Terug
Gepubliceerd op 04/03/2020

2020_GR_00024 - Wijziging inrichting wegtracé Willibrordusstraat - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 03/03/2020 - 20:30 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens

Verontschuldigd

Inge Schoovaerts

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00024 - Wijziging inrichting wegtracé Willibrordusstraat - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens
Stemmen voor 17
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Lien Du Four, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Dorien Van Assche, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Simon Kenens, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 3
Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Manuela Verbist
Onthoudingen 5
Johan Van Dessel, Stijn Lemmens, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt
Blanco stemmen 1
Andre Marien
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00024 - Wijziging inrichting wegtracé Willibrordusstraat - Goedkeuring 2020_GR_00024 - Wijziging inrichting wegtracé Willibrordusstraat - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Lokaal bestuur Nijlen heeft op 16 oktober 2019 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het oprichten van 2 meergezinswoningen, met in blok A 7 woongelegenheden en in blok B 12 woongelegenheden, met ondergrondse parkeergarage, oprichten 10 woningen met 10 bergingen en 10 carports na slopen bestaande woningen en 5 bijgebouwen.

Ligging: Broechemsesteenweg nr. 72, 74, Willibrordusstraat nr. 1, 3 en 5 te 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie D nrs. 846X, 846T, 846D, 846Y, 846A2, 846M, 846Z, 846V, 846L, 846W, 846E2, 846C2, 846D2 en 846S.

Argumentatie

De aanvraag is gelegen langs de Willibrordusstraat ter hoogte van de aansluiting met de Broechemsesteenweg. De bestaande woningen en bijgebouwen worden gesloopt om ruimte te bieden aan het woonproject met meergezinswoningen en ééngezinswoningen.

Qua ontsluiting wordt het project verdeeld in twee zones:

  • Ontsluiting via de Broechemsesteenweg:
    • De ondergrondse parking van de meergezinswoningen wordt voor gemotoriseerd verkeer ontsloten via de Broechemsesteenweg. De ondergrondse parking telt 28 parkeerplaatsen, waarvan 2 door personen met een handicap kunnen worden gebruikt.
  • Ontsluiting via de Willibrordusstraat:
    • De carports van de eengezinswoningen worden voor het gemotoriseerd verkeer ontsloten via de Willibrordusstraat. Elke woning beschikt over 1 carport. Er worden 10 carports voorzien.
    • Verder zijn er 10 bovengrondse parkeerplaatsen voor bezoekers voorzien.

In het hele project worden 70 fietsenstallingen voorzien waarvan 52 overdekte fietsenstallingen.

De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de aanpassing van de inrichting van het openbaar domein. Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen, waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.

Op de omliggende percelen in de Willibrordusstraat is reeds op 20 december 1976 een verkaveling goedgekeurd (084/204). Naar aanleiding van deze verkavelingsvergunning werd voorafgaand op 26 maart 1976 advies gevraagd aan het toenmalige ministerie van openbare werken, bestuur der wegen, de voorganger van het huidige Agentschap Wegen & Verkeer. In dit advies werd gesteld dat de op het verkavelingsplan opgetekende voetweg niet definitief op de rijksweg (nu gewestweg genoemd) mocht worden aangesloten. Dit advies werd mee opgenomen in de verleende verkavelingsvergunning. Voorafgaand aan de verkavelingsvergunning keurde de gemeenteraad op 30 november 1976 een tracéwijziging van de bestaande gemeentelijke verkeersweg Willibrordusstraat goed. De voetweg van 5,00 m breed werd eveneens mee op het verkavelingsplan opgetekend. Het omvormen van de aansluiting tussen de Willibrordusstraat en de Broechemsesteenweg naar trage verbinding is bijgevolg een uitvoering van de reeds in 1976 gemaakte beslissingen.

In het kader van de voorliggende aanvraag is advies gevraagd aan het Agentschap Wegen & Verkeer. Het Agentschap Wegen & Verkeer verleent een gunstig advies betreffende voorliggende aanvraag gezien de aanvraag in overeenstemming is met de algemene en de bijzondere voorwaarden.

In deze aanvraag wordt de inrichting van de Willibrordusstraat ter hoogte van het project heraangelegd en aangepast. Het reeds goedgekeurde wegtracé blijft ongewijzigd. De inrichting van het gedeelte dat voor gemotoriseerd verkeer toegankelijk is, blijft ongewijzigd. De aansluiting van Willibrordusstraat naar de Broechemsesteenweg wordt enkel toegankelijk gemaakt voor traag verkeer. De trage verbinding wordt uitgevoerd in asfalt met een breedte van 1,50 m. Links naast de asfaltverharding wordt een betonnen goot van 0,80 m voorzien.

Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 15 november 2019 tot 14 december 2019 en er werden 44 bezwaarschriften ingediend. Hiervan zijn 41 bezwaarschriften identiek aan elkaar. De bezwaarschriften omtrent het aanpassen van het wegtracé en de ontsluitingen handelen over:

  • De ontsluiting van het project:
    • Enkel de eengezinswoningen worden ontsloten via de Willibrodusstraat. De meergezinswoningen worden ontsloten via de Broechemsesteenweg. Uit de gevoerde verkeerstellingen blijkt dat het aantal verkeersbewegingen tussen de Willibrordusstraat en de Broechemsesteenweg hoger ligt dan het aantal verwachte autobewegingen naar en vanuit de ondergrondse parking op de Broechemsesteenweg als gevolg van het nieuwe project. In het kader van de voorliggende aanvraag is advies gevraagd aan het Agentschap Wegen & Verkeer. Het Agentschap Wegen & Verkeer verleent een gunstig advies betreffende voorliggende aanvraag gezien de aanvraag in overeenstemming is met de algemene en de bijzondere voorwaarden. Daarnaast wordt het sluipverkeer via de Willibrordusstraat onmogelijk gemaakt. Door het verdwijnen van het kruispunt Willibrordusstraat-Broechemsesteenweg is de voorliggende aanvraag aldus een verbetering van de verkeersveiligheid op de Broechemsesteenweg. 
  • Het afsluiten van de Willibrordusstraat ter hoogte van de Broechemsesteenweg:
    • Zoals in bovenstaande argumentatie reeds aangehaald betreft de om te vormen aansluiting tussen de Willibrordusstraat en de Broechemsesteenweg naar een wandel- en fietsdoorsteek een uitvoering van de reeds in 1976 gemaakte beslissingen.
  • De toegankelijkheid voor de hulpdiensten na het afsluiten van de Willibrordusstraat ter hoogte van de Broechemsesteenweg:
    • Het advies van de brandweerzone Rivierenland is voorwaardelijk gunstig en maakt geen gewag van de ontoegankelijkheid van de projectsite als gevolg van de voorliggende aanvraag. Naar aanleiding van de bezwaren hieromtrent zal de voorgestelde breedte van de trage verbinding aangepast worden. Naast de voorziene verharding dient er bijkomend een grasdallenstrook aangelegd te worden zodat de totale breedte van de trage verbinding 4,00 m zal bedragen. Op deze manier is de trage verbinding toegankelijk voor de hulpdiensten. Daarnaast dienen er breekpalen of wegneembare palen voorzien te worden zodat het overige gemotoriseerd verkeer wordt tegengehouden.

De overige bezwaren over o.a. hinder tijdens de werken, aantal wooneenheden, verdwijnen rustig karakter van de buurt, ... handelen niet over de zaak van de wegen en dienen niet behandeld te worden in deze fase van de procedure.

Het voorgestelde wegtracé is een uitvoering van de reeds gemaakte beslissing van 1976. De heraanleg is een verbetering van de verkeersveiligheid op de Broechemsesteenweg. Door de trage verbinding wordt het beleidsthema 'fietser op de eerste plaats' uit het beeldkwaliteitsplan van de gemeente sterk onderstreept, en zet deze trage verbinding mee in om het verplaatsingsgedrag binnen het kerngebied van onze gemeente positief te beïnvloeden.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.

Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlendende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

Fasering

De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van de gewijzigde inrichting van het wegtracé, en wordt dan beslist in het college.

Adviezen

Omgevingsambtenaar Gunstig onder voorwaarden

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het gewijzigde wegtracé en de realisatie van de openbare weg en de trage verbinding goed, mits:

  • De voorgestelde breedte van de trage verbinding wordt aangepast. Naast de voorziene verharding dient er bijkomend een grasdallenstrook aangelegd te worden zodat de totale breedte van de trage verbinding 4,00 m zal bedragen. Op deze manier is de trage verbinding toegankelijk voor de hulpdiensten;
  • Er dienen breekpalen of wegneembare palen voorzien te worden ter hoogte van de trage verbinding zodat het overige gemotoriseerd verkeer wordt tegengehouden.