Terug college van burgemeester en schepenen

ma 13/07/2020 - 14:00 slijper

Hoogdringende punten

Mededelingen

Consensuspunten

101_Bestuursorganen

202_Gemeente_als_administratieve_eenheid

204_Algemeen_management

205_Beleidswerk_en_interne_huishouding_organisatieonderdelen

206_Bestuursinstanties_voor_gemeentelijke_taken

207_Beheer_financiën_en_fiscaliteit

302_Registratie_en_identificatie_bevolking

307_Leefmilieu

308_Stedenbouw

309_Beheer_onroerende_goederen

312_Maatschappelijk_welzijn

313_Vrije_Tijd

315_Toezicht_op_kerkfabrieken

Bespreekpunten

206_Bestuursinstanties_voor_gemeentelijke_taken

207_Beheer_financiën_en_fiscaliteit

208_Personeelsbeheer

209_Economaat

301_Algemene_taken

307_Leefmilieu

308_Stedenbouw

309_Beheer_onroerende_goederen

312_Maatschappelijk_welzijn

  • Het notariaat Celis, Celis & Liesse biedt aan de gemeente het recht van voorkoop aan voor de woning, gelegen Broechemsesteenweg 74 te Nijlen.

  • Het college beslist om een meldpunt discriminatie op de private huurmarkt te installeren bij het woon- en energieloket.

  • De sociale last opgelegd bij vergunning voor het project Dorselvelden terug te schroeven van 6 naar 5 sociale koopwoningen vanwege het niet-vinden van een kandidaat-koper.

  • De beleidsadviseur sociaal beleid brengt een stand van zaken over het Vrijwilligersbeleid en vraagt goedkeuring van het uitgeschreven "Vrijwilligersbeleid". ( zie bijlage 1)

    Het voorgestelde beleid kwam tot stand in een interne werkgroep, bestaande uit alle medewerkers met expertise in vrijwilligerswerk.

    Met de Corona-crisis kreeg het project rond vrijwilligerswerk een onverwachte wending door het opstarten van het tijdelijke hulpplatform.

    Het tijdelijke hulpplatform zal afgesloten worden op het einde van juli, waarna zal worden verder gewerkt op het reguliere vrijwilligersplatform, eveneens van Give a Day.  In een afsluitende mail aan de vrijwilligers doen we tevens een oproep om ook in de toekomst actief te blijven als vrijwilliger en zich daartoe te registreren op het vrijwilligersplatform.


  • Het lokaal bestuur heeft als regisseur van het Lokale Beleid Kinderopvang de opdracht om de dienstverlening op haar grondgebied zo toegankelijk mogelijk te maken. Hoe het lokaal loket concreet vorm krijgt en wie welke rol precies opneemt, gebeurt bij voorkeur in de schoot van het Lokaal Overleg Kinderopvang en in afstemming met het Huis van het Kind:

    • Ofwel wordt binnen het lokaal overleg tussen het lokaal bestuur, de organisatoren kinderopvang en het Huis van het Kind een initiatiefnemer aangewezen of een structuur gecreëerd.

    • Ofwel neemt het lokaal bestuur de organisatie van het Lokaal Loket Kinderopvang op zich.

    De expert zorg, verantwoordelijk voor het Lokaal overleg kinderopvang, en de beleidsadviseur sociaal beleid, verantwoordelijk voor het Huis van het Kind, zijn voorstander om de uitvoering van het lokaal loket uit te besteden aan een initiatiefnemer. 

    Twee aanbieders stelden zich kandidaat, Leren@vaart vzw (een dochter-vzw van FERM Kinderopvang) en kinderdagverblijf Wolkewietje (tevens sinds 2008 gemandateerde voorziening voor Berlaar en Nijlen).

    Op 18/11/2019 werden de voorstellen van de twee aanbieders ter advies voorgelegd op het lokaal overleg kinderopvang.  Het LOK heeft toen een advies uitgebracht, het voorstel van FERM kinderopvang werd daarbij positief geadviseerd, door middel van een stemming.

    De beleidsadviseur sociaal beleid vraagt goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen om de organisatie van het lokaal loket uit te besteden aan een externe aanbieder.

    Tevens vraagt de beleidsadviseur sociaal beleid om een keuze te maken tussen de twee aanbieders.

    Een voorstel van een mogelijke overeenkomst met FERM Kinderopvang is toegevoegd in bijlage 2.

    De kandidatuur van Wolkewietje is toegevoegd in bijlage 3.

313_Vrije_Tijd

302_Registratie_en_identificatie_bevolking

310_Lokale_economie