Terug
Gepubliceerd op 10/09/2020

2020_GR_00092 - Aanpassing aanvullend reglement Spoorweglei - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 01/09/2020 - 20:30 refter githo nijlen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Nicholas Van der Veken, Iris Mulkens

Verontschuldigd

Joris De Bondt, Julie Van Roey

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00092 - Aanpassing aanvullend reglement Spoorweglei - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Nicholas Van der Veken, Iris Mulkens
Stemmen voor 25
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Johan Van Dessel, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Dorien Van Assche, Andre Marien, Bert Celis, Nicholas Van der Veken, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Els Herremans, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Simon Kenens, Ymke Govaerts, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00092 - Aanpassing aanvullend reglement Spoorweglei - Goedkeuring 2020_GR_00092 - Aanpassing aanvullend reglement Spoorweglei - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

 Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld: 

  • Het gaat over een gemeenteweg die uitkomt op een gewestweg: N13 – J.E. Claeslaan;
  • Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid en de regeling van het verkeer;
  • Er bestaat een risico dat af- of indraaiend vrachtverkeer in conflict komt met de doorstroom van de gewestweg of de spooroverweg;
  • Elk aanvullend reglement dient een volledig overzicht te geven van alle geldende regels per straat en is geldig in combinatie met de geldende reglementen op vlak van snelheid en bebouwde kommen.

Juridische grond

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

Het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Aanleiding en context

In de gemeenteraad en de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag werd de vraag gesteld om het aanvullend verkeersreglement voor de Spoorweglei aan te passen. Dit gaat voorlopig enkel over het vrachtverkeer dat door de Spoorweglei komt en heeft geen impact op de huidige verkeerscirculatie gezien dit verder bestudeerd zal worden in het mobiliteitsplan. 

In het verleden is gebleken dat de draaicirkel voor grote vrachtwagens te groot is om de Spoorweglei veilig in of uit te kunnen draaien ter hoogte van de overwegen. Om deze reden werd er advies gevraagd aan het studiebureau Traject om het risico te minimaliseren waarbij een vrachtwagen komt vast te staan op de overweg of hinder of een ongeval veroorzaakt. Dit werd besproken tijdens de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag van juni 2020.

Adviezen

Studiebureau Traject Gunstig advies

Dit voorstel werd via teams besproken met Bram Bruggeman van studiebureau Traject (begeleider van het gemeentelijk mobiliteitsplan). Hij adviseerde positief op het invoeren van een beperking op lengte van de vrachtwagens ipv op de tonnage van de vrachtwagens. Bij een beperking van 3.5 ton, kunnen kleinere bestelwagens voor pakketjes immers ook niet meer door deze straat rijden terwijl ze perfect de draaicirkel kunnen nemen. Het probleem stelt zich vooral bij langere vrachtwagens. Ook extern advies van een transportbureau werd hiervoor ingewonnen en wees hetzelfde uit.

Na uitvoer van deze maatregel dienen de bewoners hier wel over geïnfomeerd te worden zodat zij, bij mogelijke grote leveringen, hun leverancier kunnen informeren over deze beperking op de lengte van de vrachtwagens.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In de Spoorweglei ter hoogte van het kruispunt met de J.E.Claeslaan en de Bevelsesteenweg geldt:

  • Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode

Artikel 2

In de Spoorweglei ter hoogte van het kruispunt met de J.E.Claeslaan en de Bevelsesteenweg geldt:

  • Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode

Artikel 3

In de Spoorweglei ter hoogte van het kruispunt met de J.E. Claeslaan geldt:

  • De bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
  • De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden B5
  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode

Artikel 4

In de Spoorweglei van huisnummer 1 tot 4 en van huisnummer 20 tot het kruispunt met de Bevelsesteenweg geldt:

  • Het parkeren is verboden;

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden E1
  • De verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc

Artikel 5

In de Spoorweglei, van de J.E.Claeslaan tot aan de Rector de Ramstraat, aan de zijde van het spoor geldt: 

  • Het parkeren is verboden;
  • Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden E3
  • De verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd

Artikel 6

In de Spoorweglei van het kruispunt met de Bevelsesteenweg tot aan het KBC kantoor geldt:

  • Het parkeren is verboden;
  • Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden E1
  • De verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa

Artikel 7

In de Spoorweglei ter hoogte van het kruispunt met de Bevelsesteenweg en ter hoogte van het kruispunt met de Rector de Ramstraat geldt:

  • De bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden B1
  • Wegmarkeringen overeenkomstig art 76.2 van de wegcode

Artikel 8

In de Spoorweglei, tussen de J.E.Claeslaan en de Rector de Ramstraat wordt in beide richtingen ingevoerd:

  • De toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de lengte, lading inbegrepen, groter is dan 10 meter. 

Dit wordt gesignaleerd door:

- verkeersborden C25
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV.

Artikel 9

De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • het aanvullende reglement betreffende Spoorweglei dd. 16/07/2010;

Artikel 10

De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.

Artikel 11

De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.

Artikel 12

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Artikel 13

Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:

-    de deputatie van de provincie Antwerpen
-    de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
-    de griffier van de politierechtbank van Mechelen
-    de griffier van het vredegerecht van Lier
-    de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.

Artikel 14

De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend reglement goed.