De onverharde parking aan de ingang van de Kesselse Heide wordt reeds lange tijd onrechtmatig gebruikt door vrachtwagenchauffeurs om hun vrachtwagen of trekker hier te stallen. Dit zorgt voor verschillende problemen:
- dit ontsiert de ingang van het natuurdomein;
- dit zorgt ervoor dat er soms onvoldoende plaats is voor bezoekers van de Kesselse Heide;
- de onverharde parking wordt regelmatig stukgereden of beschadigd door de manoeuvres van vrachtwagens.
Het college vroeg om dit aan te passen.
Om de ingang van de Kesselse Heide te vrijwaren alsook onnodige herstellingskosten aan deze onverharde parking te voorkomen, wordt er een tonnagebeperking ingesteld op deze parking.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Na goedkeuring van het aanvullend reglement worden er bijkomende verkeersborden geplaatst aan de parking in De Heide.
In het kader van de beheersovereenkomst met de provincie Antwerpen werd advies gevraagd per mail aan de directeur van de provinciale groendomeinen: Peter Verdyck.
Hij gaf een positief advies, op voorwaarde dat er een uitzondering werd gemaakt voor uit te voeren werken op het domein zelf. Dit kan opgevangen worden met een onderbord 'uitgezonderd dienstvoertuigen'.
Op de Heide ter hoogte van het kruispunt met de Lindekensbaan geldt:
- De bestuurders moeten voorrang verlenen;
- De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen op voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden B1
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
De onverharde berm ter hoogte van de ingang naar de Kesselse Heide wordt volgende maatregel ingevoerd:
- het parkeren is toegelaten voor personenwagens;
- het begin en het einde van de zone wordt aangeduid
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9 met tekst '3.5t max' + onderbord 'uitgezonderd dienstvoertuigen'.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
- de deputatie van de provincie Antwerpen
- de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
- de griffier van de politierechtbank van Mechelen
- de griffier van het vredegerecht van Lier
- de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend reglement goed.
Aan de politie Berlaar-Nijlen zal gevraagd worden om, na de aanpassing van de parkeerreglementering bijkomende controles uit te voeren om na te gaan of de nieuwe reglementering gerespecteerd wordt. De eerste twee weken wordt er gevraagd om in te zetten op sensibilisering om pas daarna over te gaan tot het geven van boetes voor foutparkeren.