De gemeente is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
De aangetekende brief van 4 februari 2019 houdende de oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van Pidpa van 25 maart 2019 om 11.00 uur, dewelke doorgaat in het Pidpa hoofdkantoor, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen, met de volgende agendapunten:
De toelichtende nota bij de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering.
In de statutenwijziging die werd goedgekeurd door de algemene vergadering van 17 december 2018 werd de voordrachtregeling en de wijze van benoeming van de raden van bestuur beschreven. De nota in bijlage bevat deze omschrijving.
Op initiatief van de ontslagnemende raad van bestuur werd een voorstel geformuleerd omtrent de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur rekening houdende met de statutair bepaalde criteria :
- de geografische spreiding,
- de vertegenwoordiging van politieke fracties rekening houdende met het resultaat van de lokale verkiezingen in de gemeentelijke deelnemers,
- de vertegenwoordiging van personen verkozen in gemeenten die houder zijn van zowel aandelen A als aandelen B.
Het resultaat van deze oefening leidde tot volgende lijst van bestuurders:
Aan de gemeente wordt gevraagd de 15 kandidaat-bestuurders op de lijst voor te dragen in functie van de mandaatbepaling van de volmachtdrager op de buitengewone algemene vergadering van 25 maart 2019 waarop de raad van bestuur wordt geïnstalleerd.
Het raadsbesluit van 12 maart 2019 waarbij als effectief en als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente op de buitengewone algemene vergaderingen van Pidpa, respectievelijk Paul Laurijssen en Els Herremans zijn aangeduid voor de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Artikel 445 van het DLB bepaalt dat alle mandatarissen binnen de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden ontslagnemend zijn bij verlies van hun openbaar mandaat, uitgezonderd in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden.
In dat geval moet binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering worden bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan, voor zover de raden van de deelnemende besturen reeds in hun nieuwe samenstelling hebben vergaderd.
Titel 3 van het DLB inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op art. 432, derde lid dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
Artikel 434 en 435 van het DLB en de statuten van Pidpa die de samenstelling van de raad van bestuur regelen.
De statuten van Pidpa.
De gemeenteraad bevestigt de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de buitengewone algemene vergadering kan overgaan tot benoeming van de raad van bestuur
De effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente, respectievelijk Paul Laurijssen en Els Herremans, worden gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering op 25 maart 2019 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Pidpa.