Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 2, 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, evenals artikel 219.
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 326 tot en met 338.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, houdende de bepalingen openbaarheid van bestuur.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.
De samenwerkingsovereenkomst van 20 april 2012 tussen de Minister van Binnenlandse zaken en de Minister van Buitenlandse Zaken inzake de invoering van biometrie in de Belgische gemeenten.
De gemeenteraadsbeslissing van 3 september 2013 waarin de overeenkomst tussen de Belgische Staat en de gemeente Nijlen betreffende de afgifte van biometrische verblijfstitels aan onderdanen van derde landen en van biometrische paspoorten aan Belgische burgers werd goedgekeurd.
De invoering van de biometrische paspoorten en verblijfstitels, operatief in ons bestuur op 6 december 2013.
Het ministerieel besluit van 15 september 2017 tot wijziging van het ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten en reisdocumenten voor niet-Belgen.
De omzendbrief van FOD Buitenlandse Zaken van 15 september 2017 betreffende de overheveling van de bevoegdheid van het provinciale administraties naar de gemeentebesturen waarin de daarbijhorende procedures voor de afgifte van paspoorten (aan Belgen op doorreis) en van reisdocumenten aan vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen staan uitgelegd.
In de gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2013 werd een belasting vastgesteld op de aflevering van biometrische paspoorten.
Het huidige belastingreglement op de afgifte van reispassen is geldig tot 31 december 2019. Een nieuw reglement dient te worden goedgekeurd.
De kostprijs - aanmaak en beveiligde levering - van de internationale paspoorten en de verblijfstitels voor vreemde onderdanen wordt doorgerekend door de FOD Buitenlandse Zaken aan het lokaal bestuur die ze aflevert.
Volgens de beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2013 wordt een gemeentebelasting aangerekend.
Vanaf 1 januari 2018 zijn de gemeentebesturen bevoegd voor het afleveren van de paspoorten (Belgen op doorreis) en van de reisdocumenten aan vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen.
De gemeentebelasting dient te worden vastgesteld als volgt (artikel 3 van het reglement in bijlage) ;