Terug

2018_GR_00011 - Vraag van raadslid Jinse Van den Bogaert voor N-VA - Verkeersreglement - gevaarsborden Koningsbaan

Gemeenteraad
di 09/01/2018 - 19:30 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Bert Celis, Paul Verbeeck, Paul Laurijssen, Luc Luyten, Geert Verrelst, Carrie Verelst, Veerle Boeckxstaens, Griet Van Olmen, Leo Verelst, Jan Zander, Rene Van Goubergen, Ferdi Heylen, Karin Dillen, Ingrid Van Wunsel, Jinse Van den Bogaert, Marcel Beirinckx, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Andre Marien, John Van Laer, Geert Marien, Marleen Dobbeleir, Gust Diels, Stefaan Bruyninckx, Wendy Van Dyck, Dorien Van Assche, Nicole Daems, Iris Mulkens

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Bert Celis
2018_GR_00011 - Vraag van raadslid Jinse Van den Bogaert voor N-VA - Verkeersreglement - gevaarsborden Koningsbaan 2018_GR_00011 - Vraag van raadslid Jinse Van den Bogaert voor N-VA - Verkeersreglement - gevaarsborden Koningsbaan

Motivering

Argumentatie

 

Vraag

Een gevaarsbord, u kent het wel, het driehoekig bord met rode rand, witte achtergrond en zwart pictogram, waarschuwt bestuurders voor een bepaald type gevaar. De algemene regel is dat deze borden 150 meter voor het gevaar geplaatst worden, wat logisch is, omdat het bord vlak bij het gevaar plaatsen absurd zou zijn. Soms kan het bord niet 150 meter voor het gevaar gezet worden wegens de plaatsgesteldheid, maar dan is de wegbeheerder verplicht een onderbord met de juiste afstand toe te voegen aan het gevaarsbord.

Met een snelheid van 70 km/u legt een bestuurder per seconde meer dan 19 meter af. Met een snelheid van 50 km/u legt een bestuurder per seconde net geen 14 meter af. Het is bijgevolg totaal nutteloos om op een openbare weg met een toegelaten snelheid van 70 km/u een gevaarsbord op 10 meter voor het gevaar te plaatsen.

Toch zijn er meerdere plaatsen in Nijlen waar het gevaarsbord op minder dan 150 meter voor het gevaar staat, zonder onderbord met de juiste afstand. Verkeersveiligheid zou voor het huidige bestuur belangrijk zijn. Dan adviseer ik al om op zijn minst verkeersborden correct te plaatsen.

In de Koningsbaan, komende van Nijlen centrum, wordt de oversteekplaats voor fietsen en tweewielige bromfietsen voor het kruispunt met de Breugelhoevestraat gesignaleerd door een gevaarsbord dat maar liefst 10 meter voor het gevaar staat in plaats van 150 meter (zie foto's).

Komende van Kessel staat het gevaarsbord op 30 meter voor de oversteekplaats (zie foto's).

Bovendien is het gevaarsbord wegens de slecht onderhouden staat moeilijk leesbaar.

Vragen:

Is er een inventaris van de gevaarsborden op het Nijlens grondgebied voorhanden?

Wordt er bij het plaatsen van deze borden gecontroleerd of de afstand correct is en indien nodig een onderbord aangebracht?

Worden deze verkeersborden onderhouden? Wordt bij het onderhoud dan de afstand gecontroleerd, of is dit niet mogelijk?

Kunnen de gevaarsborden aangehaald in mijn bijkomende punten correct geplaatst of gesignaleerd worden, zoals voorzien in het verkeersreglement? 

Antwoord van schepen Paul Laurijssen

Er is geen inventaris van de gevaarsborden op het Nijlens grondgebied voorhanden. Op 1 januari 2018 werd de nieuwe verkeersbordendatabank gelanceerd. De toepassing staat nog in zijn kinderschoenen. Later zal deze geëvalueerd worden en mogelijk zal deze toepassing als inventaris worden gebruikt. 

Bij het plaatsen van nieuwe borden wordt er vandaag rekening gehouden met de geldende wetgeving en richtlijnen. Als we kijken naar de bestaande verkeersborden, stellen we vast dat dit in het verleden niet consequent gebeurde.

De verkeersborden worden momenteel onderhouden door onze signalisatieploeg. Voor de duidelijkheid dit heeft niets te maken met de vraag die werd gesteld door raadslid Van den Bogaert.

Op dit moment wordt de algemene status van het bord en zijn omgeving nagekeken, er wordt bij het onderhoud geen aandacht besteed aan de wettelijke afstanden. We zullen dit in de toekomst opnemen als aandachtspunt en bekijken of we dit kunnen combineren.