Het lokaal bestuur van Nijlen heeft op 7 november 2019 een aanvraag van een omgevingsvergunning voor het aanleggen van opritverharding met rioleringsinfrastructuur en nutsleidingen ontvangen. Deze aanvraag wordt ingediend als wegenis/toegang naar een toekomstig te ontwikkelen woonkavel met een vrijstaande eengezinswoning (perceel afdeling 3, sectie A, nr. 232R).
Ligging van de aanvraag: 2560 Nijlen (Kessel), Ringstraat - Landstraat (openbaar domein)
De voorliggende aanvraag betreft een aanvraag voor het aanleggen van een opritverharding met riolering, inclusief huisaansluiting en bijhorende nutsleidingen, in functie van de ontsluiting van een achtergelegen perceel nr. 232R dat gesitueerd is aan het kruispunt van de Ringstraat en de Sleutelstraat.
Het aanleggen van de opritverharding met aanhorigheden vindt plaats op openbaar domein langs het fietspad tussen de Ringstraat en de Landstraat. Deze wijziging van de weg betreft een zaak van de weg. In zitting van 18 december 2012 keurde de gemeenteraad de aanpassing/verbreding/uitbreiding van het wegtracé van de Ringstraat goed. De verkaveling voor het bebouwen van het perceel 232R werd geweigerd door de deputatie in zitting van 13 juni 2013.
Gelet op het feit dat de verkaveling geweigerd werd, de gemeenteraadsbeslissing over de zaak van de weg meer dan 7 jaar geleden is genomen en de gemeenteraad in zitting van 11 juni 2019 geoordeeld heeft dat een toegangsweg voor wagens onverenigbaar is met een fietsdoorsteek daar dit zorgt voor onveilige verkeerssituaties, wordt de zaak van de weg terug voorgelegd aan de gemeenteraad.
De voorliggende aanvraag betreft een aanvraag voor het aanleggen van een opritverharding met riolering, inclusief huisaansluiting en bijhorende nutsleidingen, in functie van de ontsluiting van een achtergelegen perceel dat gesitueerd is aan het kruispunt van de Ringstraat en de Sleutelstraat. Het aanleggen van de opritverharding met aanhorigheden is een verlenging van de Ringstraat en vindt plaats op openbaar domein langs het fietspad tussen de Ringstraat en de Landstraat.
De opritverharding heeft een lengte van +/-38m en een breedte van 3m. Enkel ter hoogte van de Ringstraat en de aansluiting met het perceel 232R verbreedt de weg naar 6 tot 8,49m. Daar waar de fietsverbinding aansluit op de Ringstraat valt de oprit voor een lengte van 7,73m samen met de fietsdoorsteek. De wegenis wordt aangelegd in grasdals met onderliggende steenslagfundering. Aan weerszijden van de nieuwe wegenis wordt een 0,30m brede betonnen watergreppel en kantstrook voorzien. Tussen de nieuwe wegenis en het bestaande fietspad worden geleidehekken geplaatst. In functie van de oprit dient een bestaande bomenrij alsook straatverlichting verwijderd te worden.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen, waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 9 december 2019 t.e.m. 7 januari 2020. De aanvrager wijzigde de plannen obv opmerkingen van de provinciale Dienst Integraal Waterbeleid. Voor de gewijzigde plannen werd een tweede openbaar onderzoek georganiseerd van 3 februari 2020 t.e.m. 3 maart 2020. Er werden 6 bezwaarschriften ingediend waarvan enkele aspecten betrekking hebben op de zaak van de weg. Deze worden als volgt behandeld:
1) Verkeersveiligheid bestaande trage verbinding Ringstraat-Landstraat
2) Reeds vernieuwde Landstraat en fietspad:
3) Bevoegdheid gemeenteraad over wegenis-oprit
4) Toegankelijkheid brandweer:
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorliggende aanvraag de verkeersveiligheid op het bestaande fiets- en voetpad tussen de Ringstraat en de Landstraat in het gedrang brengt door het verlengen van de Ringstraat voor gemotoriseerd verkeer gedeeltelijk samenvalt met het bestaande fiets- en voetpad. De gemeenteraad is van oordeel dat de voorliggende aanvraag strijdig is met de beleidslijn 'de fietser op de eerste plaats' uit het beeldkwaliteitsplan. De gemeenteraad weigert om deze reden het wegtracé in het kader van de voorliggende aanvraag goed te keuren.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gmeeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlendende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
De gemeenteraad weigert de verlenging van het wegtracé van de Ringstraat goed te keuren.