Geparkeerde vrachtwagens zorgen vaak voor overlast wanneer ze staan op locaties die daar niet voor voorzien zijn zoals onverharde parkings of bermen in een woonwijk.
Normaal is het de verantwoordelijkheid van de vrachtwagenchauffeur of het bedrijf om veilige parkeerplaatsen op privéterrein te voorzien zodat hier geen bijkomende openbare ruimte voor aangesneden dient te worden.
Uit de praktijk blijkt echter dat niet elke chauffeur / bedrijf die mogelijkheid heeft.
Daarom werd er gezocht naar een gemeentelijke locatie waar reeds een geschikte verharding ligt die geschikt is voor parking, veilig is en ver genoeg van bebouwing zodat ze niemand storen. In de toekomst zal er nog verder gezocht worden naar mogelijke samenwerkingsverbanden met bedrijventerreinen die, buiten hun werkuren, één of meerdere vrachtwagens kunnen laten stallen.
Om de vrachtwagenparking op deze locatie te faciliteren, dient er een reglement opgesteld te worden waarin de parkeerplaatsen vastgelegd worden. Zo is het duidelijk voor de chauffeurs waar en wanneer ze hier mogen parkeren en hinderen ze de jeugdwerking en de kleuterschool niet. De jeugdconsulent heeft op voorhand zowel Akabe als de scouts bevraagd en van hen een positief advies gekregen. In geval van een georganiseerd evenement, zullen deze organisaties een parkeerverbod aanvragen voor dit terrein.
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
- het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
In de Broechemsesteenweg, tussen de Albertkanaalstraat en Achterbist, langs beide zijden van de weg geldt:
- Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting gesignaleerd is.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden D7
In de Broechemsesteenweg, van Achterbist tot de Nijlensesteenweg (grens gemeente Ranst), langs beide zijden van de weg, geldt:
- Fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het recht in hun rijrichting ligt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.74 van de wegcode
In de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Gebroeders Van Raemdonckstraat, Tulpenstraat, Zwaluwenlaan, Zandvekenvelden, Breugelhoevestraat en de Sint-Pauluskerk geldt:
- Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
In de Broechemsesteenweg, van de Albertkanaaltraat tot de Nijlensesteenweg (grens gemeente Ranst), geldt:
- Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode
In de Broechemsesteenweg, van nummer 216 tot nummer 238, geldt:
- Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
- Het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook link van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode
In de Broechemsesteenweg, van de Albertkanaalstraat tot de Nijlensesteenweg (grens gemeente Ranst), geldt:
- Voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode
In de Broechemsesteenweg, van de Albertkanaalstraat tot de Nijlensesteenweg (grens gemeente Ranst), geldt:
- De voorrangsweg wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden B9
In de Broechemsesteenweg, op de rijbaan rondom de Sint-Pauluskerk richting scoutslokalen geldt:
- Enkele rijrichting voor iedere bestuurder;
- De maatregel geldt niet voor fietsers.
In de tegenovergestelde richting geldt:
- Toegelaten rijrichting op de openbare de met eenrichtingsverkeer,
- Fietsers mogen in beide rijrichtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden C1
- De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2
- Verkeersborden F19
- De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M4
Op het parkeerterrein achter de Sint Pauluskerk, in de Broechemsesteenweg geldt;
- Het parkeren is toegelaten;
- Het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden E9a
- De verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
Op het parkeerterrein achter de Sint-Pauluskerk in de Broechemsesteenweg geldt:
- Het parkeren is toegelaten.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden 9a
Op het parkeerterrein achter de Sint-Pauluskerk in de Broechemsesteenweg wordt volgende maatregel ingevoerd:
- Het parkeren is voorbehouden voor lichte vrachtauto’s en vrachtauto’s tussen 18 en 8 uur;
- Het begin en einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden E9c
- De verkeerborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa
- De verkeersborden worden aangevuld door onderbord type V.
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
- het aanvullende reglement betreffende Broechemsesteenweg d.d. 03/07/1989;
- het aanvullende reglement betreffende Broechemsesteenweg d.d. 05/03/1990;
- het aanvullende reglement betreffende Broechemsesteenweg d.d. 07/06/1993;
- het aanvullende reglement betreffende Broechemsesteenweg d.d. 28/06/2005;
- het aanvullende reglement betreffende Broechemsesteenweg d.d. 07/03/2017.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.