Terug
Gepubliceerd op 04/03/2020

2020_GR_00023 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Broechemsesteenweg N116 - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 03/03/2020 - 20:30 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens

Verontschuldigd

Inge Schoovaerts

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00023 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Broechemsesteenweg N116 - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens
Stemmen voor 25
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Lien Du Four, Johan Van Dessel, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Dorien Van Assche, Andre Marien, Bert Celis, Julie Van Roey, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Simon Kenens, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00023 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Broechemsesteenweg N116 - Goedkeuring 2020_GR_00023 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Broechemsesteenweg N116 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Geparkeerde vrachtwagens zorgen vaak voor overlast wanneer ze staan op locaties die daar niet voor voorzien zijn zoals onverharde parkings of bermen in een woonwijk.
Normaal is het de verantwoordelijkheid van de vrachtwagenchauffeur of het bedrijf om veilige parkeerplaatsen op privéterrein te voorzien zodat hier geen bijkomende openbare ruimte voor aangesneden dient te worden.
Uit de praktijk blijkt echter dat niet elke chauffeur / bedrijf die mogelijkheid heeft.
Daarom werd er gezocht naar een gemeentelijke locatie waar reeds een geschikte verharding ligt die geschikt is voor parking, veilig is en ver genoeg van bebouwing zodat ze niemand storen. In de toekomst zal er nog verder gezocht worden naar mogelijke samenwerkingsverbanden met bedrijventerreinen die, buiten hun werkuren, één of meerdere vrachtwagens kunnen laten stallen.

Argumentatie

Om de vrachtwagenparking op deze locatie te faciliteren, dient er een reglement opgesteld te worden waarin de parkeerplaatsen vastgelegd worden. Zo is het duidelijk voor de chauffeurs waar en wanneer ze hier mogen parkeren en hinderen ze de jeugdwerking en de kleuterschool niet. De jeugdconsulent heeft op voorhand zowel Akabe als de scouts bevraagd en van hen een positief advies gekregen. In geval van een georganiseerd evenement, zullen deze organisaties een parkeerverbod aanvragen voor dit terrein.

Juridische grond

-       de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
-       het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
-       het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
-       het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
-       het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
-       de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
-       de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
-       het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
-       het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Adviezen

Teamleider logistiek Gunstig advies
Jeugdconsulent Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In de Broechemsesteenweg, tussen de Albertkanaalstraat en Achterbist, langs beide zijden van de weg geldt: 
-       Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting gesignaleerd is.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden D7

Artikel 2

In de Broechemsesteenweg, van Achterbist tot de Nijlensesteenweg (grens gemeente Ranst), langs beide zijden van de weg, geldt:
-       Fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het recht in hun rijrichting ligt.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Wegmarkeringen overeenkomstig art.74 van de wegcode

Artikel 3

In de Broechemsesteenweg ter hoogte van de Gebroeders Van Raemdonckstraat, Tulpenstraat, Zwaluwenlaan, Zandvekenvelden, Breugelhoevestraat en de Sint-Pauluskerk geldt:
-       Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode

Artikel 4

In de Broechemsesteenweg, van de Albertkanaaltraat tot de Nijlensesteenweg (grens gemeente Ranst), geldt:
-       Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode

Artikel 5

In de Broechemsesteenweg, van nummer 216 tot nummer 238, geldt:
-       Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
-       Het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook link van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode
-       Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode

Artikel 6

In de Broechemsesteenweg, van de Albertkanaalstraat tot de Nijlensesteenweg (grens gemeente Ranst), geldt:
-       Voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode

Artikel 7

In de Broechemsesteenweg, van de Albertkanaalstraat tot de Nijlensesteenweg (grens gemeente Ranst), geldt:
-       De voorrangsweg wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden B9

Artikel 8

In de Broechemsesteenweg, op de rijbaan rondom de Sint-Pauluskerk richting scoutslokalen geldt:

-       Enkele rijrichting voor iedere bestuurder;
-       De maatregel geldt niet voor fietsers.

In de tegenovergestelde richting geldt:
-       Toegelaten rijrichting op de openbare de met eenrichtingsverkeer,
-       Fietsers mogen in beide rijrichtingen rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden C1
-       De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2
-       Verkeersborden F19
-       De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M4

Artikel 9

Op het parkeerterrein achter de Sint Pauluskerk, in de Broechemsesteenweg geldt;
-       Het parkeren is toegelaten;
-       Het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden E9a
-       De verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId

Artikel 10

Op het parkeerterrein achter de Sint-Pauluskerk in de Broechemsesteenweg geldt:
-       Het parkeren is toegelaten.

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden 9a

Artikel 11

Op het parkeerterrein achter de Sint-Pauluskerk in de Broechemsesteenweg wordt volgende maatregel ingevoerd:
-       Het parkeren is voorbehouden voor lichte vrachtauto’s en vrachtauto’s tussen 18 en 8 uur;
-       Het begin en einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;

Dit wordt gesignaleerd door:
-       Verkeersborden E9c
-       De verkeerborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa 
-       De verkeersborden worden aangevuld door onderbord type V.

Artikel 12

De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

-       het aanvullende reglement betreffende Broechemsesteenweg d.d. 03/07/1989;
-       het aanvullende reglement betreffende Broechemsesteenweg d.d. 05/03/1990;
-       het aanvullende reglement betreffende Broechemsesteenweg d.d. 07/06/1993;
-       het aanvullende reglement betreffende Broechemsesteenweg d.d. 28/06/2005;
-       het aanvullende reglement betreffende Broechemsesteenweg d.d. 07/03/2017.

Artikel 13

De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.

Artikel 14

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Artikel 15

De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.

Artikel 16

De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.