De werken aan de Herenthoutsesteenweg vorderen langzaam. Er is al geruime tijd geen activiteit geweest en de bewoners maken zich zorgen over het aanslepen. Vele mensen zijn dan ook geërgerd over het feit dat de weg werd afgesloten om daarna vast te stellen dat er geen werkzaamheden worden uitgevoerd.
Verder meldden de plaatselijke handelaars ons hoe verbolgen ze zijn over het gebrek aan communicatie vanuit de gemeente en de aannemers tijdens de werken. Zij moeten zelf uitvissen wat er allemaal dient te gebeuren tijdens de werkzaamheden, want zij worden op geen enkel vlak ingelicht over de stand van zaken of de vorderingen van de werken of wat dan ook. Zij voelen zich dan ook door de gemeente in de steek gelaten. Voor handelaars is deze situatie vaak nog moeilijker dan voor ander inwoners. Zij moeten immers hun boterham verdienen en dat is niet makkelijk met zulke wegenwerken.
Zo is de waterleiding al een aantal keren afgesloten zonder dat de handelaars hiervan op de hoogte werden gebracht. Met alle gevolgen van dien voor hun handelsactiviteiten. Nieuw Nijlen wil daarom dat de gemeente beter communiceert aan de inwoners en betere afspraken maakt met de aannemers en de nutsmaatschappijen zoals Pidpa.
Wij vernamen dat het gemeentebestuur wel degelijk een gesprek heeft gehad met één bepaalde handelaar. Nieuw Nijlen vraagt zich echter af waarom de gemeente slechts met één handelaar gesproken heeft en waarom de anderen niet worden gehoord en aan hun lot overgelaten worden? Bovendien hebben we begrepen dat de ene handelaar waarmee gesproken werd, ook na zijn gesprek zeer teleurgesteld blijft over de gang van zaken en de aanpak van de wegenwerken.
Tenslotte zouden de wegwijzers met vermelding dat bepaalde handelaars bereikbaar zijn, keer op keer weggehaald worden door de politie?! Waarom krijgen de handelaars, die het al moeilijk hebben tijdens wegenwerken, zulke tegenwerking? Nieuw Nijlen eist daarom een betere samenwerking en communicatie tussen de gemeente, de politie en de handelaars.
Ons voorstel is dan ook om een communicatieplan en plan van aanpak op te stellen om in gelijkaardige situaties en bij gelijkaardige projecten te komen tot een betere communicatie met alle betrokken partijen.