Terug
Gepubliceerd op 10/01/2020

2019_GR_00024 - Aanpassing aanvullend reglement Oude Bevelsesteenweg - verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 05/02/2019 - 20:00 raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Iris Mulkens

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen
2019_GR_00024 - Aanpassing aanvullend reglement Oude Bevelsesteenweg - verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring 2019_GR_00024 - Aanpassing aanvullend reglement Oude Bevelsesteenweg - verkeers- en parkeerregeling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het aanvullend reglement werd aangepast naar aanleiding van klachten over parkeerdruk in het begin van de Oude Bevelsesteenweg tijdens de openingsuren van dansschool Cirkels. Er werd onder andere veel geparkeerd op de gelijkgrondse berm en ter hoogte van het kruispunt met Donderbos, wat de zichtbaarheid beperkte voor bestuurders die van hun oprit wilden rijden of uit Donderbos reden. Tevens kwamen er verschillende meldingen over te hoge snelheden in dit stuk van de straat.

Naar aanleiding van deze aanpassing heeft de mobiliteitsambtenaar alle geldende aanvullende reglementen samen in één reglement gezet (dit zal vanaf nu voor elke aanpassing gebeuren zodat Nijlen kan evolueren naar één reglement per straat om het overzicht te behouden).

Argumentatie

Het gaat over een gemeenteweg.

Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid en de regeling van het verkeer.

Dit nieuwe aanvullend reglement zet alle geldende reglementen voor de Oude Bevelsesteenweg bij elkaar; met uitzondering van de reglementen betreffende snelheidszones, bebouwde kommen en schoolomgevingen. Op deze manier kan dit reglement in de toekomst ook eenvoudig herzien worden indien nodig. 

Door de gelijkgrondse berm te wijzigen naar een voetpad krijgen zwakke weggebruikers, waaronder de bezoekers van de dansschool, een nieuwe route om effectief iets verder te parkeren en toch veilig tot aan de dansschool te wandelen. De Oude Bevelsesteenweg is breed genoeg is om aan elke zijde een voetpad te voorzien.

Daarnaast zal de wegmarkering die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt de rijbaan optisch versmallen. Dit, in combinatie met de geschrankte parkeervakken, zal een remmend effect hebben op de snelheid en de problematiek van het wildparkeren oplossen. 

Na advies van de politie werd gekozen om geen bijkomende dwarsmarkeringen of paaltjes te plaatsen. Het staat immers in de wegcode dat er steeds minimaal 5m tussen een kruispunt dient gelaten te worden om te mogen parkeren. Indien nadien blijkt dat er alsnog geparkeerd wordt tot aan het kruispunt kunnen er alsnog paaltjes geplaatst worden. Hier dient het aanvullend reglement niet voor aangepast te worden. 

Juridische grond

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

Het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Fasering

Studiebureau Vectris onderzocht deze vraag en stelde voor om de gelijkgrondse berm de status van voetpad te geven en wagens enkel nog op de rijbaan te laten parkeren in geschrankte parkeervakken verspreid over de straat.

Momenteel staat er een tijdelijk parkeerverbod, in afwachting van deze wegmarkeringen. De opdracht om bijkomende wegmarkeringen aan te brengen wordt gegeven na goedkeuring door het college en de gemeenteraad. Deze komen dan op de planning voor de aannemer; afhankelijk van de weersomstandigheden. Wanneer de datum bekend is zal de mobiliteitsambtenaar met iemand van de wegenploeg enkele dagen voordien markeringen aanbrengen op de straat zodat de aannemer duidelijk weet waar er geschilderd dient te worden.

Naar aanleiding van het tijdelijke parkeerverbod nam de mobiliteitsambtenaar al telefonisch contact op met de dansschool om hen hierover te informeren. De school zal haar leden extra sensibiliseren om op een duurzame manier naar de school te komen of bij autogebruik te parkeren op de Grote Steenweg of iets verder in de Oude Bevelsesteenweg richting begraafplaats. De school werd ook geïnformeerd over de komende wegmarkering en zal, na uitvoering van de wegmarkeringen, een bijkomende brief krijgen van de gemeente om zo haar leden nogmaals te informeren over de nieuwe situatie.

Ook bewoners zullen een bijkomende brief of flyer krijgen met uitleg over de nieuwe situatie.

Adviezen

Politie Berlaar-Nijlen Gunstig advies

Dit werd mondeling besproken met de korpschef Jan Van Asch op 15 januari 2019. Hij gaf een gunstig advies op voorwaarde dat het reglement van de bebouwde kom voor Kessel-centrum iets wordt aangepast. Om de parkeerzone 3.5 ton max sluitend te maken moeten beide borden van de bebouwde kom van Kessel richting Bevel, die nu ter hoogte van Stenen Molen staan, verplaatst worden richting Bevel, ter hoogte van de het einde van het kerkhof. Dit aanvullend reglement zal dan ook desgewenst worden aangepast en geagendeerd worden. 

Besluit

De gemeenteraad keurt, met 17 stemmen voor (CD&V, Groen-Open Vld en N&U) en 10 onthoudingen (N-VA, Nieuw Nijlen en Vlaams Belang) ), het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op de Oude Bevelsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Grote Steenweg (N13) en de Nieuwe Bevelsesteenweg geldt: 
  - de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; 
  - de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. 

Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 2

Op de Oude Bevelsesteenweg van huisnummer 1 tot huisnummer 14 en van huisnummer 47 tot het kruispunt met de Nieuwe Bevelsesteenweg geldt: 
  - het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen; 
  - het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt. 

Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode; 
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.

Artikel 3

Op de Oude Bevelsesteenweg van huisnummer 1 tot huisnummer 47 wordt ingevoerd:
  - de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen. 

Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.

Artikel 4

Op de Oude Bevelsesteenweg van huisnummer 1 tot huisnummer 47 wordt aan de zijde van de pare huisnummers ingevoerd:

-       de gelijkgrondse berm aan de zuidzijde van de straat wordt als voetpad ingericht.

Dit wordt gesignaleerd door:

-       Verkeersbord D11

-       Wegmarkering overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.

Artikel 5

Op de Oude Bevelsesteenweg van huisnummer 1 tot huisnummer 47 wordt volgende maatregel ingevoerd: 
 - voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen. 

Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.

Artikel 6

De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

- het aanvullende reglement betreffende de Oude Bevelsesteenweg d.d. 21 november 1988;
- het aanvullende reglement betreffende de Oude Bevelsesteenweg d.d. 30 juni 2015.

Artikel 7

De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.

Artikel 8

De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.

Artikel 9

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 10

Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:

-    de deputatie van de provincie Antwerpen

-    de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen

-    de griffier van de politierechtbank van Mechelen

-    de griffier van het vredegerecht van Lier

-   de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.