Het aanvullend reglement werd aangepast naar aanleiding van klachten over gevaarlijke parkeersituaties op de parking van de sporthal in de Gemeentestraat. Er wordt regelmatig geparkeerd ter hoogte van de plantvakken of links van het zwembad. Bij de start en het einde van de school Sint-Calasanz creëert dit vaak gevaarlijke situaties gezien hier een veelgebruikte schoolingang zit. Daarom wordt in combinatie met een parkeerverbod ter hoogte van de plantenvakken en de linkerkant van het zwembad eveneens een schoolstraat ingevoerd.
Naar aanleiding van deze aanpassingen heeft de mobiliteitsambtenaar alle geldende aanvullende reglementen samen in één reglement gezet.
Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
- Het gaat over een gewestweg;
- Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid en de regeling van het verkeer;
- Elk aanvullend reglement dient een volledig overzicht te geven van alle geldende regels per straat;
- Gezien de veel gebruikte ingang van de school St-Calasanz, zijn er bijkomende maatregelen nodig om de parkeerdruk te reglementeren tijdens het begin en einde van de school;
- Om de veiligheid op de parking van de sporthal te garanderen dient er bijkomend parkeerverbod te worden ingevoerd ter hoogte van de plantvakken en de linkerkant van het zwembad (rijbaan);
- Deze parkeerrestricties worden ondersteund door een parkeeronderzoek waaruit op verschillende tijdstippen bleek dat er voldoende parkeerplaats was in de Beekstraat en op de parking Familia;
- Dit aanvullend reglement is geldig in combinatie met het aanvullend reglement van de gemeente Nijlen betreffende de snelheidszones en de bebouwde kommen.
De wettelijke randvoorwaarden zijn:
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
- het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Dit werd mondeling besproken met de korpschef Jan Van Asch op 15 januari 2019. Hij gaf een gunstig advies op voorwaarde dat het reglement van de bebouwde kom voor Kessel-centrum iets wordt aangepast. Om de parkeerzone 3.5 ton max sluitend te maken moeten beide borden van de bebouwde kom van Kessel richting Bevel, die nu ter hoogte van Stenen Molen staan, verplaatst worden richting Bevel, ter hoogte van de het einde van het kerkhof. Dit aanvullend reglement zal dan ook desgewenst worden aangepast en geagendeerd worden.
Op de Gemeentestraat geldt:
- de voorrangsweg wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B9
Op de Gemeentestraat van de hele straat tot het kruispunt met de Nonnenstraat geldt:
- het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode
Op de Gemeentestraat ter hoogte van het kruispunt met de Nonnenstraat geldt:
- De bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode
Op de Gemeentestraat ter hoogte van het kruispunt met de Nonnenstraat geldt:
- De bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Wegmarkering overeenkomstig art.77.1 van de wegcode
In de Gemeentestraat ter hoogte van het kruispunt met de Nonnenstraat en ter hoogte van de huisnummers 16, 28, 39, 41 en de inrit naar de sporthal geldt:
- Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken
Dit wordt gesignaleerd door:
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
- Verkeersbord F49
Op de Gemeentestraat ter hoogte van huisnummers 18a en 23 geldt:
- Het parkeren is toegelaten;
- Het parkeren is beperkt tot een maximumduur van 15 minuten;
- De parkeerreglementering geldt over een afstand van 10m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden E9a
- De verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIc
- De verkeersborden worden aangevuld met X-borden Xc
Op de Gemeentestraat ter hoogte van huisnummer 18 geldt:
- Het parkeren is toegelaten;
- Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden E9a
- De verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
Op de Gemeentestraat ter hoogte van huisnummer 32 geldt:
- Het parkeren is toegelaten;
- De parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden;
- Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden E9a
- De verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb
- De verkeersborden worden aangevuld met X-borden Xa
Op de Gemeentestraat geldt:
- Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden D7
In de Gemeentestraat, op de parking van de sporthal, geldt:
- voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode
In de Gemeentestraat ter hoogte van de kerk en huisnummer 25 geldt:
- bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode
In de Gemeentestraat, op de volledige rijbaan van de parking van de sporthal, wordt volgende maatregel ingevoerd:
- het stilstaan en parkeren is verboden;
- het begin einde van de zone met deze parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- zonebord ZE1 met verkeersborden E3
- eindzonebord ZE1/ met verkeersborden E3
In de Gemeentestraat, op de parking van de sporthal, ter hoogte van de linkerkant van het zwembad wordt volgende maatregel ingevoerd:
- bij het begin en einde van de school Sint-Calasanz is er een schoolstraat;
- elke weekdag, ’s ochtends tussen 8.15 uur en 8.45 uur
- op woensdagnamiddag tussen 11.30 uur en 12.00 uur
- elke weekdag, behalve op vrijdag, tussen 15.45 uur en 16.15 uur
- Op vrijdagnamiddag tussen 14.45 uur en 15.15 uur;
- Alleen bestuurders van motorvoertuigen die in de straat wonen of van wie de garage in die straat gelegen is, alsook prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt, alsook voertuigen in het bezit van een vergunning afgegeven door de wegbeheerder, hebben toegang tot de schoolstraat;
- Bestuurders die in de schoolstraat rijden, doen dit stapvoets; ze laten de doorgang vrij voor de voetgangers en fietsers, verlenen hen voorrang en stoppen er zo nodig voor.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderbord ‘schoolstraat’ en onderbord waarop de uren van de schoolstraat gesignaleerd zijn.
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
- het aanvullende reglement betreffende de Gemeentestraat dd. 04/05/1987;
- het aanvullende reglement betreffende de Gemeentestraat dd. 25/04/1988;
- het aanvullende reglement betreffende de Gemeentestraat dd. 03/07/1989;
- het aanvullende reglement betreffende de Gemeentestraat dd. 07/09/2004;
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
- de deputatie van de provincie Antwerpen
- de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
- de griffier van de politierechtbank van Mechelen
- de griffier van het vredegerecht van Lier
- de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.