Dit aanvullend verkeersreglement geeft een overzicht van alle goedgekeurde maatregelen die in Kinderpad worden ingevoerd om de veiligheid in de directe schoolomgeving van vrije basisschool Kinderpad te verhogen. De parkeerplaatsen blijven buiten de schooluren altijd bereikbaar. Tijdens de schooluren kunnen ouders parkeren op het nabijgelegen Bevels Heerdplein.
De invoer van een schoolstraat in Kinderpad heeft een heel beperkte impact op buurtbewoners of uitbater van de frituur. Deze werden bij de tijdelijke schoolstraat ook bevraagd door de schooldirectie en er was geen bezwaar om dit permanent in te voeren. Ook de ouders werden bevraagd door de school en ook daar bleek dat het draagvlak voor een schoolstraat groot was (88% van de ouders was op het einde van het schooljaar voorstander om de schoolstraat permanent te maken). Verdere circulatiemaatregelen kunnen nog bekeken worden op latere termijn zoals het al dan niet invoeren van een volledige enkelrichtingsstraat in Kinderpad.
Dit werd besproken met de schepenen van mobiliteit en onderwijs per mail, in samenspraak met de directie van VBS Kinderpad.
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoƶrdineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
- het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Eind vorig schooljaar werd er naar aanleiding van de afstandmaatregelen rond de corona-uitbraak een tijdelijke schoolstraat ingericht in Kinderpad. Deze werd door directie en ouders positief geƫvalueerd. Om deze reden wordt er nu een permanente schoolstraat ingevoerd.
In verband met het organiseren van een schoolstraat Kinderpad te Bevel verlenen wij een gunstig advies.
Graag wel de bewoners en de ouders van de schoolkinderen informeren over de wetgeving schoolstraat en de eventuele bijkomende gemeentelijke reglementering.
Met vriendelijke groeten
Jan Van Asch
Eerste Hoofdcommissaris
Korpschef
Lokale Politie Berlaar-Nijlen
Lieve Snoeckx van de Voetgangersbeweging werd op het einde van het schooljaar ook bevraagd:
Dat kan zeker en vast een gemotiveerde buurman/vrouw zijn. Die hoeft zelfs geen gemachtigd opzichter te zijn, dat is bijvoorbeeld wel het geval in Gent. Daar hebben ze dit opgenomen in het aanvullend verkeersreglement.
Met vriendelijke groeten
Lieve Snoeckx, projectmedewerker Octopusplan
In het Kinderpad, ter hoogte van het kruispunt met Bevel-Dorp, geldt:
- De bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
- De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden B5;
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
In het Kinderpad, van het kruispunt met de Laarstraat tot de ingang van de lagere school in de richting van Bevel-Dorp, geldt:
In de tegenovergestelde richting geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In Kinderpad, ter hoogte van het kruispunt met Bevel-Dorp, wordt op schooldagen het volgende ingevoerd:
- bij het begin en einde van vrije basisschool Kinderpad wordt Kinderpad een schoolstraat;
- elke weekdag, ’s ochtends tussen 8.10 uur en 8.40 uur;
- op woensdagnamiddag tussen 12 uur en 12.30 uur;
- elke weekdag, 's avonds tussen 15.15 uur en 15.45 uur.
- Alleen bestuurders van motorvoertuigen die in de straat wonen of van wie de garage in die straat gelegen is, alsook prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt, hebben toegang tot de schoolstraat.
- Bestuurders die in de schoolstraat rijden, doen dit stapvoets; ze laten de doorgang vrij voor de voetgangers en fietsers, verlenen hen voorrang en stoppen er zo nodig voor.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderbord ‘schoolstraat’ en onderbord waarop de uren van de schoolstraat gesignaleerd zijn.
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
- niet van toepassing.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.