Terug
Gepubliceerd op 04/03/2019

2019_GR_00017 - Uitzendarbeid: modaliteiten gebruik binnen lokaal bestuur Nijlen - wijziging - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 05/02/2019 - 20:00 raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Iris Mulkens

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen
2019_GR_00017 - Uitzendarbeid: modaliteiten gebruik binnen lokaal bestuur Nijlen - wijziging - Goedkeuring 2019_GR_00017 - Uitzendarbeid: modaliteiten gebruik binnen lokaal bestuur Nijlen - wijziging - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Uitzendarbeid in België heeft zijn wettelijk kader gekregen met de uitzendarbeidswet van 24 juli 1987. Sindsdien is er een gigantische groei gekomen van +- 5 000 uitzendkrachten per dag tot 100.000 per dag in 2015. De openbare sector is sinds de uitzendarbeidswet van 24 juli 1987 niet uitgesloten geweest maar het wettelijk kader was niet duidelijk genoeg. Het decreet betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en lokale besturen van 24 april 2018 heeft hierin verandering gebracht. Uitzendkrachten kunnen daarom ingeschakeld worden op basis van volgende motieven:

- Tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid:

* wiens arbeidsovereenkomst tijdelijk geschorst is;

* wiens arbeidsovereenkomst beëindigd is;

* dat deeltijdse loopbaanonderbreking of deeltijds zorgkrediet geniet.

- Tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of slechts deeltijds uitoefent:

- Tijdelijke vermeerdering van werk;

- Uitvoering van uitzonderlijk werk;

- In het kader van tewerkstellingstrajecten (erkenning VDAB);

- Voor artistieke prestaties of artistieke werken (erkenning uitzendbureau).

De gemeenteraad bepaalt het algemeen kader waarbinnen uitzendarbeid mogelijk is binnen het lokaal bestuur. Het uitvoerend orgaan kan binnen dit kader uitzendkrachten tewerkstellen met een delegatie naar het hoofd van personeel.

De gemeenteraad keurde de modaliteiten voor het gebruik van uitzendarbeid binnen lokaal bestuur Nijlen goed op 6 november 2018.

Op 16 januari 2019 vond er een overleg plaats met de vakorganisaties om de modaliteiten te bespreken en aan te passen.

Op 28 januari 2019 werden de aanpassingen aan de modaliteiten goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.

Argumentatie

Op 16 januari 2019 vond er een overleg plaats met de vakorganisaties om de modaliteiten te bespreken rond uitzendarbeid binnen ons lokaal bestuur.

Om een grotere transparantie te bekomen werd er rond volgende punten een consensus bekomen:

1) Er kan slechts beroep gedaan worden op uitzendarbeid indien voldaan is aan onderstaande voorwaarde:

- Er is geen actieve wervingsreserve voor de betrokken functie, of de bestaande wervingsreserve levert geen beschikbare kandidaat.

2) Uitzendkrachten kunnen niet tewerkgesteld worden met opeenvolgende dagcontracten. Er kan geen gebruik gemaakt worden van uitzendarbeid bij staking of lock out.

3) Team personeel stelt de vakorganisaties in kennis van het feit dat een uitzendkracht zijn werk binnen het bestuur zal aanvatten:

- Uiterlijk op de eerste dag van tewerkstelling van de uitzendkracht.

- Via e-mail, met vermelding van het motief, de functie, de verwachte duur van tewerkstelling en het uitzendkantoor welke zal optreden als werkgever.

4) In het eerste bijzonder overlegcomité van het kalenderjaar, bezorgt de gemeente/OCMW/AGB de globale informatie over de inzet van uitzendkrachten in het voorafgaande kalenderjaar. Deze informatie bevat minstens:

- Een opsomming van de functies, het loonbarema en de motieven waarvoor beroep werd gedaan op uitzendkrachten;

- Het aantal dagen waarbij de desbetreffende functie door een uitzendkracht werd ingevuld;

- De totale kostprijs van de inzet van uitzendkrachten per functie;

- Het aantal uitzendkrachten waarop beroep werd gedaan;

- De gegevens betreffende gebeurlijke arbeidsongevallen waarbij uitzendkrachten waren betrokken.

In het kader van een evaluatie zal de verloning/anciënniteitsbepaling eveneens tijdens het eerste bijzonder overlegcomité van het kalenderjaar besproken worden.

Er werd een protocol van akkoord ondertekend met bovenstaande punten ter aanvulling van de modaliteiten voor het gebruik van uitzendarbeid binnen ons lokaal bestuur.

Op 28 januari 2019 werden de aanpassingen aan de modaliteiten goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen dewelke deze ter goedkeuring doorstuurt naar de gemeenteraad.

Besluit

De gemeenteraad keurt, met 21 stemmen voor (CD&V, Groen-Open Vld, N&U, Nieuw Nijlen en Vlaams Belang) en 6 onthoudingen (N-VA), het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt volgende wijzigingen goed omtrent de modaliteiten voor het gebruik van uitzendarbeid binnen het lokaal bestuur Nijlen.

1) Er kan slechts beroep gedaan worden op uitzendarbeid indien voldaan is aan onderstaande voorwaarde:

- Er is geen actieve wervingsreserve voor de betrokken functie, of de bestaande wervingsreserve levert geen beschikbare kandidaat.

2) Uitzendkrachten kunnen niet tewerkgesteld worden met opeenvolgende dagcontracten. Er kan geen gebruik gemaakt worden van uitzendarbeid bij staking of lock out.

3) Team personeel stelt de vakorganisaties in kennis van het feit dat een uitzendkracht zijn werk binnen het bestuur zal aanvatten:

- Uiterlijk op de eerste dag van tewerkstelling van de uitzendkracht.

- Via e-mail, met vermelding van het motief, de functie, de verwachte duur van tewerkstelling en het uitzendkantoor welke zal optreden als werkgever.

4) In het eerste bijzonder overlegcomité van het kalenderjaar, bezorgt de gemeente/OCMW/AGB de globale informatie over de inzet van uitzendkrachten in het voorafgaande kalenderjaar. Deze informatie bevat minstens:

- Een opsomming van de functies, het loonbarema en de motieven waarvoor beroep werd gedaan op uitzendkrachten;

- Het aantal dagen waarbij de desbetreffende functie door een uitzendkracht werd ingevuld;

- De totale kostprijs van de inzet van uitzendkrachten per functie;

- Het aantal uitzendkrachten waarop beroep werd gedaan;

- De gegevens betreffende gebeurlijke arbeidsongevallen waarbij uitzendkrachten waren betrokken.

In het kader van een evaluatie zal de verloning/anciënniteitsbepaling eveneens tijdens het eerste bijzonder overlegcomité van het kalenderjaar besproken worden.