Terug
Gepubliceerd op 20/09/2019

2019_GR_00154 - Aanpassing aanvullend reglement Nieuwstraat - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 03/09/2019 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Iris Mulkens

Verontschuldigd

Jonas Verwimp

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00154 - Aanpassing aanvullend reglement Nieuwstraat - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Iris Mulkens
Stemmen voor 16
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Lien Du Four, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Dorien Van Assche, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Jef De bruyn, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 6
Johan Van Dessel, Stijn Lemmens, Andre Marien, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt
Onthoudingen 4
Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Inge Schoovaerts, Manuela Verbist
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00154 - Aanpassing aanvullend reglement Nieuwstraat - Goedkeuring 2019_GR_00154 - Aanpassing aanvullend reglement Nieuwstraat - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

Het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Aanleiding en context

Naar aanleiding van parkeeroverlast bij de start en het einde van de basisschool Bisterveld waarbij onveilige situaties werden gecreëerd voor zwakke weggebruikers werd er een participatietraject opgestart met de school, de ouders en de buurtbewoners om een testopstelling uit te werken. Gezien de wegmarkeringen voor deze testopstelling meteen in permanente verf werden aangebracht, werd het aanvullend reglement hiermee aangepast.

De andere maatregelen die genomen worden tijdens de testopstelling van september tot december worden vervat in een tijdelijk verkeersreglement. 

Argumentatie

Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:

-       Het gaat over een gemeenteweg;
-       Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid en de regeling van het verkeer;
-       De parkeerdruk bij start en einde van de basisschool geeft overlast en zorgt voor onveilige situaties voor zwakke weggebruikers;
-       Elk aanvullend reglement dient een volledig overzicht te geven van alle geldende regels per straat;
-       Dit aanvullend reglement is geldig in combinatie met het aanvullend reglement van de gemeente Nijlen betreffende de snelheidszones en de bebouwde kommen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In de Nieuwstraat, komende van de hoogste huisnummers, geldt ter hoogte van de Radiostraat:
-       De bestuurders zijn verplicht rechts af te slaan;
-       De maatregel geldt niet voor fietsers.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden D1;
-       De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2.

Artikel 2

In de Nieuwstraat, tussen de Radiostraat en het kruispunt met de Stationssteenweg geldt:

-       Verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
-       De maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.

In de tegenovergestelde richting geldt:
-       Toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
-       Fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A mogen in beide richtingen rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

-       Verkeersborden C1;
-       De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3;
-       Verkeersborden F19;
-       De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M5.

Artikel 3

In de Nieuwstraat, tussen de Stationssteenweg en de Radiostraat geldt:
-       Voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.

Artikel 4

In de Nieuwstraat ter hoogte van het kruispunt met de Stationssteenweg en ter hoogte van huisnummer 41 geldt;
-       Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Wegmarkeringen overeenkomstig art 76.3 van de wegcode.

Artikel 5

Op de Nieuwstraat ter hoogte van het kruispunt met de Stationssteenweg geldt:
-       De bestuurders  moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Een plateau.

Artikel 6

Op de Nieuwstraat ter hoogte van het kruispunt met de Pastoriestraat en ter hoogte van het kruispunt met de Stationssteenweg geldt:
-       De bestuurders hebben voorrang.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden B15.

Artikel 7

Op de Nieuwstraat ter hoogte van het kruispunt met de Stationssteenweg geldt:
-       De bestuurders moeten voorrang verlenen;
-       De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden B1;
-       Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 8

Op de Nieuwstraat, komende van de Smoutmolendreef, ter hoogte van het kruispunt met de Stationssteenweg geldt:
-       Het is verboden links af te slaan;
-       De maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden C31a;
-       De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3.

Artikel 9

Op de Nieuwstraat ter hoogte van het kruispunt met de Smoutmolendreef geldt:
-       De bestuurders hebben voorrang;
-       Het tracé van de weg waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben, wordt aangegeven.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden B15;
-       De verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIII.

Artikel 10

In de Nieuwstraat, tussen het kruispunt met de Pastoriestraat en het kruispunt met de Smoutmolendreef wordt aan de zijde van de oneven huisnummers ingevoerd:
-       Het parkeren en stilstaan is verboden;
-       Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
-       Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden E3;
-       De verkeersborden worden aangevuld met X-borden Xb,Xa.

Artikel 11

In de Nieuwstraat, ter hoogte van huisnummer 26, wordt ingevoerd:
-       Het parkeren is verboden;
-       Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
-       De parkeerreglementering geldt over een afstand van 18m;
-       De parkeerreglementering geldt tussen 7.30u en 17u op schooldagen.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden E1;
-       De verkeersborden worden aangevuld met onderbord ‘zoen en vroem’ en X-bord Xc.

Artikel 12

In de Nieuwstraat, tussen de Stationssteenweg en de Smoutmolendreef wordt ingevoerd:
-       Voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen, aan de kant van de even huisnummers.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.

Artikel 13

In de Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 35 wordt ingevoerd:
-       Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Wegmarkeringen overeenkomstig art 76.3 van de wegcode.

Artikel 14

De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

-       het aanvullende reglement betreffende Nieuwstraat d.d. 28 juni 2005;

-       het aanvullende reglement betreffende Nieuwstraat d.d. 05 juni 2008;

-       het aanvullende reglement betreffende Nieuwstraat d.d. 31 maart 2015.

Artikel 15

De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.

Artikel 16

De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.

Artikel 17

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Artikel 18

Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:

-    de deputatie van de provincie Antwerpen
-    de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
-    de griffier van de politierechtbank van Mechelen
-    de griffier van het vredegerecht van Lier
-    de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.

Artikel 19

De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend reglement goed.