Terug
Gepubliceerd op 27/11/2019

2019_GR_00190 - Participatietraject bij de herziening van het gemeentelijk mobiliteitsplan - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 05/11/2019 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Iris Mulkens

Verontschuldigd

Inge Schoovaerts

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00190 - Participatietraject bij de herziening van het gemeentelijk mobiliteitsplan - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Iris Mulkens
Stemmen voor 26
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Dorien Van Assche, Andre Marien, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Liesbeth Van Bouwel, Jan Verbraecken, Simon Kenens, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00190 - Participatietraject bij de herziening van het gemeentelijk mobiliteitsplan - Goedkeuring 2019_GR_00190 - Participatietraject bij de herziening van het gemeentelijk mobiliteitsplan - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Tijdens de collegezitting van 29 juli 2019 werd het gunningsverslag voor het nieuwe gemeentelijk mobiliteitsplan goedgekeurd. De tijdelijke vereniging Traject NV en Meneer De Leeuw werkten hiervoor een specifiek participatietraject uit dat in dit besluit als een apart onderdeel wordt goedgekeurd zoals vastgelegd in het decreet basisbereikbaarheid, artikel 31.

Het participatietraject werd toegelicht in het gunningsverslag en werd door het studiebureau eveneens toegelicht tijdens de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag van 9 september 2019. Dit geldt als de basis voor het participatietraject. Dit kan echter nog aangevuld worden door bijkomende initiatieven. 

Het participatietraject loopt uiteraard ook samen met de geijkte afstemmingen met de  projectstuurgroep (PSG) zoals werd bepaald in het decreet basisbereikbaarheid. De projectstuurgroep vervangt de vroegere GBC (gemeentelijke begeleidingscommissie) en RMC (regionale mobiliteitscommissie) volgens het decreet basisbereikbaarheid.

Argumentatie

Tijdens de opmaak van het mobiliteitsplan worden burgers, partners, ambtenaren en bestuur zoveel mogelijk betrokken om tot een gedragen eindresultaat te komen. 

Juridische grond

- decreet mobiliteitsbeleid van 20 april 2009

- decreet basisbereikbaarheid van 12 juni 2019 

Fasering

De ontwikkeling van het mobiliteitsplan en het daarbij horende participatietraject zal in verschillende fases gebeuren.
Daarnaast bestaat de participatie zowel binnen de eigen organisatie als met de inwoners van de gemeente Nijlen.

1. Oriëntatiefase:

- Tijdens een 24u sessie worden ambtenaren uit verschillende beleidsgebieden bevraagd over hun visie op mobiliteit en de beste manier van aanpak voor de diepte-interviews met de Nijlenaar zelf. De ambtenaren brengen interessante kandidaten naar voor op basis van eigen kennis, contacten en adviesraden. Ook partners zoals de politie en politieke fracties kunnen geïnterviewd worden. Ze denken mee na over de beste vragen die tijdens de interviews gesteld kunnen worden. Deze groep van ambtenaren vormt samen het 'transitieteam' dat over de volledige loop van het traject mee zal werken om tot een nieuw beleidsplan te komen.
Het resultaat van de 24u sessie is een lijst van kandidaten voor de diepte-interviews en vragenlijsten die daarna worden voorgelegd aan de fractieleiders van elke fractie. Zij kunnen aanvullingen en suggesties geven.

- Daarna volgt een periode van diepte-interviews van de Nijlenaars, gekoppeld aan bijkomende bevragingen via de Treecompany en/of het gemeenteblad. De tussentijdse inzichten die het studiebureau hieruit meekrijgt kunnen ook teruggekoppeld worden aan de ambtenaren en de fractieleiders zodat het een levend proces wordt, met mogelijkheid tot evolutie.

De gegevens voortkomend uit deze fase worden tevens afgetoetst met verschillende partners zoals AWV, De Lijn, de provincie, NMBS,...Dit wordt samengevat in de oriëntatienota die bijgestuurd wordt door de projectstuurgroep (vroegere gemeentelijke begeleidingscommissie en regionale mobiliteitscommissie). 

2. Synthesefase:

Het resultaat van de diepte-interviews met de Nijlenaars wordt voorgesteld tijdens een kick-offavond waarop elke geïnterviewde de kans krijgt om zelf bepaalde ideeën voor te stellen aan een breder publiek. Op het einde van deze avond komen we tot een groep geëngageerde burgers die actief willen meewerken aan de beleidsvorming tijdens 4 co-creatieavonden waarbij rond bepaalde concepten, thema's en mobiliteitsscenario's gewerkt kan worden. Het transitieteam van betrokken ambtenaren volgt dit mee op en help om richting te geven aan de 'transitie-agenda' waarin beleidskeuzes gemaakt worden die later vertaald worden naar concrete actieplannen. 

3. Beleidsplan:

Het beleidsplan wordt voorgesteld door de betrokken burgers aan het brede publiek tijdens het lanceringsevenement. Dit zorgt voor gedragenheid bij de burgers die actief aan het plan meewerkten en dit nu aan hun buren, familie en vrienden voorstellen. Mogelijke testopstellingen worden samen met bestuur en bewoners uitgewerkt alsook een methodiek waarmee de betrokken ambtenaren deze in de toekomst kunnen evalueren.

4. Implementatiefase:

Na de goedkeuring van het beleidsplan voorziet het studiebureau nog tijd en tools om burgers en ambtenaren te begeleiden bij het uitwerken van bepaalde strategische experimenten om het nieuwe beleid te kunnen verankeren. Deze fase wordt afgesloten met een laatste 24u sessie met het transitieteam van ambtenaren waarbij aandacht is voor het gelopen proces en de toekomst.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt participatietraject betreffende de vernieuwing van het gemeentelijke mobiliteitsplan goed.