Ingevolge gewijzigde regelgeving en de installatie van het nieuw bestuur dient het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad opnieuw opgemaakt te worden.
Het huishoudelijk reglement wordt gewijzigd op volgende punten:
Algemeen
- gemeentesecretaris is vervangen door algemeen directeur;
- secretariaat is vervangen door management- en bestuursondersteuning;
- alle artikels die verwezen naar het Gemeentedecreet zijn vervangen door de artikels van het decreet lokaal bestuur (DLB);
- de woorden gemeenteraad zijn zoveel als mogelijk vervangen door raad;
Inhoudelijk
Artikels 4 & 7:
- het initiatiefrecht van de raadsleden, waaronder het toevoegen van agendapunten en schriftelijke vragen aan de raad, de aanvragen voor het raadplegen en/of het bekomen van een afschrift van bestuursdocumenten en de aanvraag voor de uitoefening van hun bezoekrecht, dient aangevraagd te worden via het e-besluitvormingsprogramma, alsook het indienen van een motie of een amendement;
Artikel 6:
- bezorgen van agenda aan iedereen die erom verzoekt geschrapt, aangezien dit past onder het bestuursdecreet (dat o.m. het openbaarheidsdecreet vervangt) en niet meer is opgenomen in het DLB;
- projecteren agendapunten voor publiek;
Artikel 7:
- briefwisseling gericht aan voorzitter wordt ter beschikking gesteld van de raadsleden (art. 29 §1 DLB);
Artikel 10:
- paragraaf opgenomen m.b.t. de voorwaarden over het toelaten van derden aan de vergadering;
Artikel 13:
- paragraaf opgenomen i.v.m. volgorde stemming bij het indienen van een amendement, sub-amendement;
Artikel 16:
- aanpassing passage rond stemming over beleidsdocumenten + overgangsregeling voor 2019;
Artikels 18 & 19:
- stemming via het e-besluitvormingsprogramma i.p.v. via handopsteking, ook voor geheime stemming, uitslag stemming wordt geprojecteerd op het scherm;
Artikel 20:
- geheime stemming uitzonderlijk op papier bij falen van e-besluitvormingsprogramma;
Artikels 23, 24 en 25:
- notulen worden gescheiden van het zittingsverslag, notulen worden bekendgemaakt op gemeentelijk website;
- zittingsverslag is audio-verslag, wordt bekendgemaakt op gemeentelijke website;
- van de besloten vergadering wordt geen zittingsverslag gemaakt;
- toegevoegde schriftelijke en mondelinge vragen zijn integraal te beluisteren in het zittingsverslag, in de notulen wordt enkel de titel van de vraag en de naam van de vraagsteller opgenomen;
Artikel 26:
- toevoeging bepaling rond de toelating aan fracties om in het gemeentehuis te vergaderen;
Artikel 28:
- aanpassing naamgeving van sommige raadscommissies;
Artikel 29 §3
- zorgen voor continuïteit in raadscommissies bij onafhankelijkheid van een raadslid;
Artikel 54:
- opnieuw vaststellen bedrag presentiegelden;
Artikel 55:
- voor opleidingen en studiedagen ook terugbetaling van verplaatsingskosten;
- geen onkostenvergoeding voor gsm, smartphone of desktop, enkel voor een tablet en een laptop;
- facturen op naam bij uitbetaling vergoeding;
- rapport over terugbetaling onkosten wordt jaarlijks opgemaakt en dat document is openbaar.
Het huidig huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadsbesluiten met betrekking tot de vaststelling van de presentiegelden dienen te worden opgeheven.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 32.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt goedgekeurd.
Het huidig huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 3 mei 2016 en de gemeenteraadsbesluiten van 6 maart 2007 en 2 september 2008 met betrekking tot de vaststelling van de presentiegelden worden opgeheven.