Terug
Gepubliceerd op 26/06/2020

2020_GR_00074 - Verlenging wegtracé Ringstraat - Weigering

Gemeenteraad
di 23/06/2020 - 20:30 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Leo Verelst, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Nicholas Van der Veken, Iris Mulkens

Verontschuldigd

Ingrid Van Wunsel, Ymke Govaerts

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00074 - Verlenging wegtracé Ringstraat - Weigering
Goedgekeurd

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Leo Verelst, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Nicholas Van der Veken, Iris Mulkens
Stemmen voor 23
Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Johan Van Dessel, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Stijn Lemmens, Dorien Van Assche, Andre Marien, Bert Celis, Nicholas Van der Veken, Julie Van Roey, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Els Herremans, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Simon Kenens, Joris De Bondt, Jonas Verwimp, Annelies Van Looy, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 2
Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00074 - Verlenging wegtracé Ringstraat - Weigering 2020_GR_00074 - Verlenging wegtracé Ringstraat - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur van Nijlen heeft op 7 november 2019 een aanvraag van een omgevingsvergunning voor het aanleggen van opritverharding met rioleringsinfrastructuur en nutsleidingen ontvangen. Deze aanvraag wordt ingediend als wegenis/toegang naar een toekomstig te ontwikkelen woonkavel met een vrijstaande eengezinswoning (perceel afdeling 3, sectie A, nr. 232R).

Ligging van de aanvraag: 2560 Nijlen (Kessel), Ringstraat - Landstraat (openbaar domein)

De voorliggende aanvraag betreft een aanvraag voor het aanleggen van een opritverharding met riolering, inclusief huisaansluiting en bijhorende nutsleidingen, in functie van de ontsluiting van een achtergelegen perceel nr. 232R dat gesitueerd is aan het kruispunt van de Ringstraat en de Sleutelstraat.

Het aanleggen van de opritverharding met aanhorigheden vindt plaats op openbaar domein langs het fietspad tussen de Ringstraat en de Landstraat. Deze wijziging van de weg betreft een zaak van de weg. In zitting van 18 december 2012 keurde de gemeenteraad de aanpassing/verbreding/uitbreiding van het wegtracé van de Ringstraat goed. De verkaveling voor het bebouwen van het perceel 232R werd geweigerd door de deputatie in zitting van 13 juni 2013.

Gelet op het feit dat de verkaveling geweigerd werd, de gemeenteraadsbeslissing over de zaak van de weg meer dan 7 jaar geleden is genomen en de gemeenteraad in zitting van 11 juni 2019 geoordeeld heeft dat een toegangsweg voor wagens onverenigbaar is met een fietsdoorsteek daar dit zorgt voor onveilige verkeerssituaties, wordt de zaak van de weg terug voorgelegd aan de gemeenteraad.

Argumentatie

De voorliggende aanvraag betreft een aanvraag voor het aanleggen van een opritverharding met riolering, inclusief huisaansluiting en bijhorende nutsleidingen, in functie van de ontsluiting van een achtergelegen perceel dat gesitueerd is aan het kruispunt van de Ringstraat en de Sleutelstraat. Het aanleggen van de opritverharding met aanhorigheden is een verlenging van de Ringstraat en vindt plaats op openbaar domein langs het fietspad tussen de Ringstraat en de Landstraat.

De opritverharding heeft een lengte van +/-38m en een breedte van 3m. Enkel ter hoogte van de Ringstraat en de aansluiting met het perceel 232R verbreedt de weg naar 6 tot 8,49m. Daar waar de fietsverbinding aansluit op de Ringstraat valt de oprit voor een lengte van 7,73m samen met de fietsdoorsteek. De wegenis wordt aangelegd in grasdals met onderliggende steenslagfundering. Aan weerszijden van de nieuwe wegenis wordt een 0,30m brede betonnen watergreppel en kantstrook voorzien. Tussen de nieuwe wegenis en het bestaande fietspad worden geleidehekken geplaatst. In functie van de oprit dient een bestaande bomenrij alsook straatverlichting verwijderd te worden.

Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen, waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.

Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 9 december 2019 t.e.m. 7 januari 2020. De aanvrager wijzigde de plannen obv opmerkingen van de provinciale Dienst Integraal Waterbeleid. Voor de gewijzigde plannen werd een tweede openbaar onderzoek georganiseerd van 3 februari 2020 t.e.m. 3 maart 2020. Er werden 6 bezwaarschriften ingediend waarvan enkele aspecten betrekking hebben op de zaak van de weg. Deze worden als volgt behandeld:

1) Verkeersveiligheid bestaande trage verbinding Ringstraat-Landstraat

  • Samenvatting: De bezwaarindieners begrijpen niet dat het bestaande fietspad (tussen Landstraat en Ringstraat) een toegangsweg zou worden naar een perceel, met gevaar voor fietsers en wandelaars. De verharding van de nieuwe wegenis zal ter hoogte van de Ringstraat samenlopen met het aanwezige fietspad. Dit zal volgens bezwaarindieners ook een gevaar betekenen voor fietsers en wandelaars. Tussen het bestaande fietspad en de klinkerverharding zullen geleidingshekken worden geplaatst. Bezwaarindieners vermelden dan ook de verhoging risico op valpartijen en verwondingen.
  • Behandeling: In zitting van 11 juni 2019 oordeelde de gemeenteraad dat een toegangsweg voor wagens onverenigbaar is met een fietsdoorsteek daar dit zorgt voor onveilige verkeerssituaties. Een gelijkaardige situatie is het gevolg van de voorliggende aanvraag.
  • Conclusie: Het bezwaar wordt weerhouden.

