Terug
Gepubliceerd op 26/06/2020

2020_GR_00066 - Rapportering wijzigingen arbeidsreglement gemeentepersoneel 2019-2020 - Kennisneming

Gemeenteraad
di 23/06/2020 - 20:30 raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Leo Verelst, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Nicholas Van der Veken, Iris Mulkens

Verontschuldigd

Ingrid Van Wunsel, Ymke Govaerts

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen
2020_GR_00066 - Rapportering wijzigingen arbeidsreglement gemeentepersoneel 2019-2020 - Kennisneming 2020_GR_00066 - Rapportering wijzigingen arbeidsreglement gemeentepersoneel 2019-2020 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Het gemeenteraadsbesluit van 11 juni 2019 waarin de bevoegdheid voor het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel gedelegeerd werd aan het college van burgemeester en schepenen met onmiddellijke ingang.

Het college van burgemeester en schepenen rapporteert hierover jaarlijks aan de gemeenteraad en kan deze bevoegdheid niet verder delegeren.

Het collegebesluit van 15 juli 2019 waarin volgende wijzigingen aan het arbeidsreglement werden goedgekeurd:

- Combinatieverlof is een halve dag recuperatieverlof voor meerprestaties tijdens de glijtijden gecombineerd met een halve dag vakantieverlof.

- De uurroosters voor de algemeen en financieel directeur worden toegevoegd. Zij hebben een open uurrooster en dus geen stamtijd.

- Er wordt een extra uurrooster voor onthaalmedewerker zwembad toegevoegd.

- Er worden voor de werklieden van team facility bepalingen opgenomen voor de opname van vakantieverlof en recuperatie overuren.  Vakantieverlof dient men met een hele of een halve dag aan te vragen. Recuperatie van overuren wordt aangevraagd zoals vakantieverlof.

Voor de assistenten facility, uitgezonderd de assistenten buschauffeurs Goezo! scholen, geldt het volgende tijdens het ganse jaar: dagdeel 1 = 4u en dagdeel 2 = 3u30.

Voor de assistenten buschauffeurs Goezo! scholen geldt het volgende uitgezonderd in juli en augustus:

   Kessel -> dagdeel 1 = 4u30 en dagdeel 2 = 3u, uitgezonderd woensdag -> dagdeel 1 = 5u45 en dagdeel 2 = 1u45

   Kerkeblokken en Klokkenlaan -> dagdeel 1 = 5u en dagdeel 2 = 2u30

Voor de assistenten buschauffeurs Goezo! scholen geldt in juli en augustus het volgende:

dagdeel 1 = 4u en dagdeel 2 = 3u30

- De uurroosters voor de assistenten poets worden aangepast. 

- De uurroosters voor het personeel tewerkgesteld in de buitenschoolse kinderopvang en de nodige bepalingen hieromtrent worden opgenomen. Er wordt gewerkt met een exploitatierooster waarbij personeel wordt ingepland.

- Voor einde februari dient de helft van het verlof ingepland te zijn. 

- Een personeelslid dient zich behoorlijk, neutraal en respectvol te kleden in de uitvoering van zijn/haar functie. Volgende zinnen worden hierbij geschrapt:

Behoorlijk en  respectvol:

- Voor mannen wordt een lange broek en minstens korte mouwen voorgeschreven.

- Voor vrouwen wordt gevraagd geen uitdagende kledij te dragen.

- De deontologische code wordt als bijlage toegevoegd.                                                              

Het collegebesluit van 2 maart 2020 waarin volgende wijzigingen aan het arbeidsreglement werden goedgekeurd:

- De uurroosters en bepalingen voor de verzorgenden worden toegevoegd zoals deze ook in het arbeidsreglement voor het ocmw-personeel werden opgenomen.

Argumentatie

De verschillende wijzigingen aan het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel in de periode van 11 juni 2019 tot en met 31 mei 2020 worden gerapporteerd aan de raad.

Omwille van de delegatie aan het college van burgemeester en schepenen wordt er in rapportering aan de raad voorzien zodat raadsleden hun controlerecht kunnen uitoefenen.

Volgende wijzigingen werden goedgekeurd:

- Combinatieverlof is een halve dag recuperatieverlof voor meerprestaties tijdens de glijtijden gecombineerd met een halve dag vakantieverlof. Combinatieverlof kan dus enkel nog met glijtijd in de toekomst. (Voordien: combinatieverlof = een halve dag vakantieverlof en een halve dag recuperatie van glijtijd of overuren.) 

- De uurroosters voor de algemeen en financieel directeur worden toegevoegd. Zij hebben een open uurrooster en dus geen stamtijd.

- Er wordt een extra uurrooster voor onthaalmedewerker zwembad toegevoegd.

- Er worden voor de werklieden van team facility bepalingen opgenomen voor de opname van vakantieverlof en recuperatie overuren.  Vakantieverlof dient men met een hele of een halve dag aan te vragen. Recuperatie van overuren wordt aangevraagd zoals vakantieverlof.

Voor de assistenten facility, uitgezonderd de assistenten buschauffeurs Goezo! scholen, geldt het volgende tijdens het ganse jaar: dagdeel 1 = 4u en dagdeel 2 = 3u30.

Voor de assistenten buschauffeurs Goezo! scholen geldt het volgende uitgezonderd in juli en augustus:

   Kessel -> dagdeel 1 = 4u30 en dagdeel 2 = 3u, uitgezonderd woensdag -> dagdeel 1 = 5u45 en dagdeel 2 = 1u45

   Kerkeblokken en Klokkenlaan -> dagdeel 1 = 5u en dagdeel 2 = 2u30

Voor de assistenten buschauffeurs Goezo! scholen geldt in juli en augustus het volgende:

dagdeel 1 = 4u en dagdeel 2 = 3u30

- De uurroosters voor de assistenten poets worden aangepast. Er wordt gestreefd naar vaste uurroosters vanuit de behoeftes van de locaties en naar een gelijkmatige verdeling van het aantal uren per dag.

- De uurroosters voor het personeel tewerkgesteld in de buitenschoolse kinderopvang en de nodige bepalingen hieromtrent worden opgenomen. Er wordt gewerkt met een exploitatierooster waarbij personeel wordt ingepland.

- Voor einde februari dient de helft van het verlof ingepland te zijn. (Voordien: Voor einde maart dient de helft van het verlof ingepland te zijn van 1 januari tot 1 september.)

- Een personeelslid dient zich behoorlijk, neutraal en respectvol te kleden in de uitvoering van zijn/haar functie. Volgende zinnen worden hierbij geschrapt:

Behoorlijk en  respectvol:

- Voor mannen wordt een lange broek en minstens korte mouwen voorgeschreven.

- Voor vrouwen wordt gevraagd geen uitdagende kledij te dragen.

- De deontologische code wordt als bijlage toegevoegd.                                                              

- De uurroosters en bepalingen voor de verzorgenden worden toegevoegd zoals deze ook in het arbeidsreglement voor het ocmw-personeel werden opgenomen, dit naar aanleiding van de overdracht van de verzorgenden van ocmw naar gemeente.

Juridische grond

Het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 mei 2018, zoals laatst gewijzigd in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 2 maart 2020.

Het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel, goedgekeurd door de OCMW-raad op 9 mei 2018, zoals laatst gewijzigd in zitting van het vast bureau van 2 maart 2020.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraadsleden nemen kennis van de verschillende wijzigingen aan het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel in de periode van 11 juni 2019 tot en met 31 mei 2020.