Het lokaal bestuur Nijlen heeft op 19 december 2019 een aanvraag van een omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag betreft het oprichten 17 eengezinswoningen met aanhorigheden, het aanleggen van een nieuwe toegangsweg, fietspad en parkeerplaatsen in de Heibloemstraat.
Ligging van de aanvraag: 2560 Nijlen, Broechemsesteenweg, kadastraal gekend als 1e afdeling, sectie A nrs. 554 b, 553, 551 d, 552.
Het projectgebied is gelegen in de Heibloemstraat, op de grens van het woongebied en achterliggende agrarisch gebied. Volgens het RUP 'Kern Nijlen' is de site gelegen in artikel 1.3 'Woonwijken'.
Ten opzichte van de vorige verkavelingsaanvraag werd het ontwerp sterk herwerkt. Het voorliggend ontwerp betreft een inbreidingsproject met een nieuwe publieke toegangsweg vanuit de Heibloemstraat op de rand van de dorpskern van Nijlen. Het project omvat 17 klassieke gekoppelde eengezinswoningen opgericht als een knooperftypologie (cfr. beeldkwaliteitsplan).Dit is een bouwstrategie met landelijke typologie in collectieve ruimtelijke organisatie die de relatie legt tussen bebouwde kern en het agrarische landschap. Op de hoek van de Heibloemstraat en de nieuwe ontsluitingsweg wordt een hoekgebouw voorzien bestaande uit 3 gekoppelde eengezinswoningen. De overige woningen worden geclusterd in 3 clusters van 4, 7 en 3 gekoppelde woningen als een boerderijtypologie met grotere volumes in relatie met het landschap en onderling geschakeld rond een gemeenschappelijk erf (collectieve tuin). De voorgevels van de woningenen zijn grotendeels gericht naar het aangrenzende open agrarisch gebied. Deze typologie maakt zo de overgang van het dorpsweefsel naar het landschap en bouwt zo de rafelige randen af. Ze maken een uitnodigend gebaar naar het dorp en een aanzet naar het landschap. Deze ruimtelijke setting werd in het beeldkwaliteitsplan uitgewerkt voor de kern van Bevel, maar kan ook in andere kernen toegepast worden. De boerderijtypologie weerspiegelt zich in de landelijke architectuur waarbij de clusters van woningen opgevat zijn als hoofdgebouw met aangebouwde schuur/stalling met vrijstaande Kempische schuurgebouwen rond de collectieve tuin die de verbinding maakt met het landschap.
De nieuwe publieke toegangsweg gaat ter hoogte van de nieuwe gemeenschappelijke elektriciteitscabine en afvalberging over in een private toegangsweg die de private parkeerplaatsen en tuinbergingen bereikt. Achteraan wordt een keerpunt voorzien dat tevens dienst doet als stelplaats voor de brandweer. Aan de voorzijde van het knooperf wordt een fietspad op de grens van het woongebied en het agrarisch gebied aangelegd dat rond de projectsite loopt en aansluit op een bestaande trage verbinding. Conform de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP hebben alle woningen een gabarit bestaande uit 2 bouwlagen en een hellend dak. De woningen zijn 10 tot 12m diep. De zuidgerichte private tuinen in het binnengebied worden voorzien van een tuinberging. Deze zijn allen bereikbaar via de nieuwe toegangsweg vanuit de Heibloemstraat. Het parkeren wordt opgevangen d.m.v. 6 carports en 21 geclusterde parkeerplaatsen. Op deze manier wordt minstens 1,5 parkeerplaats per woonentiteit voorzien conform het RUP Kern Nijlen.
De nieuwe toegangsweg is 4,60m met aanliggend voetpad van 0,90m voor de 3 woningen op de hoek. Aan de overzijde is een groene berm van 1,25m gelegen. Deze toegangsweg gaat over in een trage verbinding op de grens van het woongebied en agrarisch gebied. De nieuwe trage verbinding sluit aan op de bestaande trage verbinding naar de Boerke Naasweg. Naast de trage verbinding is een berm en wadi gelegen alsook een bomenrij gelegen. Het openbaar domein beperkt zich tot deze toegangsweg en een gedeelte van de parkeerhaven achter de woningen 4 tem 7 en de trage verbinding met onverharde berm, wadi en bomenrij langs het agrarisch gebied. Daarnaast wordt het deel agrarisch gebied met een oppervlakte van +/- 7.000m² ook overgedragen aan het lokaal bestuur.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 16 januari 2020 t.e.m. 14 februari 2020. Er werden 9 bezwaarschriften ingediend waarvan 2 keer 2 identieke. Betreffende de zaak van de weg handelen deze bezwaarschriften over:
1. Bijkomende mobiliteit in de Heibloemstraat:
2. Toegankelijkheid projectgebied en verkeerssituatie omgeving Heibloemstraat.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gmeeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlendende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De gemeenteraad keurt het nieuw ontworpen wegtracé, aansluitend op de Heibloemstraat met een doorgang voor trage weggebruikers goed. De volgende voorwaarden en lasten dienen nageleefd te worden: