Op 9 oktober ontving de beleidsadviseur mobiliteit de vraag van de gemeente Ranst om het snelheidsregime op de Emblemsesteenweg aan te passen van 70 naar 50 km/u. Ranst heeft zijn aanvullende reglementen al zo aangepast dat er vanaf Emblem tot aan de gemeentegrens een zone 50 wordt ingesteld. Indien de gemeente Nijlen hetzelfde doet, ontstaat er tussen Emblem en Kessel Torenven een coherente zone 50.
Concreet houdt dit in dat er op het grondgebied van Ranst en op het grondgebied van Nijlen in totaal zo'n 600m aangepast zal worden van zone 70 naar zone 50, waarvan 250m op Nijlens grondgebied.
Op het gedeelte waar nu 70 km/u mag gereden worden, bevinden zich ook de oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers die vanaf de dijken van de Kleine Nete komen. Volgens het fietsvademecum is het aangewezen om bij dergelijke oversteekpunten en aanliggende fietspaden een snelheidsregime van 50 km/u te hanteren. Een snelheidsverlaging naar 50 km/u zou de veiligheid voor de fietsers verhogen en een duidelijker snelheidsbeeld geven aan automobilisten.
Een aanpassing van deze kleine zone 70 naar zone 50 geeft een duidelijker beeld aan de automobilist en verhoogt de veiligheid voor fietsers langs dit traject.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Na goedkeuring van dit reglement stemmen gemeente Nijlen en Ranst de uitvoer van de werken op elkaar af zodat de snelheidszone steeds sluitend en correct is.
Dit werd besproken tijdens het maandelijks overleg mobiliteit. De korpschef gaf een gunstig advies om de snelheid over beide gemeentegrenzen te wijzigen naar 50 km/u.
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen (deelgemeente Kessel) geldt een permanente zonale zone “50” , benoemd als cluster ‘Kessel Torenven’ met de volgende afbakening op de gemeentewegen:
- Eikenlaan: ter hoogte van de grens met Lier
- Torenvenstraat : ter hoogte van de grens met Lier
- Beemdweg: ter hoogte van de grens met Lier
- Vogelzangstraat: ter hoogte van de Elstbeek
- Aardstraat: ter hoogte van de Vogelzangstraat
- Torenvenstraat: ter hoogte van de zijstraat aan parochiezaal.
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen wordt de afbakening van de permanente zone 50 ‘Kessel Torenven’ aangepast in:
- Emblemsesteenweg: de zone loopt verder over de gemeentegrens met gemeente Ranst.
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
- het aanvullende reglement betreffende de zonale snelheidscluster zone 50 ‘Kessel Torenven’ dd. 27/03/2012.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend reglement goed.