Terug
Gepubliceerd op 28/09/2020

2020_GR_00127 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Kinderpad - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 06/10/2020 - 20:30 refter githo nijlen
2020_GR_00127 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Kinderpad - Goedkeuring 2020_GR_00127 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Kinderpad - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Dit aanvullend verkeersreglement geeft een overzicht van alle goedgekeurde maatregelen die in Kinderpad worden ingevoerd om de veiligheid in de directe schoolomgeving van vrije basisschool Kinderpad te verhogen. De parkeerplaatsen blijven buiten de schooluren altijd bereikbaar. Tijdens de schooluren kunnen ouders parkeren op het nabijgelegen Bevels Heerdplein.

De invoer van een schoolstraat in Kinderpad heeft een heel beperkte impact op buurtbewoners of uitbater van de frituur. Deze werden bij de tijdelijke schoolstraat ook bevraagd door de schooldirectie en er was geen bezwaar om dit permanent in te voeren. Ook de ouders werden bevraagd door de school en ook daar bleek dat het draagvlak voor een schoolstraat groot was (88% van de ouders was op het einde van het schooljaar voorstander om de schoolstraat permanent te maken). Verdere circulatiemaatregelen kunnen nog bekeken worden op latere termijn zoals het al dan niet invoeren van een volledige enkelrichtingsstraat in Kinderpad. 

Dit werd besproken met de schepenen van mobiliteit en onderwijs per mail, in samenspraak met de directie van VBS Kinderpad. 

Juridische grond

-       de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoƶrdineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
-       het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
-       het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
-       het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
-       het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
-       de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
-       de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
-       het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
-       het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Aanleiding en context

Eind vorig schooljaar werd er naar aanleiding van de afstandmaatregelen rond de corona-uitbraak een tijdelijke schoolstraat ingericht in Kinderpad. Deze werd door directie en ouders positief geĆ«valueerd. Om deze reden wordt er nu een permanente schoolstraat ingevoerd. 

Adviezen

Politie Gunstig advies

In verband met het organiseren van een schoolstraat Kinderpad te Bevel verlenen wij een gunstig advies.

Graag wel de bewoners en de ouders van de schoolkinderen informeren over de wetgeving schoolstraat en de eventuele bijkomende gemeentelijke reglementering.

Met vriendelijke groeten

 Jan Van Asch

Eerste Hoofdcommissaris

Korpschef

Lokale Politie Berlaar-Nijlen

 

Octopus / Voetgangersbeweging Gunstig advies

Lieve Snoeckx van de Voetgangersbeweging werd op het einde van het schooljaar ook bevraagd:

  • Heel goed dat die waarschijnlijk permanent wordt. Chris vroeg ook al extra info over de Octopuspaal met bareelfunctie. 
  • Ik zou wel opletten met doorgaansbewijzen voor bewoners om de straat in te komen, want voor je het weet vraagt de frituur ook om doorgangsbewijzen. Aan de kerk is een grote parking op wandelafstand. Ik denk dat dit een heel goed alternatief is. 
  • Een schoolstraat hoeft niet bemand te zijn. Dat staat nergens in de wetgeving. Idealiter is er niemand nodig bij een hek of een bareel. Zo gebeurt dit ook in oa Italië, Bolzano, de bakermat van de schoolstraat. Maar toch is het aan te raden, zeker in een beginfase of bij de heropstart van een schooljaar en na vakanties. 

Dat kan zeker en vast een gemotiveerde buurman/vrouw zijn. Die hoeft zelfs geen gemachtigd opzichter te zijn, dat is bijvoorbeeld wel het geval in Gent. Daar hebben ze dit opgenomen in het aanvullend verkeersreglement. 

  • Evaluatie nog voor het einde van het schooljaar is zeker interessant. Misschien een vraag toevoegen ifv Corona bv Was er steeds voldoende plaats voor de schoolpoort zodat de anderhalvemeterregel werd gegarandeerd? 
  • Heel goed dat jullie willen nadenken over de parkeerplaatsen voor de school. Ik denk dat daar heel wat mee kan gebeuren, naar meer ruimte voor groen, ontmoeting, …. En niet alleen voor de school maar ook voor de buurt. Uiteraard is dit een verhaal dat niet zomaar in één, twee, drie in orde is. 

 Met vriendelijke groeten

Lieve Snoeckx, projectmedewerker Octopusplan

Teamleider logistiek Gunstig onder voorwaarden

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In het Kinderpad, ter hoogte van het kruispunt met Bevel-Dorp, geldt:
- De bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;  
- De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden B5;
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 2

 In het Kinderpad, van het kruispunt met de Laarstraat tot de ingang van de lagere school in de richting van Bevel-Dorp, geldt:

  • Verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
  • De maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.

In de tegenovergestelde richting geldt:

  • Toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
  • Fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A mogen in beide richtingen rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden C1;
  • De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3;
  • Verkeersborden F19;
  • De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M5.

Artikel 3

In Kinderpad, ter hoogte van het kruispunt met Bevel-Dorp, wordt op schooldagen het volgende ingevoerd:
- bij het begin en einde van vrije basisschool Kinderpad wordt Kinderpad een schoolstraat;
- elke weekdag, ’s ochtends tussen 8.10 uur en 8.40 uur;
- op woensdagnamiddag tussen 12 uur en 12.30 uur;
- elke weekdag, 's avonds tussen 15.15 uur en 15.45 uur.

- Alleen bestuurders van motorvoertuigen die in de straat wonen of van wie de garage in die straat gelegen is, alsook prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt, hebben toegang tot de schoolstraat.
- Bestuurders die in de schoolstraat rijden, doen dit stapvoets; ze laten de doorgang vrij voor de voetgangers en fietsers, verlenen hen voorrang en stoppen er zo nodig voor.

Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderbord ‘schoolstraat’ en onderbord waarop de uren van de schoolstraat gesignaleerd zijn.

Artikel 4

De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

-      niet van toepassing.

Artikel 5

De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.

Artikel 6

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Artikel 7

De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.

Artikel 8

De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.