Voorstel
De N13 is een belangrijke en drukke gewestweg. Allicht zal dat voor altijd zo blijven. We zijn daarom als gemeente genoodzaakt om zelf veilige oplossingen te zoeken en uit te werken om onze inwoners door het centrum en het drukke verkeer te loodsen.
Anderzijds moeten we ook noodgedwongen rekening houden met de doorstroming van het verkeer op de N13. De files van op de Bouwelsesteenweg tot in het centrum met het stilstaand verkeer op het kruispunt aan het GITHO en de Beekstraat tijdens de spitsuren getuigt dagdagelijks hoe het niet moet. Deze situatie moeten we dan ook ten allen prijze proberen te vermijden.
Een van de belangrijkste ontbrekende schakels in een veilige fiets- en voetgangersverbinding bevindt zich op dit punt. Het kruispunt bevindt zich immers op de toegangsweg naar de twee grootste scholen van Nijlen, GITHO en Calasanz. Ook de sporthal en het voormalige zwembad liggen op dezelfde route. En verderop liggen ook nog de trage verbindingen door het Beekpark richting Katerstraat en Nonnenstraat.
Het kruispunt is dus echt een belangrijk knooppunt voor heel wat zwakke weggebruikers.
Tegelijkertijd is het kruispunt gelegen aan de gewestweg N13 met zijn grote verkeersstromen. Die stromen van gemotoriseerd verkeer moeten we ook trachten vloeiend te houden om chaos in onze dorpskern te vermijden.
Nieuw Nijlen wil werk maken van het oplossen en wegwerken van een aantal verkeersknelpunten in onze dorpskernen. Eén ervan is een voetgangers- en fietstunnel onder de Gemeentestraat ter hoogte van het GITHO. Een tunnel van in het wandelgedeelte van de Woeringenstraat naast het GITHO naar de Beekstraat richting de parking van de sporthal en de schoolstraatzone van het Calasanz. Zo kunnen we onze fietsende en wandelende inwoners veilig over dit drukke punt loodsen. De fiets- en voetgangerstunnel biedt vele voordelen voor onze zwakke weggebruikers zoals:
We beseffen dat dit een ingrijpend project is en een behoorlijke investering, maar we zijn van mening dat dit heel wat problemen kan oplossen, erg ten goede komt aan de verkeersveiligheid van onze zwakke weggebruikers en ergernis voorkomt bij de doortocht van Nijlen.
Nieuw Nijlen stelt daarom voor om de haalbaarheid van dit project te onderzoeken en het nodige hiervoor op te starten.
Antwoord door burgemeester
De N13 is een drukke gewestweg
U haalt het in uw motivatie zelf aan: de N13 is een gewestweg.
Dit betekent dat het Vlaams Gewest de wegbeheerder is en niet de gemeente.
Het kan niet de bedoeling zijn dat de gemeente voor dergelijk belangrijk project in de plaats treedt van het Vlaams Gewest.
Het Vlaams Gewest dient initiatief te nemen.
Op lange termijn : herinrichting doortocht dorpscentra Kessel en Nijlen.
Ondergeschikt: technisch heel wat praktische zaken
Onder de N13 loopt op vrij grote diepte een collector van ons rioolstelsel. Dus tunnel zal zeer diep moeten liggen en dat betekent lange hellingen.
De ontsluiting van de garages gelegen tussen Woeringenstraat en Gemeentestraat.
Ondergeschikt: Pastorie en tuin is een beschermd monument en dorpsgezicht
Uit de gesprekken die met erfgoed lopende zijn, is erfgoed trouwens grote vragende partij om in de toekomst de slotgracht van de pastorie terug open te leggen.
Dit legt een serieuze hypotheek op de haalbaarheid van deze piste.
Ondergeschikt : verkeerstechnisch
Fietsers die fietsdoorsteek nu gebruiken om richting Bouwelsesteenweg te fietsen. Waar blijven die?
Het doorstromende verkeer op de N13 wordt niet opgehouden.
Hier verschillen we van visie: als je doorstroming verbetert ga je immers bijkomend doorgaand verkeer aantrekken(Ways enz).
Wij delen de mening van het Vlaams Gewest dat het verkeer van het bovenliggend net(de snelweg E313) op die snelweg moet blijven en deze niet verlaat omwille van problemen op die snelweg. Dus dit probleem aanpakken. Daar is nu eerste aanzet toe gegeven via de start van de werken op de ring van Antwerpen.
Het mobiliteitsplan dat in opmaak is voor de gemeente zet, net zoals ons ruimtelijk beleid, de fietser op de eerste plaats, d.w.z. dat we meer en meer de hoofdfocus zullen leggen op onze zwakke weggebruikers bij de inrichting van onze publieke ruimte, waar de auto voorrang moet geven aan de fietser.
Langetermijn effect van Corona-crisis op onze mobiliteit(vb. woon-werk verkeer).
Ondergeschikt : ruimtelijke visie
Zoals aangegeven in ons beeldkwaliteitsplan en open ruimteperspectief willen we zorgen voor een drietal noord-zuid verbindingen voor fietsers en voetgangers.
Eén daarvan is de ruimtelijke verbinding tussen het Beekpark en de site van de Tibourschrans.
Deze verbinding zal ook aansluiting geven op de toekomstige fietsostrade
In het kader van dit project zullen we uiteraard in dialoog gaan met de wegbeheerder omtrent de oversteek van de N13.
Het juiste tracé van de kruising van de N13 ligt nog niet vast. Kan via Beekstraat en zo naar Woeringenstraat, maar kan ook via de nieuwe fietsverbinding tussen Beekstraat-Bouwelsesteenweg en zo verder via beekvallei richting Tibourschrans.
Besluit
Het voorstel om de haalbaarheid van dit project te onderzoeken en het nodige hiervoor op te starten wordt afgekeurd.