Terug
Gepubliceerd op 02/10/2020

2020_VVB_00018 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: Verkeersveiligheid Graanweg - Woonbal

Gemeenteraad
di 06/10/2020 - 20:30 refter githo nijlen
2020_VVB_00018 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: Verkeersveiligheid Graanweg - Woonbal 2020_VVB_00018 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: Verkeersveiligheid Graanweg - Woonbal

Motivering

Indiener(s)

Leo Verelst

Tijdstip van indienen

do 01/10/2020 - 21:33

Toelichting

Voorstel

De werken aan de langverwachte parking aan het station in Nijlen zijn intussen vergevorderd. De weg naar de voetbalterreinen van FC Nijlen is, ondanks ons vermoeden dat de werken nog niet zijn opgeleverd, al geruime tijd in gebruik. We hebben intussen al kunnen vaststellen dat de weg tussen de parking aan de Molenstraat en de parking aan de voetbal zich bijzonder goed leent tot veel te snel rijden. Het gaat immers om een kaarsrechte en vrij brede weg van enkele honderden meters die voor hardrijders zeer aanlokkelijk is om het gaspedaal eens stevig in te drukken. Dit terwijl het eigenlijk een weg is die door vele jonge voetballertjes, vaak met de fiets, gebruikt wordt om zich naar de voetbalterreinen te verplaatsen. Maatregelen om de veiligheid van de zwakke weggebruikers te garanderen dringen zich dan ook op. Helaas is er enkel een voetpad voorzien langs de nieuwe weg. Een fietspad ontbreekt evenwel. 

Wij stellen dan ook voor om het dossier in de volgende commissie Mobiliteit te brengen zodat we samen kunnen bekijken op welke manier we deze straat veiliger kunnen maken. Dit kan via een fietssuggestiestrook, of misschien beter nog door er een fietsstraat van te maken. Of er kan minstens werk worden gemaakt van het aanbrengen van verkeersremmende maatregelen via het plaatsen van obstakels of creëren van versmallingen of door het invoeren (en afdwingen) van een zone 30. 

Antwoord door schepen Bert Celis

Het aanvullend verkeersreglement voor de Graanweg en bij uitbreiding voor heel het project Woon-Bal is in opmaak en is onderweg naar de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag.

De werken zijn inderdaad nog niet opgeleverd, zodat alles momenteel ‘tijdelijk’ in gebruik is.

Het signalisatieplan is net klaar en moet nog worden uitgevoerd alsook de noodzakelijke verkeersreglementen. Deze zullen op de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag. worden geagendeerd.

Belangrijk om te vermelden is dat het masterplan voorziet in een hoofdontsluiting voor de trage weggebruiker (fietsers en voetgangers) en een hoofdontsluiting voor gemotoriseerd verkeer.

De eerste voor de trage weggebruikers zal verlopen via alle fiets- en wandelverbindingen, ter hoogte van de pendelparking loopt deze diagonaal over de pendelparking en zal aansluiten op de in de volgende fase her in te richten Doelstraat om op die manier rechtstreeks aan de nieuwe kantine te komen. Dit is de kortste weg, en zal ook op deze manier gesignaleerd worden wanneer alles klaar is. 

Het is om die reden dat de Graanweg is uitgevoerd zoals hij er ligt, als hoofdontsluiting voor gemotoriseerd verkeer. Uiteraard neemt dit niet weg dat na evaluatie snelheidsremmende maatregelen kunnen genomen worden.

Er wordt niet gestemd over dit punt.