Terug
Gepubliceerd op 26/06/2020

2020_VVB_00009 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Manuela Verbist: Kessel-Dorp

Gemeenteraad
di 23/06/2020 - 20:30 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Bert Celis, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Leo Verelst, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Joris De Bondt, Julie Van Roey, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Victor De Groof, Els Herremans, Manuela Verbist, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Nicholas Van der Veken, Iris Mulkens

Verontschuldigd

Ingrid Van Wunsel, Ymke Govaerts

Secretaris

Iris Mulkens

Voorzitter

Ferdi Heylen
2020_VVB_00009 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Manuela Verbist: Kessel-Dorp 2020_VVB_00009 - Toegevoegd agendapunt van raadslid Manuela Verbist: Kessel-Dorp

Motivering

Indiener(s)

Manuela Verbist

Tijdstip van indienen

do 18/06/2020 - 19:32

Toelichting

Voorstel

De voorzitters van alle Nijlense politieke partijen kregen een brief van bezorgde bewoners van Kessel-Dorp om aandacht te vragen voor de problematiek in hun straat. 

1. Auto's en vrachtwagens houden geen rekening met de verplichte snelheid.

2. Fietsers durven niet op de fietssuggestiestroken rijden.

3. Veel lawaaihinder van zwaar vrachtvervoer. Groot vrachtvervoer vermijden de E313 en komen zo door het centrum van het dorp. 

4. Ongezonde lucht vanwege de uitlaatgassen.

5. Te smalle voetpaden voor deze drukke straat.

De bewoners vragen dringende maatregelen voor de leefbaarheid van het dorpscentrum:

1. Weren van het vrachtvervoer.

2. Uitbreiding van de zone 30 van Kessel-Dorp.

3. Snelheidscontrole.

4. Verbreding van de fietssuggestiestroken.

5. Meer beplantingen in de straat.

Wij willen vragen wat voor deze problematiek de intenties van het gemeentebestuur zijn?  Worden er op korte termijn oplossingen geboden?  Of wordt er gewacht op het grote mobiliteitsplan?

Antwoord door schepen Bert Celis

1. Weren van het vrachtvervoer.

N13 is zoals de naam duidelijk stelt een “N-weg” en derhalve hoort daar het lokale vrachtverkeer (plaatselijke- of regionale bediening). Internationaal doorgaand transport is hier niet op zijn plaats, let wel, een internationale nummerplaat staat niet gelijk aan internationaal transport. We moeten rekenen op de hogere overheden om “E-wegen” correct in te richten voor dit internationaal transport. Maar ook hier moeten we gaan voor een modal shift bovenlokaal (trein, vaart, ...). Lokaal bestuur Nijlen wijst de vervoerregio op de rol van de N14 (die de komende jaren zal worden aangepakt) en de tolheffing die niet correct is doorgevoerd.

2. Uitbreiding van de zone 30 van Kessel-Dorp.

Wat ons betreft kan dit. We hebben dit, en dat weten jullie, in het voorjaar van 2019 al voorgesteld. Het Vlaamse gewest ziet dit niet zitten o.w.v. volgende redenen:

  • De lengte is te lang
  • De look and feel is niet conform
  • De controle - problemen met afdwingbaarheid
  • Risico op “ontwijken” via de wijken.

Op termijn wil lokaal bestuur Nijlen een herinrichting in lijn met het beeldkwaliteitsplan.

4. Verbreding van de fietssuggestiestroken.

Gevraagd 2019 en toegezegd voor 2020.

5. Meer beplantingen in de straat.

Eerste aanzet met fietsenstallingen. Mogelijkheden parallel parkeren bekijken in combinatie met vergroening in overleg met o.a. het actiecomité.

Voor raadslid Manuela Verbist moet er niet gestemd worden over dit punt.