Terug
Gepubliceerd op 04/03/2019

2019_VVB_00002 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Jan Verbraecken: Snelheid landbouw en binnenwegen

Gemeenteraad
di 05/02/2019 - 20:00 raadzaal gemeentehuis
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Iris Mulkens

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen
2019_VVB_00002 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Jan Verbraecken: Snelheid landbouw en binnenwegen 2019_VVB_00002 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Jan Verbraecken: Snelheid landbouw en binnenwegen

Motivering

Indiener(s)

Jan Verbraecken

Tijdstip van indienen

wo 30/01/2019 - 12:47

Toelichting

N-VA Nijlen stelt vast dat de snelheid op veel plaatsen beperkt is tot 50 km/uur door de verkeersborden zone 50.

Helaas zijn onze landbouw  en binnen wegen vergeten.

We stellen voor om de snelheid op onze landbouwwegen te beperken tot 50 km/uur omdat er hier veel fietsers en wandelaars komen.

Best is om de zone 50 in te voeren in heel de gemeente met uitsluiting van de gewestwegen de verbindingswegen tussen de gemeenten.

In Aalst is dit bijvoorbeeld ingevoerd vanaf maart 2018.

Vele van deze wegen maken deel uit van de bekende fietsknooppunten, zijn bewegwijzerde wandelpaden of maken deel uit van de Diamantroute.

Het zijn trouwens niet zo veel wegen, het is de buitenrand van onze gemeente, maar wel dikwijls de drukste fietswegen.

Het is toch niet logisch dat op een weg van soms amper 3 m breed met geen gescheiden fietspad en geen fietsstrook een snelheid van 70 km/uur toegelaten is.

Op veel wegen in onze gemeente met gescheiden fietspad is er een snelheidsbeperking van 50 km/u .

Ik vind dit de normaalste zaak van de wereld en heb hier totaal geen bezwaar tegen maar vind het logisch dat we dit ook toepassen op onze landbouwwegen.

Velen onder ons hebben in lang vervlogen tijden te snel gereden op deze wegen maar zijn met de jaren toch gaan inzien dat die paar minuten die je kan winnen

door risico’s te nemen voor onszelf maar vooral voor anderen het niet waard zijn. 

Nu wordt nog meer dan vroeger de fiets als vervoermiddel gepromoot. Laat ons er dan ook voor zorgen dat onze inwoners en in het bijzonder onze kinderen veilig de weg kunnen gebruiken.

Beter voorkomen dan genezen. Zoals gemeente het terecht verwoordt op de spandoek hier buiten :  traag maar veilig.

Fietsen en wandelen zijn toeristische troeven voor onze gemeente.

De vallei van de Grote en de Kleine Nete, Kruiskensberg, de Kesselse Heide, het fort en onze landbouwwegen als verbinding tussen deze bezienswaardigheden

kunnen onze inwoners en onze bezoekers zeker bekoren.

Als we alle trage wegen in kaart hebben gebracht kan dit een echt aantrekkingspunt worden voor onze gemeente.

Als we daar dan een doordachte snelheidsbeperking aan toevoegen dan kan dit alleen maar bijdragen tot een veiliger fietstoerisme in onze gemeente.

Daarom mijn vraag aan de gemeenteraad en aan de schepen van mobiliteit om de verlaging van de snelheid op de landbouwwegen in te voeren.

Antwoord en debat

Schepen Bert Celis dankt raadslid Verbraecken voor zijn voorstel, waaruit duidelijk blijkt dat de N-VA fractie net zoals Groen-Open Vld begaan is met de zwakke weggebruiker. Vooraleer concreet te antwoorden op het voorstel staat hij graag kort stil bij de algemene context inzake mobiliteitsbeleid in Nijlen.

Hij is nu 28 dagen schepen van mobiliteit en op die 28 dagen heeft hij zich al redelijk kunnen inwerken in diverse dossiers. Niet voor niets stonden er vandaag al meerdere punten inzake mobiliteit op de agenda.

Samen met de coalitiepartners en de experten op ambtelijk niveau worden momenteel de krijtlijnen uitgezet inzake mobiliteit voor de lopende bestuursperiode. Naast een politiek luik worden hier tevens de doelstellingen voor de nieuwe beheers- en beleidscyclus aan gekoppeld. Alle fracties, de denktank Nijlen Mobiel én de burger zullen correct betrokken worden bij dit planningsproces. Vanuit zijn bevoegdheid financiën zal hij dit ook voor de gehele BBC borgen.

