Vraag
Een gevaarsbord, u kent het wel, het driehoekig bord met rode rand, witte achtergrond en zwart pictogram, waarschuwt bestuurders voor een bepaald type gevaar. De algemene regel is dat deze borden 150 meter voor het gevaar geplaatst worden, wat logisch is, omdat het bord vlak bij het gevaar plaatsen absurd zou zijn. Soms kan het bord niet 150 meter voor het gevaar gezet worden wegens de plaatsgesteldheid, maar dan is de wegbeheerder verplicht een onderbord met de juiste afstand toe te voegen aan het gevaarsbord.
Met een snelheid van 70 km/u legt een bestuurder per seconde meer dan 19 meter af. Met een snelheid van 50 km/u legt een bestuurder per seconde net geen 14 meter af. Het is bijgevolg totaal nutteloos om op een openbare weg met een toegelaten snelheid van 70 km/u een gevaarsbord op 10 meter voor het gevaar te plaatsen.
Toch zijn er meerdere plaatsen in Nijlen waar het gevaarsbord op minder dan 150 meter voor het gevaar staat, zonder onderbord met de juiste afstand. Verkeersveiligheid zou voor het huidige bestuur belangrijk zijn. Dan adviseer ik al om op zijn minst verkeersborden correct te plaatsen.
In de Molenstraat, rijdende richting Nijlen centrum, bevindt er zich voor het kruispunt met de
Koningsbaan/Kapellebaan een laatste verhoogde inrichting. Op het verdere verloop van de Molenstraat werden geen verhoogde inrichtingen meer aangebracht.
Toch waarschuwt het gevaarsbord, dat er zich verhoogde inrichtingen bevinden over een lengte van 50 meter lang.
Indien men bedoelt dat er één verhoogde inrichting volgt over 50 meter, dan werd het verkeerde onderbord aangebracht. Het onderbord met de pijltjes naar boven gericht, betekent namelijk de lengte van het gevaar. Indien het andere onderbord met de afstand waarop het gevaar zich bevindt ontbreekt, impliceert dit dat men het gevaar pas 150 meter verder tegen komt.
Ook dit gevaarsbord staat bijlange niet op 150 meter voor het gevaar (zie foto).
Molenstraat, verhoogde inrichting over een afstand van 50 meter, geen onderbord over de plaats van het gevaar. Er volgt slechts één verhoogde inrichting, geen meerdere verhoogde inrichtingen.
Vraag
Kan het gevaarsbord correct geplaatst én correct gesignaleerd worden, zoals voorzien in het verkeersreglement? Het veranderen van het onderbord naar een onderbord zonder pijltjes zou hier afdoende zijn.
Antwoord van schepen Paul Laurijssen
Deze opmerking is terecht, de situatie zal dan ook aangepast worden. Het bord zal echter wel op deze locatie blijven staan, daar ook weggebruikers die uit de Willibrordusstraat komen op de hoogte moeten gebracht worden van de verhoogde inrichting. Het onderbord zal aangepast worden met gecorrigeerde afstand en zonder de pijlen.