Het huidige belastingreglement op de ophaling en verwerking van afval (Diftar) is op 15 december 2015 door de gemeenteraad goedgekeurd tot 31 december 2019 en dient hernieuwd en herzien te worden.
Het DIFTAR-systeem impliceert dat restafval en GFT (indien men niet opteert voor thuiscomposteren van GFT) aangeboden moeten worden in daartoe voorziene containers die voorzien zijn van een elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd. Of, in geval van aanbieding van restafval aan een ondergrondse verzamelcontainer, gebeurt de registratie per volume aan de hand van een aanmeldkaart. Daarnaast worden ook grof vuil en snoeihout huis-aan-huis ingezameld, gewogen en geregistreerd binnen het DIFTAR-systeem.
Papier en karton, PMD, glas, en textiel worden ook huis aan huis worden ingezameld.
Textiel wordt ook selectief ingezameld in textielcontainers die op verschillende plaatsen in de gemeente staan.
Verschillende soorten afval worden op het recyclagepark in verschillende deelstromen selectief ingezameld.
Herbruikbare goederen kunnen ter beschikking van de kringloopwinkel worden gesteld.
De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën.
De gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn.
De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden verhaald op de aanbieders deels via een vast belastingbedrag en deels via een contantbelasting, die gedifferentieerd wordt in functie van de afvalsoort en in functie van het aangeboden gewicht of volume.
Het vast belastingbedrag is verschuldigd voor : ten eerste de gescheiden ophaling aan huis van afvalfracties, zoals huisvuil, gft, papier en karton, grof vuil, snoeihout, glas, en de verwerking en de recyclage daarvan; ten tweede de toegang tot het recyclagepark en de verwerking van verschillende niet-betalende fracties ontvangen op het recyclagepark: ten derde de algemene reinheid van de gemeente Nijlen.
Voor de ophaling en verwerking van het aangeboden restafval, GFT, grof vuil en snoeihout is een contantbelasting per kilogram gewogen gewicht verschuldigd; Of, in geval van aanbieding van restafval aan een ondergrondse verzamelcontainer, is een contantbelasting per volume verschuldigd .
De invoering van een gedifferentieerde contantbelasting laat de gemeente toe, naast een vast belastingbedrag, deels het principe “de vervuiler betaalt” toe te passen, waarbij prioriteit verleend wordt aan afvalvoorkoming, in tweede instantie hergebruik en tenslotte recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wordt gestimuleerd.
Het thuiscomposteren van het GFT heeft de voorkeur op de selectieve inzameling. Elke inwoner van de gemeente heeft bijgevolg de keuze tussen gratis thuiscomposteren en betalende huis aan huis inzameling van GFT. Indien men opteert voor het laatste wordt het GFT tweewekelijks huis aan huis ingezameld door middel van containers.
Voor de grote restafval- en GFT-containers van 1100 l zal de gebruiker extra moeten betalen ten opzichte van degene die een 40 l, 120 l of 240 l container gebruikt.
Voor tijdelijk containergebruik, voor de vervanging of herstelling van containers en/of elektronische gegevensdrager en/of onderdelen hiervan en/of aanmeldkaart, voor de omruiling van een container en voor de aanvraag van een slot worden specifieke contantbelastingen voorzien.
Bij grote(re) appartementsgebouwen en gebouwencomplexen geniet de collectieve inzameling de voorkeur omdat op die manier vermeden wordt dat grote aantallen containers op één plaats langs de openbare weg worden aangeboden.
Gebruikers en/of syndici van grote(re) appartementsblokken en gebouwencomplexen zijn vragende partij naar gemeenschappelijke inzameling. Het is via IOK Afvalbeheer mogelijk ondergrondse verzamelcontainers te plaatsen voor huishoudelijk afval. De gebruikers van het appartementsgebouw of gebouwencomplex krijgen in dat geval per aansluitpunt een aanmeldkaart waarmee ze toegang krijgen tot de ondergrondse verzamelcontainer(s). Ze hebben dan geen individuele afvalcontainer meer voor huisvuil.
Aangezien wegen niet mogelijk is bij ondergrondse verzamelcontainers, wordt er geen contantbelasting per kilogram gewogen gewicht, maar wel een contantbelasting per volume aangerekend op basis van een 30- of 60-liter zak. Dit volume refereert naar de schuifgroottes die in de ondergrondse verzamelcontainers voorzien zijn. Op basis van programmatie van de aanmeldkaart gaat de bijhorende schuif open en het bijhorend bedrag wordt aangerekend in de DIFTAR-rekening. De tarieven die daarbij worden vastgesteld zijn omgerekend volgens de VLAREMA-tabel.
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 2, 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, evenals artikel 219.
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 326 tot en met 338.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, houdende de bepalingen openbaarheid van bestuur.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (Materialendecreet), inzonderheid artikel 26.
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (VLAREMA), in het bijzonder art. 5.1.1 e.v.
Het uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, goedgekeurd op 16 september 2016 door de Vlaamse regering, en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad van 3 december 2003 houdende beheersoverdracht aan de intergemeentelijke vereniging IOK Afvalbeheer voor de activiteiten inzake afvalbeheer, zoals verwoord in artikel 4 van de statuten van IOK Afvalbeheer.
De beslissing van de gemeenteraad van 7 september 2004 houdende participatie in het DIFTAR-project van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De beslissing van de gemeenteraad van 3 april 2007 om vanaf 1 juli 2008 met het DIFTAR-systeem te starten bij de huis-aan-huisinzameling van restafval en GFT.
Goedkeuring te verlenen aan het voorgelegde belastingreglement op ophaling en verwerking van afval (Diftar).