Terug college van burgemeester en schepenen

ma 26/08/2019 - 14:00 Slijper

Planningsgesprekken om 15.00 uur

Hoogdringende punten

Consensuspunten

101_Bestuursorganen

206_Bestuursinstanties_voor_gemeentelijke_taken

207_Beheer_financiën_en_fiscaliteit

304_Openbare_veiligheid

307_Leefmilieu

309_Beheer_onroerende_goederen

310_Lokale_economie

312_Maatschappelijk_welzijn

313_Vrije_Tijd

308_Stedenbouw

Bespreekpunten

101_Bestuursorganen

201_Informatiebeheer

  • Sinds 1 april 2019 is de wetgeving omtrent het verstrekken en verkrijgen van informatie uit de registers van burgerlijke stand veranderd. Voor die datum waren alle registers die meer dan 100 jaar geleden werden afgesloten, vrij raadpleegbaar. Registers die minder dan 100 jaar geleden werden afgesloten, waren niet vrij raadpleegbaar. Op basis van een aantal voorwaarden (als het bijvoorbeeld ging over een bloedverwante of met toelating van de familierechtbank) konden burgers toch een uittreksel of/en afschrift verkrijgen. 

    Met de huidige wetgeving heeft elk type van akte (geboorteakte, overlijdensakte en huwelijksakte) een aparte regeling gekregen. Bovendien zijn de registers onder geen enkele voorwaarde nog vrij raadpleegbaar voor de burgers. Tot slot zijn de voorwaarden voor het verkrijgen van informatie uit de akten tegelijkertijd verstrengd maar ook versoepeld.

    Omdat de nieuwe regelgeving opgelegd wordt door een hogere overheid, moet het Lokaal Bestuur Nijlen zijn procedures aanpassen. Bovendien heeft de regeling tot gevolg dat de retributiegelden voor genealogische opzoekingen aangepast moeten worden. Het college houdt hiermee rekening bij de opmaak van nieuwe retributiereglementen in het najaar van 2019.

204_Algemeen_management

206_Bestuursinstanties_voor_gemeentelijke_taken

207_Beheer_financiën_en_fiscaliteit

208_Personeelsbeheer

301_Algemene_taken

307_Leefmilieu

308_Stedenbouw

310_Lokale_economie

311_Onderwijs

312_Maatschappelijk_welzijn

313_Vrije_Tijd

315_Toezicht_op_kerkfabrieken