Terug
Gepubliceerd op 20/09/2019

2019_GR_00155 - Zaak van de weg - Weg- en rioleringswerken Paddekotseheide (deel) en Centrale weg - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 03/09/2019 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Iris Mulkens

Verontschuldigd

Jonas Verwimp

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00155 - Zaak van de weg - Weg- en rioleringswerken Paddekotseheide (deel) en Centrale weg - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Iris Mulkens
Stemmen voor 23
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Stijn Lemmens, Dorien Van Assche, Andre Marien, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Liesbeth Van Bouwel, Simon Kenens, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Jef De bruyn, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Ingrid Van Wunsel, Inge Schoovaerts, Jan Verbraecken
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00155 - Zaak van de weg - Weg- en rioleringswerken Paddekotseheide (deel) en Centrale weg - Goedkeuring 2019_GR_00155 - Zaak van de weg - Weg- en rioleringswerken Paddekotseheide (deel) en Centrale weg - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur Nijlen heeft op 21 augustus 2018 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. Deze aanvraag handelt over weg- en rioleringswerken in de Paddekotseheide (deel) en Centrale Weg, kadastraal gekend als Afd. 1 Sectie B nrs. 330A8, 330M3, 330R5, 330Y5, 330K6, 330H5, 330K5, 330K6, 330L6, 330M7,330N6, 330P5, 330R5, 330S5, 330S7, 330T5, 330T7, 330V5, 330X3, 330Y3, 330V5, 330Y5,330Z5, 332D, 332E, 333F, 333G, 333H, 334H, 334R, 337A2, 337B2, 337E2, 337F2, 337G2, 337H2, 337K2, 339V2, 339W2 339T2, 340H, 342C, 342D, 342E, 343V, 343R, 343T, 343W, 344C2, 344D2, 344E2, 344F2, 344B2, 344H2, 344K2, 344M2, 345D2, 345E2, 345F2, 345G2, 345H, 345H2, 345L2, 345M2, 345N2, 345P2, 345R2, 345V 345Z, 346D2, 346M, 346N, 346P, 346R, 346T, 346V, 346W, 346X, 346Y, 358N, 358R, 358S, 358T, 358W, 359C, 359D, 359E, 360B, 360A, 361K, 361L, 361M, 361N, 362N, 362L en 472B.

In zitting van 18 februari 2019 verleende het college van burgemeester en schepenen vergunning voor de weg- en rioleringswerken in de Paddekotseheide en Centrale Weg. Het college sloot zich aan bij het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakte de inhoud ervan tot haar eigen motivering. In de motivering van de gemeentelijke omgevingsambtenaar werd de landschappelijke studie gebruikt om gemotiveerd bezwaarschriften te weerleggen en weerhouden. Daarom stelde het college van burgemeester en schepenen de volgende voorwaarden aan de vergunning:

  1. de voorwaarden gesteld in het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos
  2. de voorwaarde gesteld in het advies van de provinciale Dienst Integraal Waterbeleid
  3. de voorwaarden gesteld in het advies van het Toegankelijksheidsbureau vzw
  4. de voorwaarde gesteld in het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed in het kader van de bekrachtiging van de archeologienota.
  5. de voorgestelde rijbaan te versmallen naar een gesloten rijwegverharding van 2,50m met langs weerszijden een aanliggende strook grasbetontegels van langs ene zijde 1,20m en langs de andere zijde 0,60m breed, en aanliggende bermen en infiltratiegrachten
  6. de waardevolle inheemse bomen zoals in het rood aangeduid op de plannen (t.h.v. Paddekotseheide 26, 37-19 en Centrale Weg 4-8 en 8A) dienen behouden te blijven. Op de locaties waar de waardevolle bomen behouden dienen te worden, kan het bovenstaande wegprofiel (voorwaarde 5) aangepast worden in functie van de plaatselijke toestand.
  7. de voorziene paaltjes in de Centrale Weg 7,5m verder plaatsen.

Tegen de goedgekeurde omgevingsvergunning van de gemeente voor de weg- en rioleringswerken Paddekotseheide en Centrale Weg werden drie beroepsschriften ingediend bij de deputatie van de Provincie Antwerpen. GD&A advocaten werd aangesteld om dit dossier in naam van de gemeente te verdedigen.

