verkeersborden, maar het lijkt haar ook interessant om dit op een commissie mobiliteit te bespreken. We doen er maar 1 per jaar en dit soort punten komt niet aan bod, vandaar dat dit maar in de gemeenteraad wordt besproken. De mobiliteitsambtenaar heeft taken bijgekregen, maar een halftijdse lijkt haar voor gemeente Nijlen te weinig. Nijlen heeft zeker werk voor 1 FTE.  

Burgemeester Paul Verbeeck repliceert dat we voorheen geen voltijdse ambtenaar hadden. Nu hebben we 1,5 FTE die bezig zijn met mobiliteit. Dit wil zeggen niet alleen voor beleid, maar ook voor vergunningen edm.  

Raadslid Stefan Bruyninckx was te laat om het op de agenda te plaatsen, maar hij verwijst naar het zware verkeersongeval van vorige week op de Herenthoutsesteenweg ter hoogte van Zwart Water en vraagt om de toestand daar te analyseren en de nodige acties te ondernemen.  

De burgemeester is daar ter plaatse geweest en hij begrijpt niet hoe dit ongeval heeft kunnen gebeuren. Er was geen alcohol in het spel en het gaat om 2 voertuigen van bewoners in de buurt. Eén ervan is zomaar het kruispunt is opgereden.  

Raadslid Jan Zander haalt aan dat de gemeente bij een vorig ongeval aanpassingen heeft gedaan ter hoogte van het kruispunt. De zichtbaarheid is verbeterd en er zijn ingrepen gebeurd. Soms ligt dit aan de bestuurders zelf.  

De burgemeester stelt dat het ongeval vandaag nog werd besproken met de politie, schepen mobiliteit, ambtenaar mobiliteit en hijzelf. Er gaan nog aanpassingen uitgevoerd worden, ook aan het fietspad. Als voorlopige maatregel zullen er al blitslichten geplaatst worden.  

Raadslid René Van Goubergen heeft dit kruispunt al eerder aangeklaagd en de verkeersborden en zichtbaarheid zijn bestudeerd en aangepast. Het is er zeer gevaarlijk en zeker bij duisternis.  

De burgemeester stelt dat de bestuurder van Zwart Water kwam waar een zeer goede zichtbaarheid is. Bovendien kende hij de situatie. Misschien was hij verstrooid. Gelukkig waren er enkel licht gekwetsten.  

Voorzitter Bert Celis denkt dat we de rekening niet moeten maken van dit privé ongeval. Er hebben tijdelijke constructies gestaan en ook blits lichten, maar die zijn nu daar verankerd en aangepast. Hij wil toch vragen om alle tijdelijke constructies in de gemeente te bekijken en definitief op te lossen.  

Raadslid Ferdi Heylen stelt dat dergelijke ongevallen grondig moeten geanalyseerd worden en nu niet op de raad of met enkelen, maar misschien wel eens op een commissie. We mogen niets veronderstellen, zoals we nu wel aan het doen zijn.