Terug
Gepubliceerd op 18/12/2019

2019_GR_00239 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 10/12/2019 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Johan Van Dessel, Andre Marien, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Iris Mulkens

Verontschuldigd

Ingrid Van Wunsel, Inge Schoovaerts, Joris De Bondt

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00239 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Johan Van Dessel, Andre Marien, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Iris Mulkens
Stemmen voor 17
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Lien Du Four, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Dorien Van Assche, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 7
Leo Verelst, Johan Van Dessel, Stijn Lemmens, Andre Marien, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00239 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Goedkeuring 2019_GR_00239 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het huidige retributieregelement op administratieve prestaties is geldig tot 31 december 2019 en dient hernieuwd en herzien te worden.

Argumentatie

De materiaalkost en de personeelskost rechtvaardigen het aanrekenen van een retributie voor administratieve prestaties.

Sinds de laatste aanpassing van dit retributiereglement (gemeenteraad van 16 december 2014) zijn er een aantal producten verdwenen of niet meer actueel:

- fotokopies

- adresaanvraag

- personenlijsten

- jeugdpas

- huisnummerplaatjes.

Juridische grond

Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 2, 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, evenals artikel 219.

Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 326 tot en met 338.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, houdende de bepalingen openbaarheid van bestuur.

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.

De beslissing van college van burgemeester en schepenen van 26 augustus 2019 houdende het verstrekken van informatie uit de registers van de burgerlijke stand (genealogische opzoekingen).

De beslissing van college van burgemeester en schepenen van 4 juni 2018 aangaande de netoverschrijdende brochure met onderwijsaanbod (niet langer verstrekken van personenlijsten).

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement op administratieve prestaties, wordt goedgekeurd voor een termijn met ingang van 1 januari 2020 tot 31 december 2025.