Terug
Gepubliceerd op 02/10/2020

2020_VVB_00015 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Manuela Verbist: Paddekotseheide / Heuvelstraat

Gemeenteraad
di 06/10/2020 - 20:30 refter githo nijlen
2020_VVB_00015 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Manuela Verbist: Paddekotseheide / Heuvelstraat 2020_VVB_00015 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Manuela Verbist: Paddekotseheide / Heuvelstraat

Motivering

Indiener(s)

Manuela Verbist

Tijdstip van indienen

do 01/10/2020 - 20:55

Toelichting

De werken in de Paddekotseheide zijn volop aan de gang en hierrond hebben wij enkele vragen voor wat betreft de openbare ruimte en voor wat betreft de veiligheid en de mobiliteit daar in de toekomst.

1. Wat is de stand van zaken en hoe staat het met de vorderingen van de werken in de Paddekotseheide.  

2. Nu de werken daar in volle gang zijn zouden wij ook graag weten wat de plannen zijn rond de mobiliteit en verkeersveiligheid daar.  De bewoners daar maken zich grote zorgen over het uitrijdpunt van de Paddekotseheide naar de Heuvelstraat.  Op dit punt wordt het zicht om veilig in de Heuvelstraat te draaien belemmerd door te hoge en te brede hagen langs beide kanten van de weg.  Dit probleem stelt zich al jaren.  Vandaar de volgende vragen:

  1. Staat de haag aan de ene kant op privégrond of op openbaar domein?
  2. Kunnen we de eigenaars aan de andere kant aanmanen om hun haag in te korten?   

De bewoners van de Paddekotseheide hebben zelf al goed nagedacht over eventuele oplossingen voor de mobiliteit en de veiligheid daar en hebben zelfs al een rondvraag georganiseerd in hun straat. 

Enkele summiere vragen werden voorgelegd aan de bewoners.

    1A : Rij je uit via de Heuvelstraat ?

      B : Kan dit momenteel op een veilige manier ?

    2 : Moet het sluipverkeer verminderen ?

    3 : Moet Heuvelstraat worden afgesloten ?

    4 : Moet Dennenlaan worden afgesloten ? 

Van de 38 woningen konden we er, gezien de vakantieperiode, 25 bevragen , dit is 65,8% van de bewoners 

en dit aantal lijkt vrij representatief.

Volgende resultaten werden bekomen , rekening gehouden met het aantal gesproken bewoners : 

    Vraag 1A : - 23 maal ja of 92%

                      - 2 bewoners geen mening , rijden zelden via de Heuvelstraat 

                 B : - Alle 25 ( 100% ! ) gecontacteerde vinden de huidige situatie gewoon ( levens) gevaarlijk !

    Vraag 2 : - 23 maal ja of 92%

                    - 1 persoon neen

                    - 1 persoon geen mening

    Vraag 3 : - 24 maal neen of 96%

                    - 1 persoon geen mening

    Vraag 4 : - 18 maal ja of 72%

                    - 4 maal neen

                    - 3 maal geen mening 

Er kan worden gesteld dat deze gegevens duidelijk de mening van de bewoners weergeven.

De overgrote meerderheid van de bevraagden ( 92% ) vindt vooral de situatie aan de Heuvelstraat

schrijnend en zeer gevaarlijk .

Door de bewoners werden hier ook een aantal maatregelen of suggesties aangehaald o.a.

  • Plaatsen van spiegels
  • Verhoogde drempels als snelheidsremmers in de Heuvelstraat
  • Het verwijderen, inkorten of tijdig snoeien van de hagen
  • Het plaatsen van borden

Ook het afsluiten van de Dennenlaan wordt door velen (72%) voorgesteld als zeer welkome maatregel aanzien als beperking van het sluipverkeer. 

Wij stellen ons de vraag of er NU maatregelen worden genomen voor de mobiliteit en de veiligheid daar of wordt er gewacht tot de heraanleg voltooid is?

Wordt er in het kader van participatie de voorstellen van de bewoners ter harte genomen en wordt er met hen een gesprek aangegaan?

Antwoorden

Schepen Bert Celis gaat in op de algemene mobiliteitsproblematiek aldaar. De plannen en de uitvoering van de werken zoals die nu gebeurd zijn zullen enerzijds een deel soelaas bieden en anderzijds het mobiliteitsplan. Mobiliteit is van bij de start mee bekeken in het gehele traject. Waar het nodig is, is voorzien in een versmalling van het wegtracé bij het nieuwe inrichten van de rijbaan. Daarbij komt de focus te liggen op fietsen en wonen. De huidige mobiliteitsproblematiek zal dus dankzij het concept sowieso fel veranderen. Mobiliteit en verkeersveiligheid is volledig meegenomen met het rioleringsproject.

Wat betreft het gedeelte mobiliteitsplan wordt er gekeken naar de snelheidszoneringen op het volledige grondgebied en naar de pockets. In de pockets is doorgaand verkeer of sluipverkeer niet meer mogelijk. Dit is uiteraard niet hetzelfde als bestemmingsverkeer.  Als participatief aan de slag wordt gegaan met betrekking tot sommige pockets, zullen zowel de betrokkenen van de Heuvelstraat, de Dennenlaan als de Paddekotseheide gehoord worden. Op het kruispunt Paddekotseheide – Heuvelstraat zijn tussen 2003 en augustus 2020 geen ongevallen gemeld. Borden en spiegels zijn voorzien. Spiegels staan volgens experten evenwel ter discussie. Tot slot is het belangrijk dat alle geïmpacteerden worden meegenomen in een participatief traject. De vraagstelling is hierbij ook belangrijk. Rond dit specifieke project is, alhoewel enige tijd geleden,  zeker de nodige info verspreid. 

Schepen Paul Laurijssen geeft meer info over de stand van zaken van de werken. Dit kan opgesplitst worden in 2 delen: in de Paddekotseheide zijn de riolen en de nutsleidingen aangebracht. Momenteel wordt er gewerkt aan de opritten en de kopmuren. Kortelings wordt er gestart met de grachtbeschoeiing en de opbouw van de rijbaan. Verwacht wordt dat in de eerste helft van november alles is afgewerkt. In de Centraleweg zijn momenteel de nutsmaatschappijen bezig. Die werken zitten in de eindfase. 

De hagen links en rechts zijn in privéhanden en er zal gevraagd worden om de hagen in te korten op het ogenblik als de werken zijn afgerond. Wat de vraag over drempel in de Heuvelstraat betreft, zijn de plannen niet om daar een verkeersdrempel te plaatsen. 

Burgemeester Paul Verbeeck herhaalt dat er sinds 2003 geen ongeval is geregistreerd op die plaats. Dus zeggen dat het er levensgevaarlijk is, is kort door de bocht.  Dit wil niet zeggen dat we er niet moeten naar kijken en dit gebeurt dan ook met een combinatie van maatregelen. Participatie is in de huidige omstandigheden moeilijker vanwege het Covid-verhaal, maar we proberen wel moeite te doen om te kijken wat er leeft.  Bij het afleveren van de bouwvergunning hebben mensen evenwel hun gedacht kunnen zeggen en die aspecten zijn mee genomen bij de opmaak van het dossier. Hopelijk neemt de weerstand bij de bewoners van de Dennenlaan af, nu ze de werken in de Centraleweg en Paddekotseheide bekijken. 

Er wordt niet gestemd over dit punt.