Terug
Gepubliceerd op 04/03/2019

2019_GR_00032 - Toegevoegd agendapunt van Inge Schoovaerts voor Vlaams Belang - Invoeren retributiereglement voor het vernieuwen, verlengen of vervangen van de verblijfsvergunning 'bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister - tijdelijk verblijf' (elektronische A-kaart)

Gemeenteraad
di 05/02/2019 - 20:00 raadzaal gemeentehuis
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Iris Mulkens

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen
2019_GR_00032 - Toegevoegd agendapunt van Inge Schoovaerts voor Vlaams Belang - Invoeren retributiereglement voor het vernieuwen, verlengen of vervangen van de verblijfsvergunning 'bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister - tijdelijk verblijf' (elektronische A-kaart) 2019_GR_00032 - Toegevoegd agendapunt van Inge Schoovaerts voor Vlaams Belang - Invoeren retributiereglement voor het vernieuwen, verlengen of vervangen van de verblijfsvergunning 'bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister - tijdelijk verblijf' (elektronische A-kaart)

Motivering

Argumentatie

Tussen juli 2015 en september 2015 besloot het meetbureau van de Dienst Administratieve Vereenvoudiging tot een meting van de administratieve last voor gemeenten omtrent de aanvragen tot verlenging van het verblijf van een vreemdeling. Hierin werd zeer nauwkeurig in beeld gebracht wat de administratieve kosten zijn van een dergelijke verlenging en welke verschillende stappen door de gemeenten dienen te worden doorlopen alvorens de documenten aan de vreemdeling kunnen worden afgeleverd. Uit deze meting bleek dat de administratieve afhandeling door de gemeenten beduidend omslachtiger was voor de verlenging van het bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister – tijdelijk verblijf, dan voor de andere verblijfsvergunningen en ongeveer 50 euro bedroeg.

Naar aanleiding van dit onderzoek werd bij wet van 18 december 2016 in de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953, een artikel 2§2 ingevoegd. Deze bepaling maakt het mogelijk voor de gemeenten om een retributie te innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen van bepaalde bij koninklijk besluit vastgelegde verblijfsvergunningen.

Bij koninklijk besluit werd deze wet uitgevoerd op 5 maart 2017 waardoor de gemeente een retributie kan vestigen op het vernieuwen, verlengen of vervangen van het bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister – tijdelijk verblijf, de zogenaamde elektronische A-kaart. Het besluit legde het maximumbedrag vast op 50 euro.

Gemeentebesturen kunnen voor bepaalde prestaties en diensten die voor de administratie arbeids- en tijdsintensief zijn en die in het individueel belang of voordeel zijn van degene die om die prestatie of dienst verzoekt, een billijke vergoeding vragen. Het vernieuwen, verlengen of vervangen van een verblijfsvergunning, in casu het afleveren van het bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister – tijdelijk verblijf, is een dienstverlening van de gemeente aan de burger waarvoor een retributie kan worden gevraagd. Deze retributie staat volledig los van de kost voor de materiële aanmaak van de vreemdelingenkaart.

Het vaststellen van een retributie kadert in het gemeentelijk belang en is uitsluitend gebaseerd op de bestaande dossierlast en het feit dat de administratieve last voor de gemeente bij de verlenging, vernieuwing en vervanging van het bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister – tijdelijk verblijf (elektronische vreemdelingenkaart A) hoog is.

Gelet op:

De bestaande retributies die bepaalde onkosten doorrekenen aan de gebruikers.

De financiële toestand van onze gemeente.

De wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953, gestemd door de Kamer van Volksvertegenwoordigers op 24 november 2016, gepubliceerd in het Staatsblad op 2 februari 2017.

Het KB van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2§2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953, goedgekeurd in de ministerraad van 24 februari 2017, gepubliceerd in het Staatsblad van 20 maart 2017.

De Grondwet die bij artikels 41, 162 tweede lid 2° en 170 §4 fiscale autonomie verleent aan de gemeenten.

Artikel 40 decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de gemeentelijke belastingen en retributies.

Artikel 41, tweede lid, 14° van het decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat deze bevoegdheid niet aan het college van burgemeester en schepenen kan worden gedelegeerd.

Het KB van 5 maart 2017 dat het maximumbedrag voor deze retributie vastlegt op 50 euro.

Vraagt onze fractie aan de gemeenteraad van Nijlen te beslissen tot het invoeren van een retributiereglement voor het vernieuwen, verlengen of vervangen van de verblijfsvergunning 'bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister - tijdelijk verblijf' (elektronische A-kaart).

Voorstel van beslissing

De gemeenteraad van gemeente beslist een retributiereglement in te voeren voor het vernieuwen, verlengen of vervangen van de verblijfsvergunning 'bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister – tijdelijk verblijf' (elektronische A-kaart), met volgende artikelen:

Artikel 1

Met ingang van heden en voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt een retributie gevestigd op het vernieuwen, verlengen of vervangen van de verblijfsvergunning 'bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister – tijdelijk verblijf: de elektronische A- kaart.

Artikel 2

De retributie bedraagt 50 euro per persoon en kan slechts eenmaal per kalenderjaar worden geïnd.

Artikel 3

De retributie is verschuldigd door de aanvrager en dient bij de aanvraag van de vernieuwing, verlenging of vervanging van de elektronische A-kaart te worden betaald, hetzij elektronisch of via overschrijving. De retributie is niet terugbetaalbaar.

Een afschrift van deze gemeenteraadsbeslissing wordt overgemaakt aan de hogere overheid.

Antwoord en debat

De burgemeester stelt voor om niet op dit voorstel in te gaan, omdat het de bedoeling is om in de loop van dit jaar alle retributies te herbekijken en met een globaal voorstel te komen bij de vaststelling van de meerjarenplanning voor 2020. In totaal zijn er in Nijlen een 50-tal kaarten in omloop, met een geldigheidsduur van meerdere jaren.  Bvb. in 2019 moeten er een 15 à 16 kaarten vervangen worden. De mensen betalen al € 19,20 per kaart. Daarbovenop nog eens € 50,00 retributie heffen is niet nodig ten opzichte van de kleine administratieve ballast. Er zitten ook een aantal studenten tussen die in België studeren i.k.v. Erasmus. Die zouden dan ook moeten betalen.

Raadslid Inge Schoovaerts merkt op dat in het retributiereglement zou kunnen vermeld worden dat o.m. studenten worden uitgesloten.

Vervolgens gaat de gemeenteraad over tot de stemming.

De gemeenteraad verwerpt het voorstel met, 2 stemmen voor (Vlaams Belang), 17 stemmen tegen (CD&V, Groen-Open Vld en N&U) en 8 onthoudingen (N-VA en Nieuw Nijlen).