De beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2014 dient aangepast te worden om een hedendaags aankoopbeleid te kunnen voeren.
In 2017 is de nieuwe wetgeving op overheidsopdrachten ingegaan. Een grote wijziging van de nieuwe wetgeving is onder andere dat de grensbedragen zijn opgetrokken. Deze grensbedragen zijn dan begin 2018 nog eens geïndexeerd (dit gebeurt om de 2 jaar). Onze bestelprocedure is volledig geschreven op de oude wetgeving en is dus dringend aan hervorming toe.
Om in overeenstemming te zijn met hoofdstuk 3 van de beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW waarin uitdrukkelijk gesteld wordt dat er een gezamenlijk aankoopbeleid gevoerd dient te worden, dringt een hervorming zich op.
Ingevolge een veranderde organisatie en gewijzigde wetgeving, dringt de aanpassing van het gemeenteraadsbesluit van 4 februari 2014 zich op.
De gemeenteraad is conform artikel 40 van het DLB bevoegd om de begrippen dagelijks bestuur en dagelijks personeelsbeheer in te vullen.
Het dagelijks bestuur wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen, terwijl de algemeen directeur bevoegd is voor het uitoefenen van het dagelijks personeelsbeheer conform artikel 170 DLB.
Overeenkomstig artikel 41 8° DLB en artikel 41 10° DLB is de gemeenteraad exclusief bevoegd om vast te stellen welke opdrachten voor werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als dagelijks bestuur.
Overeenkomstig artikel 56 §3 5° DLB is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor de vaststelling van de wijze van gunning en de voorwaarden van opdrachten van dagelijks bestuur.
De financieel directeur onderwerpt de voorgenomen financiële verbintenissen aan een onderzoek inzake wetmatigheid en regelmatigheid, hij verleent zijn voorafgaand visum als blijkt dat de voorgenomen financiële verbintenissen wetmatig en regelmatig zijn. Hij oefent zijn taken in volle onafhankelijkheid uit. (artikelen 266 en 177 DLB).
Decreet lokaal bestuur, hierna afgekort als DLB.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Rechtspositiebesluit van 7 december 2007, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt, met 23 stemmen voor (CD&V, Groen-Open Vld, N&U en N-VA) en 4 stemmen tegen (Nieuw Nijlen en Vlaams Belang), het volgende besluit goed.
De overheidsopdrachten met een waarde tot en met het bedrag bepaald in artikel 42, § 1, 1° a van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 (met inbegrip van latere aanpassingen en wijzigingen; op datum van dit gemeenteraadsbesluit € 144 000,00 exclusief btw) van het budget behoren tot het dagelijks bestuur.
Overeenkomsten die de gemeente aangaat maar die geen geldelijke impact hebben, behoren tot het dagelijks bestuur.
Wijzigingen tijdens de uitvoeringsfase aan de gegunde opdrachten, ook als die niet onder de bepalingen van artikel 1 vallen, worden beschouwd als opdrachten van dagelijks bestuur.
Het college van burgemeester en schepenen zal bevoegd zijn voor de goedkeuring van principes, voorwaarden, procedure en raming voor volgende verbintenissen die tot het dagelijks bestuur horen:
Onder dagelijks personeelsbeheer wordt verstaan:
Individueel personeelsbeheer:
Individuele toepassingen van de bepalingen met betrekking tot vorming en evaluatie en dergelijke
Toepassing van de lokale rechtspositieregeling
Collectief personeelsbeheer
De financieel directeur oefent de controle, bedoeld in artikel 266 DLB als volgt uit:
Het gemeenteraadsbesluit van 4 februari 2014 over dagelijks bestuur en dagelijks personeelsbeheer wordt opgeheven.