De voorwaarden uit de vergunning d.d. 18 februari 2019 werden verwerkt in de aangepaste plannen die in het kader van de lopende beroepsprocedure werden overgemaakt aan de deputatie van de provincie Antwerpen.

Binnen de beroepsprocedure werd op 11 juni 2019 een beslissing genomen over de 'zaak van de weg' door de gemeenteraad. Hierbij werd enkel het gewijzigde wegtracé voorgelegd aan de gemeenteraad.Op 18 juli 2019 besliste de deputatie een administratieve lus uit te voeren omdat er gewijzigde plannen en aanvullende documenten (o.a. mer-screening) werden bezorgd in de beroepsprocedure. Zo werden de oorspronkelijke plannen verder in detail uitgewerkt o.b.v. de voorwaarden horende bij de vergunning d.d. 18 februari 2019. Deze voorwaarden kwamen o.a. voort uit de opmerkingen/bezwaren die ingediend werden tijdens het openbaar onderzoek in eerste aanleg. Deze documenten werden dus niet openbaar gemaakt in eerste aanleg. De gemeente Nijlen werd daarom door de deputatie gelast om in beroep een nieuw openbaar onderzoek te organiseren omtrent gewijzigde plannen (o.b.v. de voorwaarden opgelegd in de vergunning d.d. 18 februari 2019) en de gevraagde aanvullingen van het aanvraagdossier. Hierdoor wordt de beslissingstermijn van de deputatie in de beroepsprocedure verlengd met 60 dagen.

In haar beslissing vraagt de deputatie de gemeenteraad opnieuw een beslissing te laten nemen over de zaak van de wegen:

De gemeenteraad nam een gunstige beslissing over de zaak van de wegen. Deze beslissing kwam er na het goedkeuren van de vergunningsaanvraag in eerste aanleg.

Deze gemeenteraadsbeslissing houdt reeds rekening met de aanpassingen aangebracht na het openbaar onderzoek zijnde de versmalling van de weg en het voorzien van de stroken in grasbetontegels en het verschuiven van de as van de weg in functie van waardevolle bomen.

Echter ontbreekt een duidelijk plan met de concrete inrichting van de weg rekening houdende met de voormelde aanpassingen. Op het plan horende bij de vergunning stat de weg nog steeds recht ingetekend, ook op plaatsen waar de weg zou verspringen voor de waardevolle bomen (rode cirkels). Ook is nog geen rekening gehouden met de gewijzigde indeling van de weg op dit plan. De gemeenteraad meldt in haar motivering dat ze dit nieuwe wegprofiel als voorwaarde oplegt, doch in het besluit staat enkel vermeld dat de zaak van de wegen zoals voorzien in het aanvraagdossier wordt goedgekeurd. Er wordt geen gewag gemaakt van de voorwaarden m.b.t. het behoud van de waardevolle bomen of het gewijzigde wegprofiel. Het is dan ook aangewezen dat gelijklopend aan het opnieuw te voeren openbaar onderzoek de gemeenteraad opnieuw een beslissing neemt over de zaak van de wegen op basis van het door de gemeente bij te brengen plan waarop alle voormelde wijzigingen duidelijk staan aangeduid.

De volledige aangepaste plannenset (inplantingsplannen, wegprofielen, etc.) wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Argumentatie

Het komt aan de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen. De gemeenteraad dient zich daarbij te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te kunnen doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening. Wat deze aspecten betreft, zal de aanvraag door de vergunningverlenende overheid worden behandeld.

De gemeenteraad is bevoegd voor gemeentelijke openbare verkeerswegen, hetgeen een volledige bevoegdheid inhoudt met inbegrip van de keuze van de wegverharding en bestrating, de weguitrusting en de nutsleidingen, eventuele trottoirs, parkeerplaatsen, gratis grondafstand, alsook de weerslag op mobiliteit, afwatering, groenvoorzieningen, enz..

Indien de aanvraag wegeniswerken omvat aan wegen met een openbaar of quasi-openbaar karakter, is het aan de gemeenteraad om een beslissing over de zaak der wegen te nemen. Overeenkomstig artikelen 2 en 42 van het gemeentedecreet (heden art. 2 en art. 40 §1 Decreet Lokaal Bestuur) beschikt de gemeenteraad immers over de volheid van bevoegdheid voor aangelegenheden van gemeentelijk belang, waaronder de aanleg van nieuwe verkeerswegen, de tracéwijziging, verbreding of opheffing ervan (RvS nr. 220.700, 24 september 2012). Ook de uitrusting van de openbare of quasi-openbare wegen betreft de zaak der wegen waarvoor de gemeenteraad bevoegd is (RvS nr. 228.920, 24 oktober 2014).

