Terug

2018_GR_00013 - Vraag van raadslid Jinse Van den Bogaert voor N-VA - Verkeersreglement - verschil tussen verkeersbord D7 en D9

Gemeenteraad
di 09/01/2018 - 19:30 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Bert Celis, Paul Verbeeck, Paul Laurijssen, Luc Luyten, Geert Verrelst, Carrie Verelst, Veerle Boeckxstaens, Griet Van Olmen, Leo Verelst, Jan Zander, Rene Van Goubergen, Ferdi Heylen, Karin Dillen, Ingrid Van Wunsel, Jinse Van den Bogaert, Marcel Beirinckx, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Andre Marien, John Van Laer, Geert Marien, Marleen Dobbeleir, Gust Diels, Stefaan Bruyninckx, Wendy Van Dyck, Dorien Van Assche, Nicole Daems, Iris Mulkens

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Bert Celis
2018_GR_00013 - Vraag van raadslid Jinse Van den Bogaert voor N-VA - Verkeersreglement - verschil tussen verkeersbord D7 en D9 2018_GR_00013 - Vraag van raadslid Jinse Van den Bogaert voor N-VA - Verkeersreglement - verschil tussen verkeersbord D7 en D9

Motivering

Argumentatie

 

Vraag

Veel gemeentebesturen kampen met het probleem dat het verschil tussen bord D7 en D9 onvoldoende gekend is. Nochtans heeft dit belangrijke implicaties voor bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B (tegenwoordig ook AM genoemd) en bestuurders van een speed pedelec (elektrische fiets tot 45 km/u.).

Deze bestuurders mogen namelijk gebruik maken van het fietspad gesignaleerd door D7, maar niet door het fietspad gesignaleerd door D9.

Waar de snelheid van andere weggebruikers hoger ligt dan 50 km/u. moeten zij zelfs voor hun eigen veiligheid gebruik maken van het fietspad gesignaleerd door D7 of de overlangse markeringen zoals in artikel 74, als er een fietspad aanwezig is althans.

Het grote nadeel is dat de borden D7 en D9 dikwijls kriskras door elkaar gebruikt worden, waardoor de bestuurders van bromfietsen (klasse B) en speed pedelec erg in de war geraken, omdat ze afwisselend dan weer wel en dan weer niet gebruik mogen maken van het fietspad. Op af, op af... ga zo maar door. Dit bevordert hoegenaamd de verkeersveiligheid niet.

Dit is ook zo in het gedeelte van de Koningsbaan tussen de Molenstraat en de Wijngaardberg, waarbij ter hoogte van het kruispunt met de Wijngaardberg twee verschillende situaties gelden naargelang de kant van de weg.

Op de eerste foto, ter hoogte van het kruispunt tussen de Koningsbaan en de Molenstraat, staan de twee borden vlak na elkaar. Waarschijnlijk bedoelt de weggebruiker dat het fietspad in de Molenstraat wel opengesteld is voor dit type bestuurders, terwijl het fietspad in de Koningsbaan niet gebruikt mag worden voor dit type bestuurders.

Vragen:

Is het een bewuste keuze om door het plaatsen van verkeersbord D9 dit type bestuurders verplicht op de rijbaan te laten rijden in plaats van het fietspad in de Koningsbaan? Zo ja, waarom? Hoe kan men beargumenteren dat dit de verkeersveiligheid zou bevorderen?

Er zijn namelijk verschillende plaatsen in Nijlen waar er enkel een fietspad is zonder trottoir, waarbij verkeersbord D7 wordt gebruikt in plaats van D9. 

Antwoord van Paul Laurijssen

Er is geen duidelijkheid met welke argumentatie deze borden in het verleden werden geplaatst. Daarom zal dit straat per straat herbekeken worden en waar nodig zullen de nodige aanpassingen worden doorgevoerd (wijziging bord of extra onderbord).

Wel merken we bijvoorbeeld op dat in de Koningsbaan na het kruispunt Wijngaardberg het bord D7 de meerwaarde biedt dat bromfietsers klasse B net voor het einde van de zone 50 het fietspad kunnen oprijden (verplicht na einde zone 50). Indien het bord D9 op deze locatie herhaald wordt (zoals dit gebruikt wordt tussen Molenstraat en Wijngaardberg) mogen deze weggebruikers het fietspad niet gebruiken. In de zone voor het kruispunt mag de bestuurder van een bromfiets klasse B kiezen.