Terug
Gepubliceerd op 04/03/2020

2020_VVB_00006 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Jan Verbraecken: kruispunt Laurys Gewatstraat - Elsendonkstraat

Gemeenteraad
di 03/03/2020 - 20:30 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Lien Du Four, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Iris Mulkens

Verontschuldigd

Inge Schoovaerts

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen
2020_VVB_00006 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Jan Verbraecken: kruispunt Laurys Gewatstraat - Elsendonkstraat 2020_VVB_00006 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Jan Verbraecken: kruispunt Laurys Gewatstraat - Elsendonkstraat

Motivering

Indiener(s)

Jan Verbraecken

Tijdstip van indienen

wo 26/02/2020 - 17:52

Toelichting

Voorstel raadslid Jan Verbraeken

Bij deze de vraag om het kruispunt Laurys Gewatstraat en de Elsendonkstraat en Bremweg om te vormen tot een volwaardig rond punt. Even de situatie schetsen: er is momenteel een rond punt met vijf armen, de huidige regelgeving, verkeerstechnisch, is voorrang van rechts. Vele weggebruikers zijn van mening, ten onrechte trouwens, dat hier de regelgeving van een rond punt geldig is en houden zich niet aan de juiste regelgeving wat al vaak tot gevaarlijke situaties leidde. Vooral dan voor de zwakke weggebruiker, de fietser. Om ongevallen te vermijden kunnen we dit kruispunt beter omvormen tot een volwaardig rond punt, met de nodige aangepaste signalisatie. Graag hierover een stemming.

Andere vraag: het bekijken van het kruispunt Elsendonkstraat - Paashoekstraat, dit ter hoogte begrafenisondernemer, ook hier graag een aanpassing van het verkeersreglement.

Antwoord schepen Bert Celis

Deze vraag is zeer interessant en terecht. 

Het is zo dat dit momenteel onduidelijke kruispunten zijn waar we ons de vraag kunnen stellen of het louter wijzigen van verkeersborden voldoende zal zijn als oplossing.

Daarnaast was het kruispunt Laurys Gewatstraat, Elsendonkstraat, Bremweg in het verleden reeds aangeduid met D5-borden en werd dit in 2011 op vraag van de politie gewijzigd naar een kruispunt met D1-borden en voorrang van rechts.

Er zijn 2 geregistreerde ongevallen op dit kruispunt in de ongevallendatabank terug te vinden die dateren van 2004 en 2006, wat zou kunnen aanduiden dat het tijdens de markering met D5-borden onduidelijker was dan nu.

Daarnaast liggen beide punten ook dicht bij de industriezone, waarvoor we in het mobiliteitsplan nog bekijken wat nu de beste ontsluitingsroute zal worden.

Het  lijkt dan ook beter om deze punten mee aan te pakken wanneer we deze ontsluitingsroute vastgelegd hebben.

De beleidsadviseur mobiliteit stelde hier een dossier voor op dat werd bezorgd aan het studiebureau zodat dit tijdens de volgende fase van het mobiliteitsplan kan bekeken worden.

Deze aanpak zal leiden tot een weldoordachte keuze, die rekening houdt met de nieuwe vrachtroutes, het nieuwe circulatieplan en de gebruikers van dit kruispunt.

We hopen hier voor de zomer nog een beslissing in te kunnen nemen. Het kruispunt van de Vekenstraat en Kramosstraat is op dezelfde manier ingericht. Als lokaal bestuur moeten we tevens nadenken wat we met deze ruimtes kunnen doen, want deze wordt nu niet optimaal gebruikt.  

Voor raadslid Jan Verbraecken hoeft er niet gestemd te worden over dit punt.