De Paddekotseheide en Centrale Weg kennen een openbaar karakter daar het gaat om wegen die in 1974 werden  aangelegd door de gemeente en sindsdien ook door de gemeente werden onderhouden. Getuige hiervan zijn een goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen m.b.t. een bestek voor onderhouds- en verbeteringswerken (asfalteringswerken) in o.a. Paddekoteseheide en Centrale Weg d.d. 14 juni 1973, alsook de goedkeuring van de eindafrekening van deze werken op 30 augustus 1974. Het onderhoud van de Paddekotseheide en Centrale Weg door de gemeente wordt aangetoond door een bestek (d.d. 29 april 1985) met bijhorende eindafrekening (goedgekeurd door het college in zitting van 18 februari 1987) voor het aanbrengen van een eenlaagse bestrijking. Uit een nota voor het schepencollege d.d. 13 augustus 1986 blijkt dat de bestrijkingswerken in de Dennenlaan, Paddekotseheide, Centrale Weg, Elsendonkstraat, Schransstraat en Lierseveldstraat uitgevoerd werden in de periode 1/6/1986-30/6/1986. Voorts zijn er openbare straatverlichting en nutsvoorzieningen aanwezig. De weg is publiek toegankelijk en dient ter ontsluiting van alle woningen die langs de Centrale Weg en Paddekotseheide gelegen zijn. De voorliggende aanvraag gaat kortom om een publiek gebruikte en door de gemeente onderhouden wegenis. 

Omgevingsvergunningen worden verleend onder voorbehoud van de burgerlijke rechten die betrekking hebben op het onroerend goed (artikel 78, §1 Omgevingsvergunningsdecreet). Dit houdt in dat het aan de gemeenteraad in het kader van de vergunningverlening niet toekomt om zich uit te spreken over de eventuele betrokken burgerlijke rechten.

Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 18 februari 2019 vergunning voor de weg- en rioleringswerken Paddekotseheide-Centrale Weg. Hierbij dienden de vollgende voorwaarden nageleefd te worden:

  1. de voorwaarden gesteld in het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos
  2. de voorwaarde gesteld in het advies van de provinciale Dienst Integraal Waterbeleid
  3. de voorwaarden gesteld in het advies van het Toegankelijksheidsbureau vzw
  4. de voorwaarde gesteld in het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed in het kader van de bekrachtiging van de archeologienota.
  5. de voorgestelde rijbaan te versmallen naar een gesloten rijwegverharding van 2,50m met langs weerszijden een aanliggende strook grasbetontegels van langs ene zijde 1,20m en langs de andere zijde 0,60m breed, en aanliggende bermen en infiltratiegrachten
  6. de waardevolle inheemse bomen zoals in het rood aangeduid op de plannen (t.h.v. Paddekotseheide 26, 37-19 en Centrale Weg 4-8 en 8A) dienen behouden te blijven. Op de locaties waar de waardevolle bomen behouden dienen te worden, kan het bovenstaande wegprofiel (voorwaarde 5) aangepast worden in functie van de plaatselijke toestand.
  7. de voorziene paaltjes in de Centrale Weg 7,5m verder plaatsen.

Deze voorwaarden uit de vergunning d.d. 18 februari 2019 werden verwerkt in de aangepaste plannen in het kader van de lopende beroepsprocedure. Deze gewijzigde plannen werden op 16 juli 2019 digitaal opgeladen in het omgevingsloket.

Op vraag van de deputie werd voor de voorliggende aanvraag in het kader van de administratieve lus een nieuw openbaar onderzoek georganiseerd van 24 juli 2019 tot en met 22 augustus 2019. Tijdens dit openbaar onderzoek lagen de gewijzigde plannen waarin de voorwaarden uit de vergunning d.d. 18 februari 2019 werden verwerkt ter inzage op het gemeentehuis.

Tijdens dit nieuwe openbaar onderzoek werden 2 bezwaarschrift ontvangen. De bezwaarschriften worden als volgt behandeld:

Bezwaarschrift 1

Bezwaaronderdeel 1.1: onteigening/grondafstand:

  • Samenvatting van het bezwaar: Bezwaarindieners hebben in eerste instantie een aantal bezwaren met betrekking tot onteigening van de gronden. Ze wensen geen grondafstand te doen.
  • Standpunt over het bezwaar: Met betrekking tot de bezwaren over de onteigening kan gesteld worden dat voorliggende vergunningsaanvraag geen onteigening inhoudt. Bezwaren inzake onteigening zijn dan ook niet aan de orde. Omgevingsvergunningen worden verleend onder voorbehoud van de op het onroerend goed betrokken burgerlijke rechten. Eventuele discussies over de eigendomstoestand van een perceel gelegen binnen de contouren van de vergunningsaanvraag worden door de vergunning niet beslist. Het is bijgevolg mogelijk om een omgevingsvergunning aan te vragen en te bekomen voor percelen of gronden waarvan men al dan niet eigenaar is. Om de uitvoering van de werken mogelijk te maken, dient de grond openbaar domein te zijn of in private eigendom van de gemeente. Het overgrote deel van de vereiste percelen in de Paddekotse Heide en de Centrale Weg is reeds verworven door de gemeente onder vorm van grondafstanden. De besprekingen met de eigenaars worden tevens verder gezet om mogelijk tot een akkoord te komen vooraleer de werken starten.
  • Conclusie: Het bezwaaronderdeel wordt niet weerhouden.

Bezwaaronderdeel 1.2: inrichting Centrale Weg

  • Samenvatting van het bezwaar: Daarnaast hebben bezwaarindieners nog enkele bedenkingen bij de keuze van het herinrichting van de Centrale Weg, nl. waarom 2 grachten, dubbele rijbaan en waarom afgesloten met paaltjes?
  • Standpunt over het bezwaar: Zoals ook in de begeleidende motiveringsnota is omschreven, wenst het gemeentebestuur de grondinnames te beperken tot hetgeen noodzakelijk is voor de realisatie van de weg met noodzakelijke aanhorigheden. De standaard rooilijnbreedte is 12m. In de voorliggende aanvraag is geopteerd om de rooilijnbreedte te beperkten tot 10m waarbinnen zowel de rijwegverharding, grachten voor hemelwater (geen afvalwater) en ruimte voor nutsvoorzieningen moet worden voorzien. De voorgestelde rooilijnbreedte van 10m is dan ook vereist om te voldoen aan de normen opgelegd in de stedenbouwkundige verordening hemelwater. In de vergunning verleend door het college van burgemeester en schepenen d.d. 18 februari 2019 is opgelegd dat de voorgestelde rijwegbreedte en -verharding aangepast wordt naar een rijwegverharding van 2,50m met langs weerzijden een aanliggende strook grasbetontegels van 1,20m en 0,60m breed. Op deze manier wordt de rijweg versmald tot 4,3m en wordt de monoliet verharde rijbaan versmald tot 2,5m. Er wordt verwacht dat een (optische) versmalling van de rijbaan een snelheidsremmend effect zal hebben. De aanliggende stroken bestaande uit grasbetontegels zorgen er voor dat auto’s trage weggebruikers nog steeds op een verkeersveilige manier kunnen passeren, alsook 2 auto’s elkaar kunnen kruisen. Uit de gevoerde landschappelijke analyse is ook gebleken dat welbepaalde bomen die in de oorspronkelijke aanvraag gekapt werden wel degelijk waardevol zijn. In de vergunning verleend door het college van burgemeester en schepenen d.d. 18 februari 2019 is het behoud van deze bomen als voorwaarde opgelegd. De overige te kappen bomen zijn uitheems en hebben eerder weinig biologische waarde en/of beeldbepalende waarde in het straatbeeld. De paaltjes worden geplaatst om eventueel doorgaand verkeer vanuit de Paddekotseheide naar de Centrale Weg te vermijden. Ook wordt hiermee een trage verbinding tussen de Centrale Weg en de Paddekotseheide in functie van het stimuleren van het STOP-principe. De voorwaarden uit de vergunning d.d. 18 februari 2019 werden verwerkt in de aangepaste plannen in het kader van de lopende beroepsprocedure.
  • Conclusie: Het bezwaaronderdeel wordt niet weerhouden.

