Terug
Gepubliceerd op 02/10/2020

2020_VVB_00017 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: Project Sociale Kruidenier

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
di 06/10/2020 - 19:30 refter githo nijlen
2020_VVB_00017 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: Project Sociale Kruidenier 2020_VVB_00017 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Leo Verelst: Project Sociale Kruidenier

Motivering

Indiener(s)

Leo Verelst

Tijdstip van indienen

do 01/10/2020 - 21:32

Toelichting

Vragen en voorstel

In de krant van 29 september konden we lezen dat de gemeente een plek gevonden heeft voor de opstart van een sociale kruidenier. 

We steunen ten volle dit initiatief waar we zelf al enkele keren naar geïnformeerd hebben tijdens vorige OCMW-raden. 

Helaas moeten we voor de zoveelste keer vaststellen dat een toch al zeer concreet verhaal in de pers verschijnt zonder dat de OCMW-raadsleden hiervan op de hoogte zijn. Laat staan dat ze mee hun inbreng hebben kunnen doen bij het voorbereiden van dit initiatief.  

Tenzij we ons vergissen, is dit initiatief ook nooit voor advies voorgelegd aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Nochtans heeft het Schepencollege al meermaals gezegd dat ze het Bijzonder Comité wel degelijk zou gebruiken als adviesorgaan voor sociale aangelegenheden. 

Gelet op het bovenstaande vragen wij in eerste instantie om de OCMW-raad duidelijk op de hoogte te brengen van de concrete stand van zaken en verdere timing en planning van dit initiatief. 

We vernamen dan ook graag het volgende : 

  1. Werd er al een contract getekend voor het gebruik van het chiroheem waarin de sociale kruidenier zal opgestart worden ? Zoja, wat zijn de modaliteiten van deze overeenkomst ? 
  2. Hoeveel personeel zal er ingezet worden voor de sociale kruidenier, zowel betaald gemeente- of OCMW-personeel als vrijwilligers ? Zijn de benodigde medewerkers reeds gevonden ? 
  3. Wat zijn de volgende stappen en deadlines voor het opstarten van dit initiatief ? 
  4. Wanneer is de uiteindelijke opstart voorzien ? 
  5. Zijn er al afspraken gemaakt rond de doelgroep en de werkwijze die zal gehanteerd worden bij de sociale kruidenier ?  Is er al, of wordt er nog een reglement opgesteld over de werking van en het gebruik van de sociale kruidenier? 

Naast deze vragen willen we hierbij tevens het voorstel voorleggen om, indien nog niet alles vastligt voor de uitrol van dit project, de verdere uitwerking van dit project te realiseren in samenspraak met het Bijzonder Comité voor Sociale Dienst of met de OCMW-Raad. 

Antwoord schepen-voorzitter BCSD Lien Du Four

Over het project van de Sociale Kruidenier en het Buurtpunt werd uitgebreid gerapporteerd in de gemeente- en OCMW-raad van 22 september 2020. Hoewel de rapportage ging over de periode van 1/1/2020 – 30/6/2020, werd de meest recente stand van zaken over deze projecten toegelicht aan alle raadsleden. Zoals ook in eerdere toelichtingen gezegd is, was het vinden van een geschikte locatie de eerste prioriteit in het voorjaar om dit alles verder te kunnen uitbouwen. Daarom waren we dan ook blij dat we tijdens de vorige raad konden vertellen dat er positieve gesprekken aan de gang waren met de chiro i.v.m. de chirolokalen in de Kerkeblokken. Het volgende overleg hierover was 1 dag later op woensdag 23 september waar er is afgesproken om een huurovereenkomst op te maken. Naar aanleiding van de rapportage heeft de journalist dan ook beslist dat dit fijn nieuws was om te brengen in de krant. Er staat dus niets in het artikel dat raadsleden nog niet wisten.

Er is in het BCSD van maart 2020 toelichting gegeven rond de meerjarenplanning specifiek rond het sociale beleid. Hierbij is ook het concept van het Buurtpunt toegelicht en is er ook input gevraagd aan de leden van het comité. In het BCSD van 13/10/2020 staat ook een toelichting met de huidige stand van zaken gepland en zal er uiteraard ook input mogelijk zijn.

Verder worden de specifieke vragen beantwoord als volgt:

  1. De overeenkomst wordt momenteel voorbereid en zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
  2. Zoals goedgekeurd in de meerjarenpersoneelsplanning is hiervoor 1/2e FTE coördinator voor voorzien vanaf 2021. De procedure op voor de aanwerving van een deeltijdse buurpuntmedewerker wordt nu opgestart, zoals voorzien in de meerjarenplanning. Deze medewerker zal, samen met de beleidsadviseur sociaal beleid, instaan voor de organisatie van de sociale kruidenier en begeleiding van de vrijwilligers. Er zijn reeds vrijwilligers actief bij de voedselbedeling. Deze vrijwilligers zullen worden gevraagd om ook in de sociale kruidenier te komen helpen.
  3. Ondertekening van de huurovereenkomst en het  aanwerven van een buurpuntmedewerker.
  4.  Dit is afhankelijk van de duurtijd van de aanwervingsprocedure. De buurtpuntmedewerker zal betrokken worden in de voorbereidende fase van de opstart. De opstart is voorzien voor voorjaar 2021. 
  5. Er is reeds een voorstel voor de werking uitgewerkt dat nog zal worden voorgelegd voor advies en goedkeuring aan de nodige organen. Dit voorstel omvat beknopt dat de toeleidingsvoorwaarden dezelfde zijn als voor doorverwijzing naar de Sociale Kruidenier in Lier. De werking valt onder het aanbod van team Hulpverlening. Er wordt een retributiereglement voorzien. Verder baseren we ons op de richtlijnen van de vzw Sociale Kruideniers Vlaanderen, teneinde het kwalititeitslabel als sociale kruidenier te ontvangen.

De verdere uitwerking zal gebeuren met advies van het Bijzonder Comité voor Sociale Dienst en goedkeuring van het retributiereglement door de OCMW-raad.

Voor raadslid Leo Verelst hoeft er niet  gestemd te worden over dit punt.