2) Reeds vernieuwde Landstraat en fietspad:

  • Samenvatting: De bezwaarindieners vinden het niet correct in deze tijd van crisis en inlevering dat de gemaakte kosten voor het aanleggen en aanplanten nu teniet gedaan zullen worden. Het fietspad werd nog niet zo lang geleden (bij vernieuwing van de Landstraat) reeds helemaal vernieuwd en netjes aangeplant.
  • Behandeling: Het financieel aspect heeft geen betrekking op de zaak van de weg. Voor de aanleg van de wegenis dienen bomen en straatverlichting verwijderd te worden. Dit valt altijd ten laste van de aanvrager. De gemeente Nijlen pleit om zoveel mogelijk bomen te behouden op het openbaar domein.
  • Conclusie: Het bezwaar wordt deels weerhouden.

3)  Bevoegdheid gemeenteraad over wegenis-oprit

  • Samenvatting: Aansluitend aan de Ringstraat en de Sleutelstraat wordt er een toegangsweg voorzien naar het perceel in kwestie. Bezwaarindieners merken op dat er nergens vermeld is dat het deel grond, waarop de verharding voor privédoeleinden gelegd zou worden, onttrokken is uit het openbaar domein. In voorkomend geval is een beslissing van de gemeenteraad, en dus niet enkel van het college van burgemeester en schepenen, nodig. De bezwaarindieners vragen of deze beslissing inderdaad werd genomen door de gemeenteraad. Bezwaarindieners spreken van een oprit van 38,59 meter lengte. Ze vinden het dan ook onmogelijk dat een gemeente een vergunning toekent aan een burger om zulk project op openbaar domein toe te staan.
  • Behandeling: Het aanleggen van de opritverharding met aanhorigheden vindt plaats op openbaar domein langs het fietspad tussen de Ringstraat en de Landstraat. Deze wijziging van de weg betreft een zaak van de weg. In zitting van 18 december 2012 keurde de gemeenteraad de aanpassing/verbreding/uitbreiding van het wegtracé van de Ringstraat goed. De verkaveling voor het bebouwen van het perceel 232R werd geweigerd door de deputatie in zitting van 13 juni 2013. Gelet op het feit dat de verkaveling geweigerd werd, de gemeenteraadsbeslissing over de zaak van de weg meer dan 7 jaar geleden is genomen en de gemeenteraad in zitting van 11 juni 2019 geoordeeld heeft dat een toegangsweg voor wagens onverenigbaar is met een fietsdoorsteek daar dit zorgt voor onveilige verkeerssituaties, wordt de zaak van de weg terug voorgelegd aan de gemeenteraad.
  • Conclusie: Het bezwaaronderdeel wordt niet weerhouden.

4) Toegankelijkheid brandweer:

  • Samenvatting: In de aanvraag voorziet men de verbreding van de trage fiets- en voetpadverbinding van 2,49 meter naar 3,30 meter. Er wordt ook gesproken over het plaatsen van een hekwerk tussen de oprit-verharding en de bestaande trage fiets- en voetpadverbinding. Dit maakt, volgens de bezwaarindieners, de toekomstige toegankelijkheid van de brandweer naar het perceel en de geplande eengezinswoning erg moeilijk, zo niet onmogelijk. De bijzondere toegangsweg moet volgens bezwaarindieners minstens 4 meter breed zijn en een minimale draaistraal van 15 meter aan de buitenkant van het brandweervoertuig hebben.  Bezwaarindieners denken dat deze brandpreventienormen niet gehaald kunnen worden.
  • Behandeling: De voorliggende aanvraag dient niet voor advies aan de brandweer voorgelegd te worden. Voor een private ontwikkeling is een stelplaats voor de brandweer zich op minimum 60m te bevinden. De nieuwe wegenis is +/-38m waardoor de brandweer de stelplaats zich op minder dan 60m bevindt.
  • Conclusie: Het bezwaar wordt niet weerhouden.

De gemeenteraad is van oordeel dat de voorliggende aanvraag de verkeersveiligheid op het bestaande fiets- en voetpad tussen de Ringstraat en de Landstraat in het gedrang brengt door het verlengen van de Ringstraat voor gemotoriseerd verkeer gedeeltelijk samenvalt met het bestaande fiets- en voetpad. De gemeenteraad is van oordeel dat de voorliggende aanvraag strijdig is met de beleidslijn 'de fietser op de eerste plaats' uit het beeldkwaliteitsplan. De gemeenteraad weigert om deze reden het wegtracé in het kader van de voorliggende aanvraag goed te keuren. 

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.

Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gmeeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlendende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

Fasering

De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.

Adviezen

Omgevingsambtenaar Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad weigert de verlenging van het wegtracé van de Ringstraat goed te keuren.