De huidige beheersovereenkomst tussen OCMW en gemeente, goedgekeurd in de OCMW raad van 5 september 2018 en de gemeenteraad van 4 september 2018, is geëvalueerd. Hieruit blijkt dat enkele bepalingen dienen aangepast te worden. Het betreft een toevoeging omtrent de functies, waarop beide organisaties beroep kunnen doen. Tevens wordt een vereenvoudiging van de evaluatieprocedure voor de leidinggevenden voorgesteld. Van de wijzigingen wordt een gecoördineerde versie gemaakt, waarbij tevens alle bepalingen naar het gemeente- en OCMW decreet worden vervangen door het Decreet Lokaal Bestuur.
Volgende bepalingen dienen te worden aangepast:
Oud artikel 10 § 1:
"Artikel 10 – Statuut van de personeelsleden
§1. De personeelsbezetting van de onderscheiden geïntegreerde en gemeenschappelijke diensten kan zowel uit personeel van de gemeente als personeel van het OCMW bestaan. Het is de intentie van de gemeente en het OCMW om de werking van beide besturen op een zo efficiënt en geïntegreerd mogelijke manier te laten verlopen. Voor volgende functies doet de gemeente respectievelijk het OCMW overeenkomstig het organogram dat als BIJLAGE 1 wordt gevoegd, beroep op elkaars personeelsleden:
- Afdelingshoofd Onthaal & Dienstverlening
- Afdelingshoofd Sociaal en Vrije Tijd
- Afdelingshoofd Ruimte
- Afdelingshoofd Ontwikkeling en Organisatie.
Binnen de geïntegreerde diensten zoals weergegeven op het organogram kunnen beide organisaties verder beroep doen op elkaar personeelsleden."
Nieuw artikel 10 § 1:
"Artikel 10 – Statuut van de personeelsleden
§1. De personeelsbezetting van de onderscheiden geïntegreerde en gemeenschappelijke diensten kan zowel uit personeel van de gemeente als personeel van het OCMW bestaan. Het is de intentie van de gemeente en het OCMW om de werking van beide besturen op een zo efficiënt en geïntegreerd mogelijke manier te laten verlopen. Voor volgende functies doet de gemeente respectievelijk het OCMW overeenkomstig het organogram dat als BIJLAGE 1 wordt gevoegd, beroep op elkaars personeelsleden:
- Afdelingshoofd Onthaal & Dienstverlening
- Afdelingshoofd Sociaal en Vrije Tijd
- Afdelingshoofd Ruimte
- Afdelingshoofd Ontwikkeling en Organisatie
- verzorgende
- begeleider BKO (buitenschoolse kinderopvang)
Binnen de geïntegreerde diensten zoals weergegeven op het organogram kunnen beide organisaties verder beroep doen op elkaar personeelsleden."
Oud artikel 11§3:
"§3. Voor de evaluatie van een personeelslid waarvan de functioneel leidinggevende niet behoort tot hetzelfde bestuur, wordt een leidinggevende medewerker van het eigen bestuur aangewezen als evaluator. Deze vraagt een evaluatieverslag op aan de functioneel leidinggevende van het betrokken personeelslid, op basis waarvan de evaluatie van dit personeelslid wordt opgemaakt."
Nieuw artikel 11 §3
“§ 3. In toepassing van artikel 196 §2 kan de functionele leidinggevende die niet behoort tot hetzelfde bestuur worden aangewezen als evaluator. In voorkomend geval worden de gevolgen die verbonden worden aan de evaluatie bekrachtigd door de juridische werkgever.”
In het ganse document zijn verwijzingen naar het gemeente- en OCMW decreet vervangen.
Voor de leesbaarheid van de overeenkomst wordt thans een gecoördineerde versie ter goedkeuring voorgelegd, welke zal ingaan op 1.11.2019.
Decreet Lokaal Bestuur
De voorgestelde wijzigingen aan de beheersovereenkomst, goedgekeurd in de raden dd. 4.9.2018 en 5.9.2018, worden goedgekeurd. Bijgevolg de gecoördineerde versie van de beheersovereenkomst betreffende de integratie van de diensten van gemeente en OCMW Nijlen, zoals in bijlage toegevoegd, goed te keuren.