Op donderdag 4 april verstuurde de voorzitter van de kerkraad van de Sint-Lambertuskerk een mail met de melding dat het patronaat, dat reeds enkele jaren leegstaat, opnieuw in gebruik zal genomen worden als archief, secretariaat, vergaderruimte en permanentielokaal van de kerkfabriek. Gezien de leegstand zal het gebouw eerst gerenoveerd worden. Deze werken starten begin mei 2019.
Om ervoor te zorgen dat de priester ook steeds kan parkeren op de oprit van dit adres wordt gevraagd om de parkeerplaats voor personen met een handicap, die zich nu voor deze inrit bevindt, te verwijderen.
Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
- Het gaat over een gemeenteweg;
- Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid en de regeling van het verkeer;
- Elk aanvullend reglement dient een volledig overzicht te geven van alle geldende regels per straat;
- Het patronaat, gelegen te Gasthuisstraat 6, wordt opnieuw in gebruik genomen en heeft toegang nodig tot de oprit, die nu geblokkeerd wordt door de aanwezigheid van een parkeerplaats voor personen met een handicap;
- Dit aanvullend reglement is geldig in combinatie met het aanvullend reglement van de gemeente Nijlen betreffende de snelheidszones en de bebouwde kommen.
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
- het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Na goedkeuring door de gemeenteraad worden de blauwe tegels, die de rand van de parkeerplaats markeren, en de parkeerborden verwijderd.
De tijdelijke parkeerplaats wordt ingericht.
Dit werd op 9 april besproken met de korpschef. Hij heeft het aanvullend reglement positief geadviseerd.
In de Gasthuisstraat ter hoogte van het kruispunt met Kessel-Dorp (N13) geldt:
- de bestuurders moeten voorrang verlenen;
- de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1.
In de Gasthuisstraat geldt vanaf het kruispunt met Kessel-Dorp (N13) tot de inrit van het Woonzorgcentrum Sint-Jozef:
- het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
Dit wordt gesignaleerd door:
- parkeervakken.
In de Gasthuisstraat, ter hoogte van de oprit van huisnummer 6 wordt volgende maatregel afgeschaft:
- het parkeren is toegelaten;
- het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- bijhorende parkeerborden en wegmarkering worden verwijderd.
Er wordt tijdelijk in de straat een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht, waarop tellingen worden gedaan of dat deze veelvuldig gebruikt wordt. Indien deze veelvuldig wordt gebruikt, kan deze tijdelijke parkeerplaats worden bestendigd.
In de Gasthuisstraat, op de eerste parkeerplaats ter hoogte van het kruispunt met Kessel Dorp geldt:
- het parkeren is toegelaten;
- het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId en type GXb.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
- de deputatie van de provincie Antwerpen
- de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
- de griffier van de politierechtbank van Mechelen
- de griffier van het vredegerecht van Lier
- de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.
De gemeenteraad keurt dit aanvullend reglement goed en geeft opdracht aan de dienst facility om de parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 6 te verwijderen, alsook een tijdelijke parkeerplaats elders in de straat in te richten.