Bezwaarschrift 2:

Bezwaaronderdeel 2.1: Privatief karakter van de Paddekotseheide

  • Samenvatting van het bezwaaronderdeel: Volgens bezwaarindieners bevindt de bestaande asfaltweg zich volledig op hun privatief perceel en is er enkel een erfdienstbaarheid van wegenis voor de percelen gelegen aan de Heuvelstraat 38 en 40. De resterende bewoners hebben juridisch gezien geen recht van uitwegenis langs de Heuvelstraat. Gelet op het privatief karakter van hun perceel (en de weg) weigeren zij rioleringswerken op hun perceel.
  • Standpunt over het bezwaaronderdeel:  De Paddekotseheide en Centrale Weg kennen een openbaar karakter daar het gaat om wegen die in 1974 werden  aangelegd door de gemeente en sindsdien ook door de gemeente werden onderhouden. Getuige hiervan zijn een goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen m.b.t. een bestek voor onderhouds- en verbeteringswerken (asfalteringswerken) in o.a. Paddekoteseheide en Centrale Weg d.d. 14 juni 1973, alsook de goedkeuring van de eindafrekening van deze werken op 30 augustus 1974. Het onderhoud van de Paddekotseheide en Centrale Weg door de gemeente wordt aangetoond door een bestek (d.d. 29 april 1985) met bijhorende eindafrekening (goedgekeurd door het college in zitting van 18 februari 1987) voor het aanbrengen van een eenlaagse bestrijking. Uit een nota voor het schepencollege d.d. 13 augustus 1986 blijkt dat de bestrijkingswerken in de Dennenlaan, Paddekotseheide, Centrale Weg, Elsendonkstraat, Schransstraat en Lierseveldstraat uitgevoerd werden in de periode 1/6/1986-30/6/1986. Voorts zijn er openbare straatverlichting en nutsvoorzieningen aanwezig. De weg is publiek toegankelijk en dient ter ontsluiting van alle woningen die langs de Centrale Weg en Paddekotseheide gelegen zijn. De voorliggende aanvraag gaat dan ook om een publiek gebruikte en door de gemeente onderhouden wegenis.
  • Conclusie: Het bezwaaronderdeel wordt niet weerhouden.

Bezwaaronderdeel 2.2: Eigendomstoestand van de Paddekotseheide

  • Samenvatting van het bezwaaronderdeel: De bezwaarindiener meent dat de ganse asfaltweg zich op hun privatief perceel bevindt.
  • Behandeling bezwaarschrift: Omgevingsvergunningen worden verleend onder voorbehoud van de op het onroerend goed betrokken burgerlijke rechten. De afgifte van een vergunning houdt noch een inbreuk op, noch een erkenning in van burgerlijke rechten. Dit houdt in dat het aan de gemeenteraad in het kader van de vergunningverlening niet toekomt om zich uit te spreken over de eventuele betrokken burgerlijke rechten. (RvVb 31 juli 2018, nr. A/1718/1150). 
  • Conclusie: Het bewaaronderdeel wordt niet weerhouden.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.

Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gmeeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlendende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

Artikel 47 tevens stelt dat de gemeente de gemeenteraadsbeslissing uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting ter beschikking stelt hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is

Fasering

De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé. Deze beslissing zal worden overgemaakt aan de deputatie.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de door het gemeentebestuur ontvangen bezwaarschriften tijdens het nieuwe openbaar onderzoek dat liep van 24 juli 2019 t.e.m. 22 augustus 2019. Tijdens dit openbaar onderzoek lagen de gewijzigde plannen waarin de voorwaarden uit de vergunning d.d. 18 februari 2019 werden verwerkt ter inzage op het gemeentehuis.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed zoals voorzien op de gewijzigde plannen die bijgebracht werden in het kader van de beroepsprocedure (uitwisseling via het omgevingsloket d.d. 16 juli 2019). De voorwaarden uit de vergunning d.d. 18 februari 2019 werden verwerkt in de aangepaste plannen in het kader van de lopende beroepsprocedure.

Artikel 3

De gemeentelijke diensten ertoe te gelasten dit besluit binnen de tien dagen na gemeenteraadszitting ter beschikking te stellen van de deputatie.