Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
In de gemeenteraad en de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag werd de vraag gesteld om het aanvullend verkeersreglement voor de Spoorweglei aan te passen. Dit gaat voorlopig enkel over het vrachtverkeer dat door de Spoorweglei komt en heeft geen impact op de huidige verkeerscirculatie gezien dit verder bestudeerd zal worden in het mobiliteitsplan.
In het verleden is gebleken dat de draaicirkel voor grote vrachtwagens te groot is om de Spoorweglei veilig in of uit te kunnen draaien ter hoogte van de overwegen. Om deze reden werd er advies gevraagd aan het studiebureau Traject om het risico te minimaliseren waarbij een vrachtwagen komt vast te staan op de overweg of hinder of een ongeval veroorzaakt. Dit werd besproken tijdens de raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag van juni 2020.
Dit voorstel werd via teams besproken met Bram Bruggeman van studiebureau Traject (begeleider van het gemeentelijk mobiliteitsplan). Hij adviseerde positief op het invoeren van een beperking op lengte van de vrachtwagens ipv op de tonnage van de vrachtwagens. Bij een beperking van 3.5 ton, kunnen kleinere bestelwagens voor pakketjes immers ook niet meer door deze straat rijden terwijl ze perfect de draaicirkel kunnen nemen. Het probleem stelt zich vooral bij langere vrachtwagens. Ook extern advies van een transportbureau werd hiervoor ingewonnen en wees hetzelfde uit.
Na uitvoer van deze maatregel dienen de bewoners hier wel over geïnfomeerd te worden zodat zij, bij mogelijke grote leveringen, hun leverancier kunnen informeren over deze beperking op de lengte van de vrachtwagens.
In de Spoorweglei ter hoogte van het kruispunt met de J.E.Claeslaan en de Bevelsesteenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Spoorweglei ter hoogte van het kruispunt met de J.E.Claeslaan en de Bevelsesteenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Spoorweglei ter hoogte van het kruispunt met de J.E. Claeslaan geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Spoorweglei van huisnummer 1 tot 4 en van huisnummer 20 tot het kruispunt met de Bevelsesteenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Spoorweglei, van de J.E.Claeslaan tot aan de Rector de Ramstraat, aan de zijde van het spoor geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Spoorweglei van het kruispunt met de Bevelsesteenweg tot aan het KBC kantoor geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Spoorweglei ter hoogte van het kruispunt met de Bevelsesteenweg en ter hoogte van het kruispunt met de Rector de Ramstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Spoorweglei, tussen de J.E.Claeslaan en de Rector de Ramstraat wordt in beide richtingen ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C25
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV.
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
- de deputatie van de provincie Antwerpen
- de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
- de griffier van de politierechtbank van Mechelen
- de griffier van het vredegerecht van Lier
- de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend reglement goed.