Terug
Gepubliceerd op 26/03/2019

2019_GR_00014 - Aanpassing beslissing van dagelijks bestuur - dagelijks personeelsbeheer - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 05/02/2019 - 20:00 raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Iris Mulkens

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen
2019_GR_00014 - Aanpassing beslissing van dagelijks bestuur - dagelijks personeelsbeheer - Goedkeuring 2019_GR_00014 - Aanpassing beslissing van dagelijks bestuur - dagelijks personeelsbeheer - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2014 dient aangepast te worden om een hedendaags aankoopbeleid te kunnen voeren.

In 2017 is de nieuwe wetgeving op overheidsopdrachten ingegaan. Een grote wijziging van de nieuwe wetgeving is onder andere dat de grensbedragen zijn opgetrokken. Deze grensbedragen zijn dan begin 2018 nog eens geïndexeerd (dit gebeurt om de 2 jaar). Onze bestelprocedure is volledig geschreven op de oude wetgeving en is dus dringend aan hervorming toe. 

Om in overeenstemming te zijn met hoofdstuk 3 van de beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW waarin uitdrukkelijk gesteld wordt dat er een gezamenlijk aankoopbeleid gevoerd dient te worden, dringt een hervorming zich op.

Argumentatie

Ingevolge een veranderde organisatie en gewijzigde wetgeving, dringt de aanpassing van het gemeenteraadsbesluit van 4 februari 2014 zich op.

De gemeenteraad is conform artikel 40 van het DLB bevoegd om de begrippen dagelijks bestuur en dagelijks personeelsbeheer in te vullen.

Het dagelijks bestuur wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen, terwijl de algemeen directeur bevoegd is voor het uitoefenen van het dagelijks personeelsbeheer conform artikel 170 DLB.

Overeenkomstig artikel 41 8° DLB en artikel 41 10° DLB is de gemeenteraad exclusief bevoegd om vast te stellen welke opdrachten voor werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als dagelijks bestuur.

Overeenkomstig artikel 56 §3 5° DLB is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor de vaststelling van de wijze van gunning en de voorwaarden van opdrachten van dagelijks bestuur.

  • Het college is bevoegd voor de vaststelling van de wijze van gunnen en de voorwaarden van opdrachten die tot het dagelijks bestuur behoren.
  • het college is bevoegd om daden van beschikking te stellen met betrekking tot de goederen voor zover de verrichting behoort tot het dagelijks bestuur.
  • het college kan beslissen tot delegatie van bepaalde aangelegenheden van dagelijks bestuur aan de algemeen directeur.
  • de gemeenteraad kan beslissen welke verrichtingen van dagelijks bestuur vrijgesteld worden van het voorafgaand visum van de financieel directeur.

De financieel directeur onderwerpt de voorgenomen financiële verbintenissen aan een onderzoek inzake wetmatigheid en regelmatigheid, hij verleent zijn voorafgaand visum als blijkt dat de voorgenomen financiële verbintenissen wetmatig en regelmatig zijn. Hij oefent zijn taken in volle onafhankelijkheid uit. (artikelen 266 en 177 DLB).

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur, hierna afgekort als DLB.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Rechtspositiebesluit van 7 december 2007, en latere wijzigingen.

Besluit

De gemeenteraad keurt, met 23 stemmen voor (CD&V, Groen-Open Vld, N&U en N-VA) en 4 stemmen tegen (Nieuw Nijlen en Vlaams Belang), het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De overheidsopdrachten met een waarde tot en met het bedrag bepaald in artikel 42, § 1, 1° a van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 (met inbegrip van latere aanpassingen en wijzigingen; op datum van dit gemeenteraadsbesluit € 144 000,00 exclusief btw) van het budget behoren tot het dagelijks bestuur.

Artikel 2

Overeenkomsten die de gemeente aangaat maar die geen geldelijke impact hebben, behoren tot het dagelijks bestuur.

Artikel 3

Wijzigingen tijdens de uitvoeringsfase aan de gegunde opdrachten, ook als die niet onder de bepalingen van artikel 1 vallen, worden beschouwd als opdrachten van dagelijks bestuur.

