Het huidige toelagereglement Diftar is op 16 december 2008 door de gemeenteraad goedgekeurd en dient hernieuwd en herzien te worden.
Het DIFTAR-systeem impliceert dat restafval en GFT (indien men niet opteert voor thuiscomposteren van GFT) aangeboden moeten worden in daartoe voorziene containers die voorzien zijn van een elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd; Of, in geval van aanbieding van restafval aan een ondergrondse verzamelcontainer, de registratie per volume gebeurt aan de hand van een aanmeldkaart; Dat daarnaast ook grof vuil en snoeihout huis-aan-huis worden ingezameld, gewogen en geregistreerd binnen het DIFTAR-systeem.
De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden verhaald op de aanbieders deels via een vast belastingbedrag en deels via een contantbelasting, die gedifferentieerd wordt in functie van de afvalsoort en in functie van het aangeboden gewicht of volume.
Het vast belastingbedrag is verschuldigd voor: ten eerste de gescheiden ophaling aan huis van afvalfracties, zoals huisvuil, GFT, papier en karton, grof vuil, snoeihout, glas, en de verwerking en de recyclage daarvan; ten tweede de toegang tot het recyclagepark en de verwerking van verschillende niet-betalende fracties ontvangen op het recyclagepark: ten derde de algemene reinheid van de gemeente Nijlen.
Voor de ophaling en verwerking van het aangeboden restafval, GFT, grof vuil en snoeihout is een contantbelasting per kilogram gewogen gewicht verschuldigd; Of, in geval van aanbieding van restafval aan een ondergrondse verzamelcontainer, is een contantbelasting per volume verschuldigd .
De invoering van een gedifferentieerde contantbelasting laat de gemeente toe, naast een vast belastingbedrag, deels het principe “de vervuiler betaalt” toe te passen, waarbij prioriteit verleend wordt aan afvalvoorkoming, in tweede instantie hergebruik en tenslotte recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wordt gestimuleerd.
Om sociale redenen is het aangewezen om een tegemoetkoming te voorzien voor de volgende personen die ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van de gemeente, aangezien zij meer afval produceren:
- kind onder de 3 jaar
- personen met een medische reden (zoals bijvoorbeeld : incontinentie, nierdialyse, stomapatiënten, mucoviscidosepatiënten, ...)
- door Kind & Gezin erkende onthaalouders
- scholen
- verenigingen die een eigen lokaal hebben binnen de gemeente.
De toelage wordt rechtstreeks op de Diftarrekening gestort om tussen te komen in de kosten voor het extra aangeboden afval.
Bij het gebruik van herbruikbare luiers zal de toelage voor kinderen onder de drie jaar verhoogd worden met een premie.
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 2, 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, evenals artikel 219.
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 326 tot en met 338.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, houdende de bepalingen openbaarheid van bestuur.
De beslissing van de gemeenteraad van 3 december 2003 houdende beheersoverdracht aan de intergemeentelijke vereniging IOK Afvalbeheer voor de activiteiten inzake afvalbeheer, zoals verwoord in artikel 4 van de statuten van IOK Afvalbeheer.
De beslissing van de gemeenteraad van 7 september 2004 houdende participatie in het DIFTAR-project van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De beslissing van de gemeenteraad van 3 april 2007 om vanaf 1 juli 2008 met het DIFTAR-systeem te starten bij de huis-aan-huisinzameling van restafval en GFT.
Het toelagereglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 december 2008.
Het toelagereglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 december 2008 op te heffen en vanaf 1 januari 2020 te vervangen door het voorgelegde toelagereglement Diftar.