Terug
Gepubliceerd op 20/09/2019

2019_GR_00153 - Aanpassing aanvullend reglement Stationssteenweg - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 03/09/2019 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Iris Mulkens

Verontschuldigd

Jonas Verwimp

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00153 - Aanpassing aanvullend reglement Stationssteenweg - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Iris Mulkens
Stemmen voor 26
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Dorien Van Assche, Andre Marien, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Els Herremans, Manuela Verbist, Liesbeth Van Bouwel, Jan Verbraecken, Simon Kenens, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Jef De bruyn, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00153 - Aanpassing aanvullend reglement Stationssteenweg - Goedkeuring 2019_GR_00153 - Aanpassing aanvullend reglement Stationssteenweg - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werden verschillende opmerkingen over de Stationssteenweg gemeld aan de beleidsadviseur mobiliteit:

- er heerst een grote parkeerdruk in het deel van de Stationssteenweg tussen de Liersesteenweg en de Nieuwstraat;
- de bakker die vroeger gelegen was in dit deel van de Stationssteenweg op huisnummer 30 is niet meer actief en heeft daarom geen kort-parkeerplaatsen meer nodig;
- de zichtbaarheid voor uitrijdend verkeer van de parking van het station van Kessel wordt beperkt door geparkeerde wagens;
- er zijn veel oversteekbewegingen vanuit de Pastoriestraat naar de overzijde van de Stationssteenweg.

Deze opmerkingen werden allemaal verzameld en bekeken in een nieuw aanvullend verkeersreglement waarbij alle geldende verkeersregels samen werden gezet.

Argumentatie

Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:

 -       Het gaat over een gemeenteweg;

-       Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid en de regeling van het verkeer; 

-       In het deel van de Stationssteenweg tussen de Liersesteenweg en de Nieuwstraat is er geen nood meer aan kortparkeerplaatsen;

-       Ter hoogte van de Pastoriestraat zijn er veel oversteekbewegingen door voetgangers en fietsers naar het dubbelrichtingsfietspad op de Stationssteenweg;

-       Aan de uitrit van de parking voor het station van Kessel is er onvoldoende zichtbaarheid;

-       Elk aanvullend reglement dient een volledig overzicht te geven van alle geldende regels per straat;

-       Dit aanvullend reglement is geldig in combinatie met het aanvullend reglement van de gemeente Nijlen betreffende de snelheidszones en de bebouwde kommen.

Juridische grond

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

Het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Fasering

Na goedkeuring door de gemeenteraad kan dit besluit worden uitgevoerd en kan de opdracht gegeven worden aan de dienst facility om de nodige aanpassingen te doen. Het gaat hier vooral over het verwijderen of plaatsen van verkeersborden en het verwijderen van gekleurde klinkers ter hoogte van bepaalde kortparkeerplaatsen. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In de Stationssteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Liersesteenweg en de Nieuwstraat en ter hoogte van Stationssteenweg huisnummer 216  geldt:
- Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 2

Op de Stationssteenweg, komende vanaf de Liersesteenweg, ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwstraat geldt:
-       De bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden B5;
-       wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 3

Op de Stationssteenweg van huisnummer 67 tot het kruispunt met de Kleine Puttingbaan aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
-       Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden D7.

Artikel 4

Op de Stationssteenweg ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen zijnde Kapelweg, Pastoriestraat, Landstraat en Grote Puttingbaan, Ringstraat, Stationssteenweg (zijstraat), Fortstraat en Kleine Puttingbaan geldt:
-       De bestuurders hebben voorrang.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden B15.

Artikel 5

Op de Stationssteenweg van het kruispunt met de Kleine Puttingbaan tot huisnummer 155 geldt:
-       Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te verschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.

Artikel 6

Op de Stationssteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Pastoriestraat geldt:
-       Het is verboden af te slaan;
-       De maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden C31a;
-       De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3.

Artikel 7

Op de Stationssteenweg ter hoogte van huisnummer 72 en 187 geldt:
-       Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode.

Artikel 8

Op de Stationssteenweg ter hoogte van huisnummer 2, 76 en 187 geldt:
-       De bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Een plateau;
-       De verkeersborden A14 en F87.

Artikel 9

Op de stationssteenweg vanaf het kruispunt met de Nieuwstraat in de richting van de Liersesteenweg geldt:
-       Verboden rijrichting  voor iedere bestuurder;
-       De maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.

In de tegenovergestelde richting geldt:
-       Toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden C1;
-       De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3;
-       Verkeersborden F19;
-       De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M5.

Artikel 10

In de Stationssteenweg, ter hoogte van huisnummer 230 geldt:
- het parkeren is toegelaten; 
- het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap. 

Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.

Artikel 11

In de Stationssteenweg, op de eerste plaats van de parking van het station van Kessel  geldt:
- het parkeren is toegelaten; 
- het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap. 

Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId. 

Artikel 12

In de Stationssteenweg, op de parking voor het station van Kessel geldt:
-       Het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen;
-       Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
-       Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden E9b;
-       De verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

Artikel 13

In de Stationssteenweg van huisnummer 2 tot huisnummer 67 aan beide zijdes van de straat, ter hoogte van huisnummers 150 tot en met 156, ter  hoogte van huisnummers 193 tot 205, ter hoogte van de huisnummers 220 tot 230 en ter hoogte van de huisnummers 252 tot 278 geldt:

-       Het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen;
-       Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
-       Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden E9b;
-       De verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

Artikel 14

Op de Stationssteenweg ter hoogte van huisnummer 205 en ter hoogte van 258 geldt:

-       Het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen;
-       De parkeerreglementering is beperkt tot een maximumduur van 15minuten;
-       De parkeerreglementering geldt over een afstand van respectievelijk 12m en 6m.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden E9b;
-       De verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIc;
-       De verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

Artikel 15

Op de Stationssteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Pastoriestraat wordt de volgende maatregel ingevoerd:

-       Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 16

Om de zichtbaarheid voor uitrijdend verkeer van de parking voor het station van Kessel te waarborgen wordt in de Stationssteenweg ter hoogte van huisnummer 276 de volgende maatregel ingevoerd:

- het stilstaan en parkeren is verboden; 
- het verbod geldt altijd; 
- de parkeerreglementering geldt over een afstand van 12 m. 

Dit wordt gesignaleerd door:

- verkeersborden E3;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type V;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

Artikel 17

Op de Stationssteenweg ter hoogte van huisnummer 2 wordt de volgende maatregel ingevoerd om meer ruimte te bieden aan voetgangers:

- het stilstaan en parkeren is verboden; 
- het verbod geldt altijd ; 
- de parkeerreglementering geldt over een afstand van 15 m. 

Dit wordt gesignaleerd door:

- verkeersborden E3;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type V;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

Artikel 18

In de Stationssteenweg ter hoogte van huisnummer 3, 30 en 25 wordt het kortparkeren van 15 minuten over respectievelijk 15m, 6m en 6m opgeheven en wordt de volgende maatregel ingevoerd:

-       Het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen;
-       Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
-       Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden E9b.

Artikel 19

De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

- het aanvullende reglement betreffende de Stationssteenweg d.d. 1 juli 2014;
- het aanvullende reglement betreffende de Stationssteenweg d.d. 4 september 2018.

Artikel 20

De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.

Artikel 21

De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.

Artikel 22

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Artikel 23

Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:

-    de deputatie van de provincie Antwerpen
-    de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
-    de griffier van de politierechtbank van Mechelen
-    de griffier van het vredegerecht van Lier
-   de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.

Artikel 24

De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend reglement goed.