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen zal bevoegd zijn voor de goedkeuring van principes, voorwaarden, procedure en raming voor volgende verbintenissen die tot het dagelijks bestuur horen:

  • Daden van beschikking over roerende en onroerende goederen met een waarde tot en met het bedrag bepaald in artikel 1 van dit besluit.
  • De gemeenteraad bepaalt het begrip dagelijks bestuur in het kader van het stellen van daden van beschikking als volgt:
    - Het aanvaarden en vaststellen van de voorwaarden van kosteloze grondafstanden door derden, in uitvoering van afgeleverde stedenbouwkundige en/of verkavelingsvergunningen, voor openbaar nut en opname in het openbaar domein.
    - Het verwerven en/of vervreemden van onroerende goederen, in uitvoering van goedgekeurde rooilijn- en onteigeningsplannen, voor openbaar nut en opname in het openbaar domein.
    - Het verlenen van een recht van opstal of erfpacht op een gemeentelijk eigendom voor openbaar nut.
    - Het vestigen van erfdienstbaarheden om reden van openbaar nut.
    - Het vaststellen van de voorwaarden voor het afsluiten van huur- en verhuurovereenkomsten met een duur tot en met 9 jaar.
    - Het vaststellen van de voorwaarden voor verkopen van uit dienst genomen rollen materieel, (kantoor)machines, meubilair, ed.
    - Het vaststellen van de voorwaarden voor verkopen van goederen eigendom geworden in toepassing van de wet van 30 december 1975 betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting, waaronder de gevonden voorwerpen.
  • Concessies met een waarde tot en met het bedrag bepaald in artikel 1 van dit besluit.
  • Alle verbintenissen in verband met nutsvoorzieningen met een waarde tot en met het bedrag bepaald in artikel 1 van dit besluit.
  • Het toekennen, eventueel verdelen en het controleren van gewone en buitengewone toelagen met een waarde tot en met het bedrag bepaald in artikel 1 van dit besluit en de controle over alle andere toelagen.
  • Het toestaan of wijzigen van begraafplaatsconcessies.
  • Het tijdelijk ter beschikking stellen van lokalen en/of terreinen voor maximaal 1 jaar voor een waarde tot en met het bedrag bepaald in artikel 1 van dit besluit.

Artikel 5

Onder dagelijks personeelsbeheer wordt verstaan:

Individueel personeelsbeheer:

  • Opdrachthouderschap
  • Opdracht tot permanentieplicht
  • Allerlei individuele verlofaanvragen
  • Loopbaanonderbreking, zorgkrediet en andere tijdelijke loopbaanmaatregelen
  • De individuele weddevaststelling
  • Uitlenen van personeel aan een gebruiker (zonder overdracht werkgeversgezag)
  • Individuele toewijzing van de bevoegdheid van een personeelslid om elektrische toestellen te bedienen
  • De beslissing in het kader van arbeidsongevallen met een afwezigheid van minder dan dertig kalenderdagen over de genezenverklaring zonder blijvende arbeidsongeschiktheid
  • Toelating geven voor stages en vrijwilligerswerk bij het lokaal bestuur en alle administratie die daaruit rechtstreeks voortvloeit

Individuele toepassingen van de bepalingen met betrekking tot vorming en evaluatie en dergelijke

  • Individuele toepassing van de bepalingen met betrekking tot vorming en evaluatie
  • Individuele opvolging van de evaluatie
  • Vormingsaanvragen
  • Concrete invulling van het recht en de plicht op vorming

Toepassing van de lokale rechtspositieregeling

  • De evaluatieprocedure intern organiseren binnen de door de raad bepaalde termijnen
  • Regeling van diensturen en prestaties en de regeling van tijdsregistratie
  • Onkostenvergoedingen en verplaatsingskosten
  • Toestemming dienstreizen en meest geschikte vervoermiddel
  • Toekenning van gsm’s, smartphones, laptops of tablets en telefoon- en data abonnementen als werkmiddel of als voordeel in natura binnen het goedgekeurde kader door het college van burgemeester en schepenen omtrent bring your own device of use our device
  • Andere zaken, bepaald en toegewezen in de lokale rechtspositieregeling

Collectief personeelsbeheer

  • Werkorganisatie en taakopdrachten van het personeel
  • Het vastleggen van het aantal voltijdse equivalenten arbeidsgehandicapten dat overeenkomt met ten minste 2% van het totale aantal personeelsleden (in VTE) in het bestuur

Artikel 6

De financieel directeur oefent de controle, bedoeld in artikel 266 DLB als volgt uit:

  • Verrichtingen waarvan het bedrag niet hoger is dan € 15 000,00 exclusief btw zijn uitgesloten van de voorafgaande visumverplichting.
  • Om te bepalen of een verrichting uitgesloten is van voorafgaande visumverplichting houdt de financieel directeur rekening met de volledige looptijd van de voorgenomen verbintenis.

Artikel 7

Het gemeenteraadsbesluit van 4 februari 2014 over dagelijks bestuur en dagelijks personeelsbeheer wordt opgeheven.