Zodra de raadscommissie mobiliteit geïnstalleerd is zullen de gemeenteraadsleden in detail ingelicht worden over het lopende proces richting een nieuw mobiliteitsplan voor Nijlen. In december 2018 werd besloten dat een nieuw traject noodzakelijk is, in januari werd samen met experten inspiratie opgedaan om op een vooruitstrevende manier invulling te geven aan het nieuwe plan en nog deze maand zal een overheidsopdracht vertrekken zodat een partner kan aangesteld worden. Daarbij is het de bedoeling om binnen de 2 jaar te landen.

Gelukkig wordt geen 2 jaar gewacht om inzake mobiliteit zaken op het terrein aan te pakken. Bewijs daarvan de punten op de agenda van deze avond maar evenzeer de plannen rond schoolomgevingen die reeds in januari werden besproken met alle directies. Daarnaast werden door de expert en schepen Celis zelf ook al meerdere schoolomgevingen bezocht en wordt op korte termijn gewerkt aan participatietrajecten zodat tegen september actie op het terrein kan ondernomen worden. Hierbij hoort ook de installatie van meerdere nieuwe fietsstraten. Ook wat dit alles betreft zal binnen de commissie iedereen betrokken worden om inspraak te verlenen.

Ook trage wegen komen terug in het voorstel van raadslid Verbraecken. Voor Nijlen werden 5 prio’s vastgelegd en voor Bevel en Kessel is de inventaris klaar zodat ook daar de prioriteiten kunnen vastgelegd worden op termijn. Daarnaast wordt er gewerkt aan 3 noord-zuid verbindingen via trage- en landbouwwegen tussen de twee Netes.

Wat het voorstel van raadslid Verbraecken betreft: dit is een goed voorstel. Diverse zoneringen zijn anno 2019 niet meer aangepast aan de veranderende realiteit. Er moet inderdaad werk gemaakt worden van een aanpassing van deze snelheidszones. Daarbij vertrekken van de ingesteldheid dat 50 de norm is buiten de verbindingswegen is opnieuw een goede denkpiste. Het aanpassen van zoneringen brengt heel wat administratief werk met zich mee. De diensten en de schepen zelf hebben momenteel eerst een focus op de scholen op korte termijn en het mobiliteitsplan op middellange termijn. Binnen het opstellen van het mobiliteitsplan wordt graag het voorstel van raadslid Verbraecken meegenomen. Dit zou willen zeggen dat we in Bevel, Kessel en Nijlen voor het midden van deze bestuursperiode ook inzake snelheidszones moeten kunnen landen. Hier maakt de schepen graag, samen met alle betrokken burgers en politici werk van.

Raadslid Jan Verbraecken wil desnoods de bordjes wat betreft de snelheidszones zelf verzetten. Hij denkt op een week klaar te zijn. 

Schepen Celis antwoordt dat het complexer is dan gewoon bordjes verzetten. Er komt een hoop administratief werk bij kijken. 

Raadslid Ingrid Van Wunsel is voor een verkeersveilige gemeente, maar overal fietsstraten invoeren vindt ze niet goed. Er zijn ‘wielerterroristen’ of e-bikers die sneller rijden dan 30 km/uur. 30 km/uur met de auto is goed in de bebouwde kom of aan de school, maar die snelheid overal invoeren daar gaat ze niet mee akkoord. 

Raadslid Jan Verbraecken repliceert dat hij dit ook niet gezegd heeft. 

Raadslid Ingrid Van Wunsel haalt aan dat je fietsen niet kan flitsen. 

Raadslid Liesbeth Van Bouwel antwoordt dat dit wel kan. De snelle fietsen hebben een nummerplaat. 

Raadslid Jan Verbraecken zou het tof vinden dat over zijn voorstel zou gestemd worden, om eens te zien wie voor een veilig fietsbeleid is. 

Schepen Bert Celis reageert dat de stemming daar niet over gaat, maar wel over het feit of het nu opportuun is om prioriteit te geven aan het herinrichten van de zonering van de buitenwegen of te werken aan de verkeersmaatregelen zoals eerder aangehaald door de schepen. 

De gemeenteraad verwerpt het voorstel, met 6 stemmen voor (N-VA), 16 stemmen tegen (CD&V uitgezonderd Jonas Verwimp, Groen-Open Vld en N&U) en 5 onthoudingen (raadslid Jonas Verwimp, Nieuw Nijlen en Vlaams Belang). 

Raadslid Leo Verelst verklaart zijn onthouding omdat het voor hem niet duidelijk is om overal de snelheid op de landbouwwegen te verlagen, aangezien hij niet alle landbouwwegen kent. Hij ondersteunt wel het principe om de snelheidszones zo snel mogelijk aan te passen.