Het college van burgemeester en schepenen heeft op 4 mei 2020 kennisgenomen van de hervorming van de gemeentelijke renovatiepremie.
De raadscommissie milieu, duurzaamheid en afval heeft op 27 mei 2020 advies gegeven inzake de hervorming van de gemeentelijke renovatiepremie.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 8 juni 2020 kennisgenomen van het advies van de raadscommissie milieu, duurzaamheid en afval en kennisgenomen van het aangepast reglement van de premie duurzaam en levenslang wonen.
Het reglement voor de toekenning van een gemeentelijke renovatiepremie goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 18 december 2012.
Het decreet van 22 december 2017 betreffende het lokaal bestuur.
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 november 2010 houdende algemene bepalingen over het energiebeleid (Energiebesluit).
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het reglement van de bestaande gemeentelijke renovatiepremie werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 18 december 2012. Wat maakt dat het bestaande reglement 8 jaar oud is en dat de opgenomen technische voorwaarden verouderd zijn ten aanzien van de voorwaarden die Fluvius en Wonen - Vlaanderen (Vlaamse renovatiepremie) opleggen.
Verder werd het gedeelte van specifieke aanpassingswerken voor ouderen en mindervaliden zeer weinig aangevraagd gezien zij ook aan alle algemene voorwaarden van het reglement moesten voldoen.
Een herziening van de gemeentelijke renovatiepremie maakt het bovendien mogelijk om sterker in te zetten op de prioritaire beleidsdoelstelling rond energiebesparing en hernieuwbare energie: "We activeren burgers tot energiebesparing en zetten in op hernieuwbare energie".
Na evaluatie wordt de bestaande renovatiepremie hervormd tot de premie voor duurzaam en levenslang wonen.
De nieuwe premie bestaat uit 3 delen, namelijk:
De gemeente Nijlen heeft mee ingetekend op het streekproject Kempen 2030 waarin de CO2 uitstoot met 40% dient verminderd te worden tegen 2030. De huishoudens hebben in onze gemeente de grootste impact op de CO2-uitstoot. Met de premie wordt getracht om ook maatschappelijk kwetsbare huurders die op de private huurmarkt huren te bereiken. Deze doelgroep wordt moeilijk bereikt door bestaande subsidies om energie efficiëntie te promoten.
De fiscale ondersteuning van de eigenaarsmarkt heeft ertoe geleid dat er steeds meer gezinnen een eigen woning zijn gaan bezitten in Vlaanderen. Het nadeel is de structurele inkrimping van de huurmarkt. De vraag naar huurwoningen is groter dan het aanbod. Dit drijft de prijzen op en creëert een neerwaartse kwaliteitsspiraal. Het welvaartsverlies is zelfs van die aard dat men momenteel vaak even veel betaalt voor een wooneenheid van slechte kwaliteit als voor normale kwaliteit. Daarnaast is er sprake van een split incentive. Een eigenaar-bewoner die investeert in dubbele beglazing, een efficiëntere condensatieketel en een goede dak- of zoldervloerisolatie plukt daar direct de voordelen van. Zeker voor deze basismaatregelen is de terugverdientijd, rekening houdende met de subsidies en de besparing op de energiefactuur relatief kort.
In de huurmarkt is dit anders! De huurder heeft zelden de neiging om te investeren omdat niet geweten is hoe lang hij/zij in de woning zal wonen. Daarnaast zijn vele eigenaars niet bereid om de huurder investeringskeuzes te laten maken. Aan de andere kant kan de verhuurder de investeringskost niet doorrekenen in bestaande contracten. Aangezien ook de voordelen inzake lagere energiefactuur voor de huurder zijn, is er sprake van een split incentive.
Het resultaat is dat geen van beide partijen afdoende investeert in de (energetische) kwaliteit van de woning waardoor de huurwoningen in het algemeen een lager (energetisch) kwaliteitsniveau hebben dan woningen in eigendom.
Dit resulteert in kwaliteitsverschillen tussen eigen woningen en woningen op de private huurmarkt. De Woonsurvey van 2018 toont aan dat 89% van de eigenaarswoningen (volledig of gedeeltelijk) geïsoleerd zijn. Op de private huurmarkt is dit 78% van de woningen. De sociale huurmarkt komt aan 75% van de woningen. 67% van de eigenaarswoningen heeft gevelisolatie tegenover 57% op de private huurmarkt en 52% op de sociale huurmarkt.
Bij 96,6% van de eigenaarswoningen is er een volledige of gedeeltelijke aanwezigheid van isolerend glas in de woning. Op de private huurmarkt is dit 92,9% en 95,9% op de sociale huurmarkt.
De premie voor specifieke aanpassingswerken ten behoeve van ouderen (60+) of (minderjarige) personen met een beperking heeft zijn eigen voorwaarden gekregen waaraan de eigenaar/bewoner moet voldoen waardoor deze meer tot zijn recht zal komen. De doelstelling beoogt om ouderen (60+) of (minderjarige) personen met een beperking langer thuis te laten wonen op een aangepaste manier zodat ze langer en/of meer zelfstandig kunnen zijn.
Het reglement voor de toekenning van een gemeentelijke renovatiepremie zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2012 op te heffen op datum van 31 augustus 2020 en met ingang van 1 september 2020 het subsidiereglement 'Premie voor duurzaam en levenslang wonen' goed te keuren.